تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
موسسه بین‌المللی مدیریت پروژه آمریکا (PMI) برای کسانی که مدیریت پروژه را حرفه خود می‌دانند پیشرو در جهان است. از مهم ترین فعایت‌هایPMI می‌توان به توسعه استانداردهایحرفه‌ای مدیریت پروژه اشاره نمود که بر اساس آن‌ها نیز مدارک بین‌المللی مدیریت پروژه صادر می‌کند.
مدارک بین‌المللی مدیریت پروژه
مدارک بین‌المللی مدیریت پروژه
موسسه بین‌المللی مدیریت پروژه آمریکا (PMI) برای کسانی که مدیریت پروژه را حرفه خود می‌دانند پیشرو در جهان است. از مهم ترین فعایت‌هایPMI می‌توان به توسعه استانداردهایحرفه‌ای مدیریت پروژه اشاره نمود که بر اساس آن‌ها نیز مدارک بین‌المللی مدیریت پروژه صادر می‌کند.

 این استانداردها نیازمندی‌های اطلاعاتی و عملیاتی اصلی کلیه سازمان‌ها، پروژه‌ها، طرح‌ها، افراد و متخصصین در حوزه مدیریت پروژه را تامین می نمایند.

دردهه اخیر بیش از ده استاندارد رسمی درحوزه‌های مختلف مدیریت پروژه توسط PMI منتشر گردیده است.

دراین مقاله می‌خواهیم با مدارکی که توسط موسسه PMI  ارئه می‌شوند بیشتر آشنا‌ شویم.

گواهی حرفه‌ای در مدیریت پروژه Project Management Professional (PMP)

آزمون PMP معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین مدرک بین‌المللی در زمینه مدیریت پروژه است که توسط موسسه مدیریت پروژه آمریکا ارائه می شود. شما نیز می‌توانید با سپری کردن دوره مدیریت پروژه حرفه‌ای و آمادگی آزمون PMP در این آزمون شرکت کرده و این مدرک معتبر را دریافت نمایید.

این آزمون بر اساس استاندارد PMBOK (project management Body of knowledge)  گرفته می‌شود.

PMBOK چیست؟

PMBOK یک استاندارد جهانی مدیریت پروژه است که توسط سازمان PMI منتشر می‌شود و هر 4 سال نیز مورد بازنگری و اصلاح واقع می‌شود. این آزمون نیز برگرفته از همین منبع است.

در این استاندارد، راهنمای 10 حوزه دانشی مدیریت پروژه در 5 گروه فرایندی، به شکل زیر گردآوری شده است:
  1. فرایندهای آغازین: شامل فرایندهای لازم برای شروع پروژه است.
    فرایندهای برنامه‌ریزی: شامل برنامه‌ریزی برای تمام ابعاد پروژه است.
    فرایندهای اجرایی: شامل اجرای برنامه‌های تنظیم شده است.
    فرایندهای نظارت و کنترل: با هدف مطابقت اجرا و برنامه‌ها صورت می‌گیرد.
    فرایندهای خاتمه: اقدامات لازم هنگام اتمام پروژه را شامل می‌شود.
حوزه‌های ده‌گانه‌ دانشی PMBOK نیز موارد زیر را شامل می‌گردد که هرکدام از این موارد شامل فرایندهایی برای مدیریت پروژه‌ای مؤثر تا رسیدن به اهداف پروژه هستند.
  1. مدیریت یکپارچگی پروژه
    مدیریت محدوده پروژه
    مدیریت زمانبندی پروژه
    مدیریت هزینه پروژه
    مدیریت کیفیت پروژه
    مدیریت منابع پروژه
    مدیریت ارتباطات پروژه
    مدیریت ریسک پروژه
    مدیریت تدارکات پروژه
    مدیریت ذینفعان پروژه
مزایای مدرک PMP

همانطور که گفتیم این مدرک بین‌المللی است و اگر شما قصد مهاجرت و یا همکاری با شرکت‌های خارجی را دارید، داشتن این مدرک برای شما فوق‌العاده است.

در سایت PMI.org در رابطه با این گواهی‌نامه چنین آمده است:

Wherever you are in your career, the globally recognized Project Management Professional (PMP) certification tells employers, peers, and the world you know what you’re doing in project management.

این عبارت را می‌توان چنین خلاصه نمود: شما با داشتن این گواهی،به تمام جهان نشان می‌دهید که می‌دانید در زمینه مدیریت پروژه چه‌کار باید کرد!

شما با داشتن این مدرک، به اثبات سوابق کاری خود نیازی ندارید زیرا داشتن این مدرک مستلزم سابقه کاری شما در زمینه مدیریت پروژه است؛ در نتیجه داشتن مدرک PMP برابر با داشتن سابقه کاری در زمینه مدیریت پروژه است.
 
مدرک حرفه‌ای در مدیریت ریسک پروژه Risk Management Professional (PMI-RMP)

مدرک بین‌المللی  RMP شما را در حوزه مدیریت ریسک تقویت می‌کند. در صورتی که شما مسلط به حوزه ریسک باشید، نشان می‌دهید آماده هرگونه رخداد غیرقطعی در پروژه هستید؛ از فرصت‌ها گرفته تا تهدیدها و... .

مدیریت ریسک با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های موجود در استاندارد PMBOK در پروژه‌ها، سبب پیش‌بینی و پیشگیری از اتفاقات آینده و ارائه راهکار در زمان وقوع آن‌ها می‌شود.

مزایای این مدرک نیز مانند سایر مدارک بین‌المللی PMI است و صرفا حوزه آن تفاوت دارد.

خوشبختانه تعداد متخصصان  در زمینه مدیریت ریسک در کل دنیا زیاد نیست به همین دلیل بازار کار به شدت  خوبی دارد.  تعداد دارندگان حدودی مدرک RMP در کل دنیا ۴۶۲۰ می‌باشد که از این تعداد حدود  ۱۰۰ نفردر ایران حضور دارند! در نتیجه شما نیز می‌توانید با سپری کردن دوره مدیریت ریسک حرفه‌ای و سپس شرکت در آزمون،موفق به کسب این مدرک شوید.
 
 
مدرک حرفه‌ای در تحلیل کسب‌وکار Professional in Business Analysis (PMI-PBA)

امروزه برای همگان پذیرفته شده است که برنامه‌ریزی استراتژیک، شناخت ریسک‌های پروژه و راهکارهای مفید در هر سازمانی بدون تحلیل کسب‌وکار به صورت علمی، میسر نمی‌شود.

یک تحلیلگر کسب‌وکار در حقیقت فرایندهای کسب‌وکار را تشریح می‌کند و از بطن همین تحلیل‌ها، دنیایی از راهکارهای موثر بیرون می‌آیند.

البته این کار در سطح تخصص بسیار بالایی قرار دارد؛ چرا که یکی از دلایل اصلی شکست پروژه‌ها جمع‌آوری الزامات نادرست و بیهوده است. لذا فراگیری درست دانش تحلیل کسب‌وکار بسیار اهمیت دارد.

تقاضا برای تحلیلگر کسب‌وکار به شدت در حال رشد است و شما نیز می‌توانید با ورود به این عرصه موقعیت شغلی مناسبی برای خود ایجاد کنید.
دریافت این مدرک به افراد زیر بسیار توصیه می‌شود:          
  • کارشناسان و تحلیل‌گران کسب‌وکار
    مدیران پروژه و یا مدیران طرح
    مدیران محصول سازمان‌ها
    علاقمندان به کسب دانش شناسایی نیازهای سازمان و یا توسعه محصول                                                                                                    
با سپری کردن یک دوره تحلیل کسب‌وکار حرفه‌ای می‌توان برای این آزمون آماده شد.
 
 
گواهی مدیریت چابک Agile Certified Practitioner(ACP)

این گواهی کهتمایل به دریافت آن روز به روز بیشتر می‌شود، نشان دهنده مهارت‌های فردی شما در استفاده از راهکارهای چابک در پروژه‌هااست.

فلسفه اصلی مدیریت پروژه چابک، تغییر است.بهره گیری از روش‌های واقع‌بینانه مدیریت پروژه که دارای قابلیت سازگاری و انعطاف خوبی هستند از پایه‌ها و اصول اولیه مدیریت پروژه چابک است.

برایآمادگی در آزمونACP، موسسه ی PMI منابع مختلفی را مطرح کرده است. و منابع زیاد، کار را برای آمادگی آزمون ACP  کمی سخت کرده است.

اما منابع خوبی وجود دارد که می‌توان از آن ها برایآمادگی آزمون ACP استفاده کرد.
 
 
دوره مدیریت زمانبندی حرفه‌ایProject Scheduling Professional (PMI-SP)

مدیریت زمانبندی پروژه از آن دست فعالیت‌هایی است پیچیدگی بالایی دارد. PMI برای اطمینان از این که متخصصین حرفه‌ای در این عرصه تربیت شوند، این مدرک را طراحی کرده است.

مدیریت زمانبندی تمام فعالیت‌های پروژه با تمام ارتباطات پیچیده‌ای که با یکدیگر و با سایر بخش‌ها مانند هزینه و منابع دارند، در زمره تخصص‌های یک فرد دارای SP قرار می‌گیرد.
 
مدارک دیگر PMI

سازمان مدیریت پروژه آمریکا مدارک دیگری مانند Program Management Professional (PgMP)، Portfolio Management Professional (PfMP)، Certified Associate in Project Management (CAPM) نیز دارد که بهتر است در مطلبی دیگر به شرح آن‌ها پرداخته شود.
 
 
 
https://naftonline.ir/news/21035/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0