تاریخ انتشاريکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
اظهارنظر عجیب آقای سخنگو در خصوص ملی حفاری :

شرکت ملی حفاری ایران تجزیه شده است !

سخنگوی دولت گفت: در ماده ۱۹ قانون اصل ۴۴ روش‌های دیگری برای شرکت‌های زیان‌ده پیش‌بینی شده است و تنها راه، واگذاری نیست و بعضی از این شرکت‌ها می‌توانند منحل شوند که تا به حال هم بعضی از شرکت‌ها مثل شرکت ملی حفاری ایران تجزیه شده‌اند و خیلی از آن‌ها هم منحل شده‌اند.
شرکت ملی حفاری ایران | نفت آنلاین
شرکت ملی حفاری ایران | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، «علی ربیعی» روز سه شنبه 30 آبانماه 98 درباره نظم بخشی و شفاف کردن فرایند واگذاری شرکت‌های دولتی و اصلاح احتمالی روند خصوصی‌سازی گفت: به صورت عمده تمام شرکت‌های دولتی در زمان واگذاری شرایط به نسبت متعادلی داشته‌اند، اما به دلیل مشکلاتی که در روند واگذاری‌ها وجود داشت و همچنین اهلیت نداشتن، برخی از آنها این شرکت‌ها پس از واگذاری دچار مشکل شده‌اند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس دولت برای جلوگیری از تکرار این مشکلات شرایط واگذاری را در «هیات عالی واگذاری» مورد بازنگری قرارداده است که به زودی جزئیات آن اعلام می شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: روش‌های جدیدی برای واگذاری‌ها مانند اجاره به شرط تملیک در نظر گرفته شده است که در آن اهلیت خریدار به اثبات می‌رسد و به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

ربیعی با بیان این که در واگذاری‌ها بر روی «اهلیت خریدار» و «ضمانت اشتغال نیروها» توسط خریدار تاکید ویژه ای شده است، گفت: در مجموع شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که توسط دولت به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، عمدتا از تکنولوژی روز دنیا عقب و زیان‌ده بوده و دارای مشکلاتی از جمله مالیات، معوقات کارگری، مشکلات بیمه‌ای، زیان انباشته و بدهی هستند.

هیچ بنگاه دولتی بدون مزایده از طریق مذاکره واگذار نمی‌شود
سخنگوی دولتی درباره فرایند واگذاری شرکت‌های دولتی گفت: هیچ بنگاه دولتی پیش از برگزاری مزایده، از طریق مذاکره واگذار نمی‌شود و بر اساس قانون باید ابتدا دو مزایده برگزار شود و در صورت نبود مشتری، آن بنگاه می‌تواند از طریق مذاکره واگذار شود.

ربیعی تصریح کرد: در واگذاری‌ها باید به نوع کاربری زمین‌های واگذار شده نیز دقت کرد و خریدار نمی‌تواند از زمین‌های شرکت برای مقاصد غیرتولیدی استفاده کند.

وی افزود: در هر نوبت از واگذاری‌ها چند کارشناس وظیفه قیمت‌گذاری بنگاه را بر عهده دارند و این موضوع موجب می‌شود تا قیمت‌گذاری واقعی و شفافی برای واگذاری آنها صورت گیرد.

ربیعی محدود بودن اختیارات مدیران، بهره‌وری پایین، نحوه قیمت‌گذاری و فاصله آن با قیمت‌ تمام‌شده، بروکراسی فربه و گیج‌کننده، عدم تطابق با فناوری‌های روز به دلیل نبود حس رقابت، عدم استفاده از متدهای جدید مدیریتی و عمر کوتاه مدیران را از عوامل مهم در زیان‌ده شدن بنگاه‌های دولتی عنوان کرد.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های باقیمانده در دست دولت زیان‌ده هستند؛ اما این شرکت‌ها با اصلاح ساختار و بالا بردن بهره وری و کارایی خود امکان سودآور شدن و یا قرار گرفتن در نقطه سربه سری را دارند، مسئله ای که در صورت عدم تحقق، امکان واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را فراهم نمی‌کند.

ربیعی درباره توقف و عدم واگذاری شرکت های زیان‌ده دولتی گفت: شرکت‌های دولتی زیان‌دهی که به حکم قانون باید در بخش دولتی باقی بمانند با تشخیص مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی به هیات وزیران اعلام می‌شود.  برای این دسته از شرکت‌ها، از اختیارات قانونی دولت در قالب واگذاری سهام یا انحلال شرکت و واگذاری اموال باقی مانده استفاده می‌شود.

ربیعی تصریح کرد: شرکت‌های دولتی زیان‌ده معمولا ابقا می‌شوند یعنی برنامه ویژه‌ای برای آن‌ها طراحی می‌شود که بهره‌وری آن‌ها افزایش پیدا کند تا آماده واگذاری شوند. برای واگذاری شرکت‌ها تنها سوددهی مطرح نیست، بلکه ارزش خالص دارایی‌ها نیز مطرح است.

شرکت‌های زیان ده دولتی را می‌توان منحل کرد
سخنگوی دولت با بیان این که «بعضی از شرکت‌های با سوددهی پایین، ارزش دارایی بالایی دارند» افزود: این شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی برای فروش بررسی می‌شوند، ولی شرکت‌های با سوددهی و ارزش دارایی پایین، وارد فرایند اصلاح ساختار می‌شوند.

ربیعی خاطرنشان کرد: از ابتدای خصوصی‌سازی تا به‌حال، شرکت‌های دولتی که سوددهی بالا داشته‌اند، واگذار شده‌اند و الان چون در پایان کار اجرای قانون اصل ۴۴ هستیم و اکثر واگذاری‌ها انجام شده است، شرکت‌های باقی مانده اکثرا زیان‌ده هستند. دولت برای توانمندسازی بخش خصوصی و فعال کردن آن واگذاری را انجام دهد.

سخنگوی دولت همچنین درباره سایر مسیرها در فرایند خصوصی سازی شرکت های زیان‌ده دولتی گفت: در ماده ۱۹ قانون اصل ۴۴ روش‌های دیگری هم برای شرکت‌های زیان‌ده پیش‌بینی شده است و تنها راه، واگذاری نیست و بعضی از این شرکت‌ها می‌توانند منحل شوند که تا به حال هم بعضی از شرکت‌ها مثل شرکت ملی حفاری ایران تجزیه شده‌اند و خیلی از آن‌ها هم منحل شده‌اند.

پ ن : البته مشخص نیست منظور سخنگوی محترم در خصوص تجزیه شدن ملی حفاری دقیقا چیست و ایشان به جزییات بیشتری اشاره نکرده است ! ؛ وزیر نفت نیز ماه گذشته اعلام کرده بود نام ملی حفاری در لیست خصوصی سازی است اما وزارت نفت برنامه ای برای خصوصی سازی این شرکت ندارد. 
https://naftonline.ir/news/19171/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Germany
ملی حفاری
اطلاعات غلط پدر این مملکت رو درآورده!!!
البته تجزیه رو‌اشتباه هم نگفته در این دولت پدر ملی حفاری و‌نیروهاش رو‌درآوردن اکثر افراد برای سرپا نگه داشتن شرکت کارشون به دارو و درمان روحی و جسمی رسیده. چون وزارت نفت کلا شرکت ملی حفاری رو‌چند سال هست رها کرده و ...
اگر این شرکت سود نداره حتما شرکت نفت و شرکتهای صرفا بیکار لایه های دوم و سوم منتسب به برخی ها سود آوره!
کمی شرم داشته باشید فقط کمی
feedback
Iran, Islamic Republic of
این یک دزدی آشکار در روز روشن است و برخلاف فتوای حضرت امام خمینی قدس سره میباشد و مسببین و بانیان اینکار باید در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و به اشد مجازات برسند
feedback
Greece
جعفر قلی زاده
هیچکس نمیتواند ملی حفاری را اداره کند آقای سخنگو درست گفته بخاطر باز شدن راه برای آقایان تا دستگاههای که توان رقابت با حفاری را ندارند بکار گیرند منحل کردن حفاری است
feedback
Iran, Islamic Republic of
ربیعی اگر اهل نسخه پیچیدن بود تو همان وزرات کار و تعاون و امور اجتماعی نشون می داد نه اینکه بیاید در مورد شرکتی حرف بزند که اطلاعاتی در مورد آن ندارد آخه پدر بیامرز از شرکت ملی حفاری ایران که کارکنانش با دست خالی دارند آن را اداره می کنند و دست مستشاران آمریکایی و اروپایی را از این صنعت کوتاه کردند و دارند از جان خودشان هم برای روپا موندن شرکت ملی مایه می گذارند تو چه می دونی شرکت ملی حفاری ایران از صفر تا صد از حفاری گرفته تا خدمات جنبی مانند سیمانکاری و نمودار گیری و لوله گذاری و عکس برداری و کلیه این کارها را توسط همین کارکنان زحمت کش شرکت ملی حفاری ایران انجام می دهند با کمترین توقع و حقوق .....
شرکتی که تمام فعالیت های آن یک منبع در آمد بسیار بالایی را می تواند داشته باشد باید می خواهد شرکت ملی حفاری ایران را مانند خیلی از شرکت های و کارخانه های دیگر واگذار کنید به اقوام و فامیل و دار و دسته خودتان آن هم با مبالغ خیلی خیلی پائین مثل شرکت هپکو و قند و شکر هفته تپه و بقیه ......
feedback
Iran, Islamic Republic of
ایرانی
درودبنده شاغل درشرکت ملی حفاری و واحدعملیات هستم میخوام بدونم وزارت نفت ازسال91چکاری براحفاری کرده به گفته وزیرنفت پرسنل حفاری دارن مجانی کارمیکنن قصدتون ازخصوصی سازی نابودی حفاریست اگرمنظورتون ازخصوصی سازی مانندتامین اجتماعی، هپکو، کشت وصنعت.... هست پس خواهشن حفاری که چیزی درحدود15هزارنیروداره رونابودنکنیدنیروی پیمانکاری باسابقه20سال به بالادارم آیاخصوصی سازی حاضره روی کسی که 50سال سن داره سرمایه گذاری کنه بر روی دکلهاوضع بدترهست همه پرسنل ازنظر روحی داغونن تبعیض بین زیرشاخه های وزارت نفت بیدادمیکنه تلاشگران حفاری جاده صاف کن شاخه های دیگروزارت نفت هستن ودرحقشون کم لطفی کردن تمامی نیروهاازدیسک کمر، گردن، ناشنوایی، واریس.... رنج میبرن واقعن این حق پرسنل حفاریست پاینده ایران
feedback
Germany
مهدی
خصوصی سازی بشه بهتر میشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
رضا
ببخشید وگجددا میگم ببخشید یا از ایادی هستید یا نادان کتاب بخوان وبه شرکتهای واگذار شده برگرد متاسف براتون
feedback
Iran, Islamic Republic of
کامران داورپناه
شرکت حفاری نمیتونه خصوصی سازی بشه. چون هیچکس نمیتونه از پس مخارج سنگین حفاری بر بیاد. نمیدونم سران مملکت چه جور حفاری را زیان آور خواندن. حفاری نباشه نفت نیست. گاز نیست پتروشیمی نیست. بنزینی وگازوییل وجود نداره. هیچکس جز خوده دولت و وزارت نفت نمیتونه حفاری اداره کنه.
feedback
Iran, Islamic Republic of
عبدالله
به گفته حضرت امام خمینی ره و دستور مقام معظم رهبری شرکت ملی حفاری ایران دولتی هست و دولتی میماند حضرت آقا و سربازان گمنام هیچ وقت اجازه اینکارو به شما و امثال شماها نمیدن پس این فکرو از سرتون بیرون کنید یکبار برای همیشه و اگر قصد دلسوزی دارید از این شرکت و قشر زحمت کش آن حمایت کنید نه نابودی و باز کردن پای بیگانگان به کشور و بیکار کردن بیش از ۱۵ هزار نیرو و خانواده هاشون...
feedback
Iran, Islamic Republic of
میثم
ملی حفاری پدر صنعت نفت و گاز هستش اگر ملی حفاری نبود نفتی نبود اگر ملی حفاری نبود 40 سال با سخت‌ترین شرایط به جنگ اقتصادی با آمریکا نمی‌رفتم امثال حیدر بهمنی اگه نبود این صنعت وابسته به آمریکا و اروپا بود مثل حالا که برخی دم از اروپا و آمریکا میزنن حالا همین آمریکا زده ها میخوان ملی حفاری رو نابود کنن. مدتهاست که به ملی حفاری کار نمیدن و ملی حفاری داره با سخت‌ترین شرایط و بدون هیچ داره کار میکنه. طبق قانون اساسی شرکت‌هایی که ملی هستند نباید خصوصی شوند حالا دارن این شرکت رو اونقدر بدهکار میکنن تا به فروش ابزار و وسایلی که نمیشه روشون قیمت گذاشت شرکت خودشو نگه داره. حیدر بهمنی کجایی که میخوان وارثت رو نابود کنن.
feedback
Russian Federation
رضا محمدی
کمر همت بستند برای نابودی ملی حفاری
کارکنان حفاری که می گفتند با روحانی تا ۱۴۰۰ حالا تحویل بگیرید
feedback
Iran, Islamic Republic of
داریوش
چرا زود فراموش میکنید مگر بنزین هنین جریان را نداشت مگر اینکه اقای زنگنه صد بار نگفت که بنزین گران نمیشود مگر یاد نگرفتیم هرچیزی را که میگویند باید عکس بکنیم ملی حفاری چه ضرری بر روی دست دولت گذاشته مگر از سال ۵۸ به فرموده امام ملی حفاری تاسیس نشدوقتی نفت فروش میرفت ملی حفاری ضرر نمیداد حالا ضرر میده بابا چرا از ازن کارها دست نمکشید چرا با مردم شفاف صحبت نمیککید
0