تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق که پرنفوذترین ژنرال نظامی چند دهه گذشته خاورمیانه بود آمریکایی ها با دو راهبرد به دنبال کاهش هزینه های اقدام احتمالی ایران هستند.
دولت تروریست آمریکا | نفت آنلاین
دولت تروریست آمریکا | نفت آنلاین
صادق شاهوارپور || پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق که پرنفوذترین ژنرال نظامی چند دهه گذشته خاورمیانه بود آمریکایی ها با دو راهبرد به دنبال کاهش هزینه های اقدام احتمالی ایران هستند.

راهبرد اول تهدید ایران به جنگ در صورت پاسخ به ترور سردار سلیمانی است که شخص ترامپ مسئولیت آن را برعهده گرفته است و راهبرد دوم فشار سیاسی به ایران برای کاهش تنش در خاورمیانه و متقاعد کردن ایران به پرهیز از اقدام نظامی می باشد که پمپئو وزیرخارجه ایالات متحده آن را دنبال می کند.

در رابطه با راهبرد اول که مبتنی بر تهدیدات پی در پی ایران و اخیرا عراق است اگر نگاه واقع بینانه و جامعی به شرایط منطقه و جهان داشته باشیم درمی یابیم که تهدیدات رئیس جمهور آمریکا صرفا در راستای تأثیرگذاری بر اراده مقامات ارشد و ملت ایران است تا بتواند آن ها را از اتخاذ یک تصمیم قاطع دور کند. 

‌ایالات متحده علی رغم تهدیدات مکرر ترامپ در شرایط یک جنگ فراگیر نیست ؛ رقابت سنگین با قدرت های نوظهور اقتصادی مانند چین و روسیه آمریکا را بشدت  دست به عصا کرده است چنانکه همین امروز روسای جمهور روسیه و چین در پیام هایی آمادگی خود را برای پر کردن جای آمریکا در عراق و کمک به توسعه این کشور اعلام کردند  ؛ از طرفی تعداد زیادی از پایگاهها نظامی آمریکا اهداف اولیه ای هستند  که در صورت حمله به آن ها تلفات سنگینی را به این کشور  تحمیل خواهند کرد.

‌ اختلال شدید در عرضه نفت به بازارهای بین المللی ؛ شکست پروژه های سرمایه گذاری صدهها میلیارددلاری آمریکایی ها در خاورمیانه و... از دیگر عواقب عملی کردن هرکدام از تهدیدات ترامپ علیه ایران است.

اما راهبرد دوم آمریکا که مبتنی بر رایزنی با کشورهای هم پیمان آن هاست عملا دستاورد خاصی برای جلوگیری از اقدام تلافی جویانه ندارد چرا که ایرانی ها پیش از این با پذیرش توافق برجام جز محدودیت های هسته ای هیچگونه دستاورد دیگری از مذاکرات طولانی با بلوک غرب نداشته اند لذا بنظر می رسد دول اروپایی ؛ عربی و ژاپن در اقناع مسئولین ایرانی برای جایگزینی مذاکره به جای انتقام ناکام خواهند بود و ایران این بار مسیر اقدام عملی را در پیش خواهند گرفت که قطعا هرگونه اقدام ایران سرآغاز تحولات سیاسی-اقتصادی تازه ای در منطقه و جهان خواهد شد.
https://naftonline.ir/news/19829/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0