تاریخ انتشارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
گوگل اعلام کرده است که از این پس ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی را به‌منظور استخراج سوخت‌های فسیلی تولید نخواهد کرد تا فاصله‌ی خود را با صنعت نفت‌ و‌ گاز بیشتر کند.
موتور جستجوی گوگل و صنایع نفت و گاز | نفت آنلاین
موتور جستجوی گوگل و صنایع نفت و گاز | نفت آنلاین
گوگل با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی از برنامه‌ریزی جدید برای دوری از صنایع نفت‌ و‌ گاز خبر می‌دهد. بر اساس اطلاعیه‌ی جدید، اهالی مانتین‌ویو قصد ندارند ابزارهای سفارشی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را برای سرعت‌بخشیدن به استخراج نفت‌ و گاز تولید کنند. بدین ترتیب گوگل قصد دارد از این لحاظ خودش را از شماری از رقبایش در حوزه‌ی رایانش ابری نظیر مایکروسافت و آمازون، متمایز کند. 

بیانیه‌ی جدید گوگل درحالی منتشر می‌شود که سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته سازمان صلح سبز یا گرین‌پیس (Greenpeace) اسنادی فاش کرد که نشان می‌دهند سه غول حوزه‌ی رایانش ابری یعنی مایکروسافت، آمازون و گوگل با اتکا بر هوش مصنوعی به استخراج سوخت‌های فسیلی کمک می‌کنند.

درواقع گرین‌پیس می‌گوید شرکت‌های موردبحث ابزارهایی ویژه در اختیار شرکت‌های نفتی قرار می‌دهند تا به آن‌ها برای پیدا کردن ذخایر نفت و گاز در ایالات متحده و دیگر نقاط دنیا کمک کنند. گزارش گرین‌پیس به افشای مفاد ۱۴ قرارداد تجاری می‌پردازد که توسط سه شرکت بزرگ حوزه‌ی رایانش ابری با شرکت‌های مختلف صنایع نفت و گاز امضا شده‌اند. گرین‌پیس صراحتا از آمازون، مایکروسافت و گوگل درخواست می‌کند هرچه سریع‌تر به حمایت خود از استخراج سوخت‌های فسیلی پایان دهند. 
گرین‌پیس به‌عنوان یکی از نهادهای غیردولتی حامی محیط زیست می‌گوید آمازون، مایکروسافت و گوگل ازطریق همکاری تجاری با شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر شل، بی‌پی، شورون و اکسان‌موبیل تعهدات پیشین خودشان را در قبال محیط زیست زیر پا می‌گذارند. شرکت‌های نفتی یادشده طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با اتکا بر فناوری‌های روز، ذخایر نفت و گاز بیشتری را در سراسر دنیا پیدا کنند و از زیر زمین بیرون بکشند. با این‌حال گرین‌پیس در بخشی از گزارش خود به تحسین اقدام اخیر گوگل پرداخت و گفت که این شرکت قصد دارد خودش را از صنایع نفت و گاز دور کند.
الیزابت جاردیم، از اعضای سازمان گرین‌پیس در بخشی از بیانیه‌ی جدید می‌گوید: «گرچه گوگل هنوز چند قرارداد تجاریِ فعال با شرکت‌های حوزه‌ی نفت و گاز دارد، اما گفته است که از این پس نمی‌خواهد راهکارهای سفارشی ویژه را به‌منظور تسریع روند استخراج نفت و گاز بسازد. ما از این اقدام گوگل استقبال می‌کنیم». البته از قرار معلوم گوگل گفته است که قصد دارد همچنان امکان دسترسی شرکت‌های حوزه‌ی نفت و گاز را به زیرساخت‌های رایانش ابری خود به‌منظور ذخیره‌‌سازی داده و عملیات عمومی حوزه‌ی IT فراهم سازد.

قطع ارتباط با شرکت‌های نفت و گاز تصمیم سختی برای گوگل نیست؛ زیرا آمار نشان می‌دهند اهالی مانتین‌ویو تنها ۶۵ میلیون دلار ازطریق همکاری با این شرکت‌ها به‌جیب زده‌اند که کمتر از ۱ درصد کل درآمد آن‌ها را از کسب‌و‌کار ابری شامل می‌شود. 
گزارش جدید سازمان گرین‌پیس ادعا می‌کند که از بین سه شرکت یادشده‌ی حوزه‌ی رایانش ابری، مایکروسافت بیشترین قراردادهای تجاری را با فعالان استخراج نفت و گاز امضا کرده است. گرین‌پیس می‌گوید مایکروسافت امروزه ابزارهای متنوع مبتنی‌بر هوش مصنوعی را برای «تمامی مراحل تولید نفت»، به شرکت‌های نفتی ارائه می‌دهد. ظاهرا قراردادهای آمازون بیشتر روی خطوط لوله‌کشی و حمل‌و‌نقل و ذخیره‌ی سوخت متمرکز هستند.
گرین‌پیس در بخشی از بیانیه‌ی خود می‌گوید اسنادی که به دست آورده است نشان می‌دهند ابزارهای توسعه‌داده‌شده توسط آمازون به‌منظور تسریع روند استخراج نفت شیل به‌کار برده می‌شوند، به‌خصوص در مناطقی نظیر حوضه‌ی پرمین ایالت تگزاس و البته نیو مکزیکو. 

آمازون ترجیح داده است که فعلا به گزارش منتشرشده از سوی گرین‌پیس واکنش نشان ندهد، اما به‌صورت جزئی در وب‌سایت خود اشاراتی به این ماجرا کرده است. در بخشی از وب‌سایت رسمی آمازون می‌خوانیم: «صنعت انرژی باید به همان فناوری‌هایی دسترسی داشته باشد که صنایع دیگر به آن‌ها دسترسی دارند». به‌علاوه مایکروسافت فعلا به درخواست خبرنگاران برای اظهارنظر درمورد گزارش گرین‌پیس، پاسخ نداده است.
https://naftonline.ir/news/21009/
منبع : زومیت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0