تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
سفیر ایران در کاراکاس گفت:‌ خبر انتقال 9 تن طلا از ونزوئلا به ایران دروغ است، زیرا راه‌های دیگری همچون معامله پایاپای و صادرات نفت در برابر کالا و مواد غذایی از جمله قهوه و کاکائو وجود دارد.
ماجرای ارسال طلاهای ونزوئلایی به ایران | نفت آنلاین
ماجرای ارسال طلاهای ونزوئلایی به ایران | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ،  «حجت‌الله سلطانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: نفتکش ایرانی «فورچون» محموله خود را در بندر ال بالیتو تخلیه کرد و سه نفتکش دیگر نیز در حال حرکت به سوی ونزوئلا هستند.

وی اظهار داشت: دو نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیدند، مورد هیچ تعرضی از سوی هیچ کشوری قرار نگرفتند.

سفیر ایران در کاراکاس ادامه داد: اعزام نفتکش‌های ایرانی؛ حامل سوخت و مواد خام برای تجهیز پالایشگاه‌های ونزوئلا و بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی انجام شد، زیرا حرکت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در قالب دریانوردی بین‌المللی است و سازمان‌های بین‌المللی مسئول از پیش خط سیر این نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجاری را می‌دانستند.

سلطانی اظهار داشت: روز رسیدن نفتکش‌های ایرانی روزی بزرگ و تاریخی برای ۲ ملت ونزوئلا و ایران است که تحت فشارهای آمریکا قرار دارند و دارای سیاست‌های مستقلی هستند و پیروزی برای جامعه بین‌المللی است.

وی تاکید کرد : آمریکا امروز به عنوان کشوری که ناقض پیمان‌های بین‌المللی است، اما مشخصا در این روز نتوانست محدودیت‌هایی برای این نفتکش‌ها به وجود بیاورد، آمریکا لیست بلند بالایی از نقض پیمان‌ها و توافقات را در قبال دیگر کشورها در کارنامه عمل خود دارد. شما به خوبی می‌دانید آمریکا از توافق پاریس خارج شد، اما ادعا دارد که به پیمان‌های بین‌المللی از جمله آزادی تجارت و دریانوردی پایبند است و دریافت که باید به پیمان‌های بین‌المللی احترام بگذارد و همه کشورها از جمله آمریکا با احترام به پیمان‌ها و توافقات می‌توانند به منافع ناشی از آن دست یابند. من این پیروزی را متعلق به همه کشورها می‌دانم.

*تحریم‌های یکجانبه کارایی خود را از دست داده

سلطانی گفت : تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ونزوئلا و ایران و چندین کشور دیگر کارایی خود را از دست داده و مانند سابق تاثیری ندارد.

سفیر ایران در کاراکاس یادآور شد: مثلا زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و ایران را تحریم یکجانبه کرد، حتی کشورهای هم پیمان آمریکا در اظهارات خود با آن مخالفت کردند و در عمل درصدد دور زدن آن برآمدند. وزارت امور خارجه آمریکا ونزوئلا را نیز مانند ایران تحریم یکجانبه کرد، اما برخی کشورها و ایران با این تحریم‌ها مخالفت کردند و صداهای مخالفت روز به روز افزایش یافت، برخی کشورها با اتخاذ سیاست‌های مستقل درصدد مقابله با تحریم‌های آمریکا برآمدند، اما آمریکا نیز با اهرم دلار درصدد شکوفا کردن اقتصاد خود و اعمال فشار بر دیگر کشورهاست، اما کشورهای مخالف با آمریکا زیر باز زور نمی‌روند.

*خبر انتقال ۹ تن طلا از ونزوئلا در برابر سوخت به ایران صد در صد دروغ است

وی تاکید کرد: خبر انتقال 9 تن طلا از ونزوئلا در برابر سوخت به ایران صد در درصد دروغ است، زیرا راه‌های دیگری مانند معامله پایاپای با صادرات نفت در برابر کالا و مواد غذایی، قهوه و کاکائو و کالاهای زیادی وجود دارد که می‌توان معامله کرد، اما رسانه‌های مغرض اخبار دروغینی درباره تبادل طلای ونزوئلا در برابر سوخت ایران منتشر کردند.

سلطانی تاکید کرد: رسانه‌های غربی درصدد فضاسازی منفی علیه ایران و ونزوئلا برای پوشاندن شکستشان در برابر افکار عمومی محافل بین‌المللی هستند.

سفیر ایران در کاراکاس در پایان خاطرنشان کرد: برخی تصمیم سازان آمریکا هنوز به اندازه‌ای درایت دارند که بدانند اقدام ایران بر خلاف قوانین بین‌المللی نبوده و بر اساس توافقات و پیمان‌های بین‌المللی بوده و همین شمار اندک سیاستمداران دوراندیش آمریکایی از تعرض به نفتکش‌های ایرانی جلوگیری خواهند کرد و اگر آمریکا بحرانی به وجود بیاورد، امنیت دریانوری بین‌المللی را متزلزل خواهد کرد.
https://naftonline.ir/news/21031/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0