تاریخ انتشاريکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
کوروش فرزین معاون خدمات بیمه اى سازمان بیمه سلامت گفت: برای هر نفر در هر ماه هزینه بیمه سلامت 48 هزار و 400 تومان است و اگر افرادی در دهک‌های 1،2 و 3 جامعه قرار گیرند دولت هزینه بیمه او را پرداخت خواهد کرد.
به گزارش نفت آنلاین ؛ با اجرا شدن طرح تحول سلامت، موضوع پوشش بیمه پایه برای تمامی آحاد جامعه، به یکی از اولویت‌های دولت تبدیل شد و در همین راستا، هیأت وزیران، سازمان بیمه سلامت را موظف کرد اقداماتی را برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه سلامت در کشور انجام دهد. بر اساس آنچه در هیأت وزیران به تصویب رسیده است، سازمان بیمه سلامت می‌بایست بر اساس میزان درآمد خانوار، ارزیابی وسع و...، نسبت به پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه پایه در کشور اقدام کند. طرحی که بر اساس آن تمام افراد جامعه تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، حدود ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور هنوز فاقد پوشش بیمه‌‌ای هستند و این در حالی است که ۳۴ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

سیزدهم آبان بود که طرح پوشش اجباری بیمه سلامت با حضور وزیر بهداشت و معاون اول رئیس جمهور آغاز شد؛ طرحی که بر اساس آن قرار است 7 میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجباری قرار گیرند.

*هزینه بیمه سلامت چقدر است؟

موضوع هزینه افراد فاقد پوشش بیمه از جمله مسائل مهمی است که برای عموم این افراد از اهمیت زیادی برخوردار باشد، و یکی از نکات قابل تامل این است که بیمه اجباری برای تمامی افراد رایگان نیست.

کوروش فرزین معاون خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره جزئیات طرح بیمه سلامت همگانی اجباری توضیح داد: در حال حاضر سرانه مصوبی برای بیمه سلامت تعیین شده است به طوری که در سال 98 برای هر نفر در هر ماه این مبلغ 48 هزار و 400 تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ارزیابی از بیمه شدگان به صورت آزمون ارزیابی وسع انجام خواهد شد و اگر افرادی در دهک‌های 1،2 و 3 جامعه قرار گیرند مبلغ 48 هزار و 400 تومان را پرداخت نخواهند کرد و تمام هزینه بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

فرزین افزود: اما توجه داشته باشیم که ممکن است برخی از افراد جامعه در دهک 4 قرار گیرند و بین 40 تا 100 درصد حداقل حقوق و دستمزد مصوب قانون را دریافت کنند که این افراد 50 درصد از سرانه بیمه را می‌پردازند یعنی برای هر نفر از اعضای خانواده 24 هزار و 400 تومان را برای 12 ماه  پرداخت خواهند کرد. همچنین افرادی که دریافتی آنها بیش از حداقل حقوق و دستمزد مصوب دولت باشد باید 100 درصد  حق‌ سرانه را پرداخت کنند.

*مدت زمان صدور دفترچه

معاون خدمات بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت در پاسخ به این پرسش که زمان صدور دفترچه برای افراد فاقد بیمه چقدر طول خواهد کشید، گفت: در حال حاضر ا فراد به دو تیپ تقسیم‌بندی می‌شوند عده‌ای از آنها تحت پوشش بیمه قرار داشته که طبق روال قبلی خدمات را دریافت خواهند کرد وافراد فاقد بیمه با مراجعه به دفاتر پیشخوان می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: افراد در زمان مراجعه به دفتر پیشخوان اگر اعلام کنند از تمکن مالی برخوردار بوده و توانایی پرداخت سرانه را دارند تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در صورتی که اعلام کنند توانایی پرداخت سرانه بیمه را ندارند درخواست ارزیابی آزمون وسع به وزارت رفاه اعلام می‌شود که طبق ‌آیین‌نامه اجرایی مصوب هیات دولت وزارت رفاه باید ظرف مدت یک ماه نتیجه آزمون را اعلام کند و از فرد فاقد بیمه تحت پوشش قرار گیرد.

فرزین افزود: اطلاعات وزارت رفاه براساس بعد خانوار است و اگر افراد در زمان ثبت اطلاعاتشان در وزارت رفاه تغییری نداشته باشند ارزیابی وسع مجدد انجام خواهد شد و نتیجه کمتر از یک ماه اعلام می‌شود اما اگر در تعداد اعضای خانواده تغییر وجود داشته باشد ارزیابی مجدد انجام می‌شود.

معاون خدمات بیمه ای سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: در زمان مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان کد پیگیری به آنها ارائه خواهد شد و پس از ارسال نتایج آزمون ارزیابی وسع نیز نتیجه از طریق پیامک به اطلاع آنها خواهد رسید.

*سریع‌تر به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید

وی درباره افراد فاقد پوشش بیمه‌ای که روی تخت بیمارستان قرار داشته و نیازمند دریافت خدمات هستند گفت: افرادی که روی تخت بیمارستان هستند یا بیماران اروژانسی و یا نوزادان تازه متولد شده‌ای که نیازمند خدمات درمانی هستند می‌توانند با پرداخت سرانه 6 ماهه از پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.

فرزین در پایان گفت: توصیه می‌شود افراد قبل از نیازمند شدن به خدمات درمانی به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و برای دریافت خدمات ثبت نام کنند در غیر این صورت در زمان بستری شدن باید سرانه 6 ماه حق بیمه را پرداخت کنند.

وی در خصوص طرح بیمه اجباری برای ایرانیان گفت: این طرح در راستای اهداف اصلی بیمه قرار دارد تا دیگر فشاری برای پرداخت هزینه‌ها بر عهده دولت نباشد و تمام افراد حتی به میزان حداقلی، نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.
*دولت توانایی ارزیابی وسع را دارد؟

موضوع انجام ارزیابی وسع و دقت در این آزمون نیز از مسائلی است که همواره مورد سوالات کارشناسان این حوزه بوده است، عده‌ای بر این باورند که انجام ارزیابی وسع کار آسانی نیست اما برخی اعتقاد دارند زیرساخت‌های این کار فراهم شده است.

احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص انجام ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت به فارس گفت: با توجه به شاخص‌ها و تجربه‌های سال‌های گذشته امکان ارزیابی وسع برای اجرای پوشش اجباری بیمه سلامت وجود دارد.

نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به شاخص‌ها می‌توان نیازمندان واقعی را شناسایی کرد و تخت پوشش بیمه قرار دارد؛  البته چند سال است که موضوع ارزیابی وسع مطرح شده و در این سال‌ها تجارب مناسبی کسب شده است؛ همچنین اقدامات کارشناسی خوبی در این حوزه انجام شده، اگر چند سال پیش درباره حذف دهک‌ها برای پرداخت یارانه صحبت می‌شد، انجام آن دشوار بود، ولی امسال این اقدام صورت گرفت.

وی با اشاره به  سیستم‌ها و سامانه‌های طراحی شده برای انجام این اقدام توضیح داد: اطلاعات خوبی در سامانه‌های وزارت رفاه در دسترس است و با توجه به این اطلاعات می‌توان راحت تر از سال‌های قبل، ارزیابی وسع را انجام داد.

همتی تاکید کرد: یکی از هدف‌های آنچه سال‌ها قبل تحت عنوان دولت الکترونیک تصویب شد،این بود که از آن برای تعیین دهک‌ها، ارزیابی وسع و مباحث مالیاتی استفاده کنیم.
وی درباره بودجه درنظر گرفته شده برای انجام این کار گفت: در کمیسیون تلفیق برای حوزه بهداشت و درمان به صورت ویژه منابع در نظر گرفته شده است. از طرفی ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده نیز وجود دارد و بخش عمده منابع مورد نیاز برای پوشش اجباری بیمه سلامت از این قسمت تامین می‌شود.

به گزارش فارس، بر اساس ماده ۶ آیین نامه ابلاغی هیأت وزیران، خانوارهای فاقد بیمه پایه سلامت مکلفند ظرف ۶ ماه از ابلاغ این آئین نامه با مراجعه به مراکز اعلام شده توسط سازمان بیمه سلامت، نسبت به بیمه کردن خود و پرداخت سهم خود از حق بیمه در چارچوب مفاد این آئین نامه اقدام کنند.

بر اساس همین آیین نامه، متولدین جدید فاقد بیمه پایه سلامت، مشمول مهلت مقرر نمی‌شوند؛ ضمن اینکه افراد واجد شرایط جدید باید برای برخورداری از یارانه دولت، در سه ماهه اول هر سال خود را معرفی نمایند تا مورد ارزیابی وسع قرار گیرند.
https://naftonline.ir/news/19322/
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
قربان محمد
یه دفعه همه چی رو ازاد کنید بره .یعنی خانواده 5نفره من باید حدود 3میلیون باید حق بیمه بده
feedback
Iran, Islamic Republic of
مملکت اسلامیمون همینه دیگه
۴۵ تومن یارانه میدن ۵۵ تومن پس میگیرن 😄
feedback
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی
سلام..من قبلا بیمه سلامت بودم ی سال تامین اجتماعی اجباری شدم..ولی الان دیگ دفترچه ندارم و برای صدور دفترچه سلامت اقدام کردن اما گفتن مجدد باید ثبت نام بشین..این چ وضعیه..ینی ما هم باید هزینه ثبت نام اولیه رو باز پرداخت کنیم...واینکه هزینه هر نفر چه مقدار هستش؟؟؟؟؟؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
خیلی ظلم بخدامردم گناه دارن خرج خوراک پوشاک همه چی روهوارفته دولت چیکارمیکنه ریس جمهوراوناکه تومجلسن مردم ازگشنگی دارن میمیرن نون خشک ندارن بخورن
feedback
Iran, Islamic Republic of
جلال جباری
سلام
این چه بیمه است که دولت برای افراد کم درامد گذاشته درامد من در برج ۱ میلیون نیست میگن هر نفر درماه ۵۸۰۰۰ تومان باید بدن مصخره بازیه
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسین وصولیان
بیمه سلامت یاروستایی حق مایه چرابایدبرای ۳نفرخانوارمن بگن هرنفر۵۵۷۰۰۳نفربالای ۲ملیون خیلی ظلمه بخدا
feedback
Iran, Islamic Republic of
بهرام
هرروز ی مسخره بازی راه میندازن مگه قرار نبود مجانی باشد،الان رفتم دفترچه تمدید کنم فرمودن پیامک بده یک ماه دیگه بیا
feedback
Iran, Islamic Republic of
واقعا که خجالت نمیکشید این چه وضعشه مردمو بدبخت کردید الان هم که بیمه ای که هیچ جا قبول نمیکنه بجز بیمارستانهای دولتی باید پولی بشه
ما چهار نفریم تو خرج زندگیمون موندیم بعد اقایون میگن بچه بیارید
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمدبابایی
آقایانی که طرح دفترچه بیمه سلامت همگانی رو دادید مگه قرارنبودمجانی باشه تازه هرجاهم میری قبولش ندارن یعنی آزاد بری دکتر بهتره آقایان مشول موقع انتخابات ماآدمیم خرتون که ازپل گذشت همه چی یادتون میره آقا یکدفعه بگید برید بمیرید و راحت الان ازمن صدهزارتومن برای تمدیدتاریخ دفترچه گرفتن خواهشا دروغ ننویسید چهل تومن هزینه ش میشه والا مردم شرف داره به این زندگی
feedback
Iran, Islamic Republic of
هادی
دلتون خوشه با این بیمه مسخره و مزخرف
feedback
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنتشون کنه این مدیر و مسعولان بی کفایت دروغگو رو که هر روز یه دروغ بزرگی میگن اصلا حرفاشون باهم جور درنمیاد فقط گردن کلفت میکنن وتو اسایش به سر میبرن.امیدوارم آه وناله مردم بیچاره گریبان گیرشون بشه.
feedback
Iran, Islamic Republic of
احمدی
این چه کاریه دولت و مجلس سر مردم داره د میاره والا خودشون تو رفاه هستن مردم رو درک نمیکنن یه پیرمرد بازنشسته با ۸۰ سال عمر نه بازنشسته ای نه حقوقی ن یه مقدار پول سپرده کرده باش امرار معاش داره میکنه نه یارانه بنزین بش دادن باید پول بیمه روستایی رو هم پرداخت کنه .دلت روحانی مزخرف ترین دولت. واقعا کمر همت به نابودی کشور و بلند شدن مردم بسته.
feedback
Iran, Islamic Republic of
علیرضا
با سلام و احترام خدمت شما سرور گرامی.اینجانب برای سرمایه گذاری در بورس شناسایی کامل دراین زمینه ندارم و ازیک مشاوروکارشناس دراین زمینه خواستم بابنده همکاری داشته باشد.لیکن سپاسگزارم راهنماییم کنید.باتشکر
feedback
Iran, Islamic Republic of
حمیدرضاخوشنان
باسلام‌چگونه‌میتوان ازتحت‌پوشش بودن این بیمه سلامت خارج شد بنده دفترچم‌رودادم تعویض کنندمیگویند بایدشناسنامه همسرت باشه یاهزینه ۶۵۰هزارتومان خودم و۶۵۰هزارتومان خانمم رومیخواهندومیگویندفقط بایکمیلیونوسیصدهزارتومان یک دفترچه برای خودم صادرمیشه وبرای خانمم چون لج کرده وشناسنامشونمیده ایشون بیمه نمیشوندولی هزینشومیخوان بگیرن من اگربخوام‌کلااززیرپوشش این بیمه بیرون بیام چه کاری کنم‌نمیخوام بیمه سلامت داشته باشم لطفا راهنمایی کنید
feedback
Iran, Islamic Republic of
حمیدرضاحوشنان
واقعا بایدبگم دست همه دزدهای دنیارو ازپشت بستید اقامادوسال مریض نشدیم‌حالابرای ۴نفردومیلیونوچهارصدهزارتومان پول زورمیخوان لعنت به طراحش اقااصلاهرجاهم‌میری بیمه دیگه ای بشی میگن باید بدهی گذشته بیمه سلامتت روبده من همسرم شناسنامشونمیده بیمه هم دردفترخدمات دفترچموگروگانرفتن تراخدااگرمیشه ماروازتحت پوشش این بیمه خارج کنید که باهزاران بدبختی روبروشدم بایدبه کجامراجعه کنم
feedback
Korea, Republic of
مهدیه
نه که روز به روز وضع مردم خوب میشه دفترچه های رایگانم پولی کنید .علی برکت الله به این همه ظلم.مایی که ن حقوق داریم ن کمیته امدادی هستیم به کی بگیم که وضعمون بده اقا .
feedback
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سترون با این قانوناتون واقعا که.....
feedback
Iran, Islamic Republic of
حامد
چرا دولت به مردم ظلم می کند؟
هزینه ناکارآمدی دولت را مردم با از دست دادن جان خود دارند پرداخت می کنند.
خانواده 4 نفره من باید سالی 2400 هزار تومان پرداخت کند برای درمان؟
اومدیم مریض نشدیم اونوقت چی؟
اگر آزاد بریم دکتر کمتر از این مبلغ میشه که
feedback
United Arab Emirates
سلام این دفتر چیه هستش من رفتم دفترچه بگیرم میگن نفری 680 هزار باید بدی هر جا هم میرم آزاد حساب میکنم
feedback
United Arab Emirates
واقعاً باید خجالت بکشید واسه ی دفتر چه بدرد نخور باید نفری680 هزار تومان باید پر داخت کنیم اونم بیمه سلامت خدا ازتون نگذره باید مسعولین برن بمیرم درد بلا مردم بخوره تو سر شما مسعولین نون نداریم بخوریم باید این همه پولم بدیم
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمدازساوه بچه هامون رفتن بیمه س بگیرند گفتند سیسدوچهل هزار فکرکردن برای همه این هزینه میشه کارت دادن هرچی توکارتم بودبرداشتن برای پول نان ماندم
feedback
Iran, Islamic Republic of
من که ندارم، یعنی باید برم بمیرم هم خودم مریضم هم زنم ،گرونی هم که ،،،،؟
feedback
Iran, Islamic Republic of
محسن باغانی
من که ندارم باید برم بمیرم،با این گرونی ها ،هم خودم مریضم،هم زنم
feedback
Iran, Islamic Republic of
خدا به دادمون برسه
یه کاری کردن مریض که هستیم باید بخوابیم تو خونه تا بمیریم،دیگه دکتر هم نمیشه رفت
خدا هم که قربونش برم نمیدونم کجاست،یعنی این همه ظلم و ستم رو نمیبینه
feedback
Iran, Islamic Republic of
مهدی
ایران چهل سال پیش عین اروپا بود نابود شد همه چی مجانی بود.
0