تاریخ انتشارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
الاخبار چاپ بیروت نوشت: تهران با عقب نشینی کاروان دریایی اش که حامل محموله های بنزین به سمت ونزوئلاست، موافقت نمی کند. ونزوئلا هم پیمان لاتینی است که از بحران شدید سوخت رنج می برد و به همراه ایران، درگیر تحریمهای آمریکاست.
نفتکش های ایرانی در راه ونزوئلا | نفت آنلاین
نفتکش های ایرانی در راه ونزوئلا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، الاخبار چاپ بیروت نوشت: تهران با عقب نشینی کاروان دریایی اش که حامل محموله های بنزین به سمت ونزوئلاست، موافقت نمی کند. ونزوئلا هم پیمان لاتینی است که از بحران شدید سوخت رنج می برد و به همراه ایران، درگیر تحریمهای آمریکاست. این چالش بزرگ ایران که باعث افزایش تنش با واشنگتن شده است، احتمالا شعله هایی را روشن می کند که از کارائیب شروع شده و در امتداد خلیج فارس ادامه می یابد، به این دلیل که تهران بارها هدف هشدار آمریکا در مورد توقیف کشتی های ایرانی قرار گرفته بود.

در ادامه این مطلب آمده است: اما ایران، بدون توجه به تهدیدات آمریکا، به حرکت نفت کش خود به سمت ونزوئلا ادامه می دهد. طبق گزارشها، تعداد نفت کش‌های ایرانی دقیقا مشخص نیست و برخی پایگاه‌های خبری از جمله پایگاه وابسته به شرکت Tanker Trackers از وجود پنج نفت کش: FORTUNE، PETUNIA، FOREST، FAXON، CLAVEL؛ که حرکت خود را از بندر رجای در بندر عباس آغاز کرده اند، خبر دادند و ظاهرا محموله این نفت کش ها، بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون لیتر بنزین است. پیش بینی می‌شود که برخی از آن‌ها که از کانال سوئز عبور کرده اند، در تاریخ ۲۷ ماه جاری به ونزوئلا برسند.

تهران با کاراکاس که در زمینه تحریمها و فشار آمریکا، با ایران همدرد است، همکاری دارد. این در حالی است که در شرایط شیوع کرونا، آمریکا امیدوار است بتواند این کشورها را به زانو درآورد. جمهوری اسلامی می داند آنچه در حال انجامش است، یک چالش بزرگ برای دولت آمریکاست، بویژه در صورتی که ایران در کمک به هم پیمان لاتینی اش که درگیر بحران سوخت است، موفق شده و نقشه های آمریکا برای نظام نیکولاس مادورو را نقش بر آب کند، نظامی که به نظر نمی رسد تلاش های ایالات متحده بتواند ان را ساقط کند.

در این میان، اشارات مسئولان آمریکایی حکایت از آن دارد که احتمال مقابله با نفت کش های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حرکتند، وجود دارد و تهران که این اقدام آمریکا را دزدی دریایی می نامد، تهدید کرده است که در صورت هر گونه هجوم آمریکا به نفت کش های ایرانی، پاسخ سختی به آن می دهد. در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، عباس موسوی تاکید کرده است:« حرکت محموله های نفت به سمت ونزوئلا، در چارچوب مشروع و رسمی انجام می شود و اگر آمریکایی ها از این مساله ناراحتند، به خودشان مربوط است. امیدواریم مرتکب حماقتی نشوند، که در صورتی با پاسخ قاطع ایران مواجه خواهد شد.»

موسوی می افزاید: تجارت آزاد بین دولتهای مستقل، یک مساله قانونی است، اما آمریکای ترامپ تلاش می کند نظام عالمی را به چالش کشیده و هرج و مرج ایجاد کند. ما توصیه های لازم را از طریق سفیر سوئیس به آمریکایی ها داده ایم و محمد جواد ظریف طی نامه ای به دبیر کل سازمان ملل، گوتیریش، تبعات هر گونه اقدام آمریکایی ها در تعرض به نفت کشهای ایرانی را متذکر شد.
https://naftonline.ir/news/21008/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0