تاریخ انتشارجمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته اطلاعی از برنامه‌های این کشور برای توقیف نفت‌کش‌های ایران در مسیر حرکت به سمت ونزوئلا ندارد.
نفتکش های ایرانی در راه ونزوئلا | نفت آنلاین
نفتکش های ایرانی در راه ونزوئلا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ،  یک سخنگوی سازمان تروریستی پنتاگون گفته اطلاعی از وجود برنامه‌هایی توسط آمریکا برای توقیف یا بازرسی نفت‌کش‌های ایران در مسیر حرکت به سمت ونزوئلا ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته صادرات نفت توسط ایران به ونزوئلا «آشکارا نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه هر دو کشور» است اما او در حال حاضر اطلاعی از هیچ برنامه یا عملیات نظامی برای جلوگیری از این صادرات ندارد. 

«حجت‌الله سلطانی» سفیر ایران در ونزوئلا روز گذشته (چهارشنبه) با دفاع از محموله پنج تانکر حامل بنزین ایران به مقصد ونزوئلا تأکید کرد که دو کشور حق دارند که به صورت آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

پایگاه خبری «تله مترو» گزارش کرد، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقام‌های دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، سلطانی تأکید کرد که کنوانسیون‌های بین‌المللی از روابط رو به رشد دو کشور ونزوئلا و ایران که هم‌اکنون تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، محافظت می‌کند.

وی در جمع خبرنگاران در سفارت ایران در کاراکاس گفت: «روابط میان ایران و ونزوئلا تهدیدی برای هیچ کس محسوب نمی‌شود و برای هیچ‌کس خطری به همراه ندارد».

اظهارات سلطانی در شرایطی مطرح شده است که شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه هفته جاری با انتشار پیامی در صفحه توییتر بر ادامه سیاست فشار حداکثری به دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرد و نوشت: «کمپین فشار حداکثری ما که شامل تحریم‌های مالی و اقتصادی می‌شود، تا زمان پایان رژیم ظالمانه مادورو ادامه دارد».

از طرف دیگر، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل گفت که واشنگتن تهدید کرده که علیه پنج تانکر حامل بنزین در مسیر خود به ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که تهدید آمریکا علیه تانکرهای ایرانی نقض آزادی تجارت و دریانوردی است.

سفیر ایران بار دیگر اتهامات «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا علیه شرکت هواپیمایی ماهان ایر مبنی بر انتقال طلای ونزوئلا به ایران را رد کرد.

سلطانی تصریح کرد که مایک پامپئو با «جعل اخبار» تلاش می‌کند توافقات تجاری دوجانبه میان ونزوئلا و ایران را تضعیف کند.

وی با بی‌اهمیت شمردن تحریم‌های آمریکا گفت: « آنها می‌توانند هر آنکس را که می‌خواهند تحریم کنند، ایران اقدامات خود را پیش خواهد برد».

پیش از این «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با متهم کردن هواپیمایی ماهان به تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی مدعی شده بود که هواپیمایی ماهان عامل گسترش بیماری کروناست و از کشورهای دیگر خواسته بود از ورود هواپیمایی ماهان به کشورهایشان خودداری کنند. مقامات آمریکا تاکنون بارها در خصوص کرونا، به چین هم اتهام‌زنی کرده‌اند.
https://naftonline.ir/news/20987/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0