تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۵
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح‌های جهش دوم و سوم پتروشیمی به لحاظ تأمین منابع مالی مشکلی نخواهند داشت، گفت: بیشتر طرح‌های جهش سوم از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی اجرا می‌شود که در بورس حضور دارند و محصول تولید و صادر می‌کنند.
علی‌محمد بساق‌زاده | مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی | نفت آنلاین
علی‌محمد بساق‌زاده | مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی‌محمد بساق‌زاده با اشاره به اینکه طرح‌های آینده صنعت پتروشیمی در جهش سوم به تحول در این صنعت پیشرو منجر می‌شود، اظهار کرد: این طرح‌ها بیشتر از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی اجرا خواهند شد، بنابراین تأمین منابع مالی پروژه تسهیل می‌شود و این طرح‌ها علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش، سودآور نیز هستند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با حداقل بیش از ۵۰ درصد پیشرفت تا سال ۱۴۰۰ وارد سرویس می‌شوند، گفت: منابع مالی مورد نیاز این طرح‌ها پیش‌بینی شده است.

وی در مورد شرایط تأمین منابع مالی طرح‌های جهش سوم صنعت پتروشیمی تاکید کرد: بیشتر طرح‌های جهش سوم از سوی هلدینگ‌های پتروشیمی اجرا می‌شود که در بورس حضور داشته و محصول تولید و صادر می‌کنند، بنابراین تأمین منابع مالی برای هلدینگ‌های پتروشیمی تسهیل می‌شود.
مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: به عنوان مثال، تأمین منابع مالی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی که فعالیت خود را ۱۵ سال پیش آغاز کرد از محصولات تولیدی صادراتی صورت می‌گرفت، اما در شرایط جدید افزون بر استفاده از شرایط گذشته از اعتبار هلدینگ‌ها و ارزش سهام شرکت‌ها بهره‌برداری می‌شود. از طرف دیگر، دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی همان‌طور که درآمد ارزی پتروشیمی‌ها را به سمت تأمین نیاز جاری جهت داده‌اند، مقدار زیادی را نیز برای تأمین منابع مالی پروژه‌های سرمایه‌ای هدایت خواهند کرد.

بساق‌زاده ادامه داد: بر این اساس طرح‌های جهش دوم و سوم پتروشیمی به لحاظ منابع مالی مشکلی نخواهند داشت، اما پروژه‌های بعد از سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای تعریف خواهند شد که علاوه بر تکمیل زنجیره ارزش، ظرفیت بیشتری ایجاد کنند و به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ویژگی بارز طرح‌های تعریف شده در جهش سوم پتروشیمی بازدهی و سوددهی بالاست، تصریح کرد: وزارت نفت همچنین به منظور تأمین خوراک طرح‌های پتروشیمی، پروژه‌های بالادست نفتی را برای تأمین خوراک به پتروشیمی‌ها واگذار کرده است. برای مثال، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ برای تأمین خوراک زنجیره پتروشیمی بندرامام و پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس برای تأمین خوراک زنجیره پروژه‌های منطقه دنا در اختیار هلدینگ خلیج فارس قرار گرفته است.

بساق‌زاده در مورد ورود شرکت‌های پتروشیمی در صنایع پایین‌دست پتروشیمی یادآور شد: برخی محصولات صنایع تکمیلی نیز در آینده از سوی پتروشیمی‌ها تولید خواهد شد و با جدیت دنبال توسعه صنایع پایین‌دستی هستیم.
https://naftonline.ir/news/19327/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0