تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
وزیر نفت ضمن تاکید بر تداوم فروش نفت ایران با وجود اعمال تحریم‌های یکجانیه آمریکا، گفت: ما از هر روشی استفاده می‌کنیم. ما بهترین تلاش خود را برای صادرات نفت به کار می‌گیریم و تسلیم نمی‌شویم، زیرا صادرات نفت حق مشروع ماست.
بیژن نامدار زنگنه | نفت آنلاین
بیژن نامدار زنگنه | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ بیژن زنگنه در حاشیه حضورش در مسکو برای شرکت در سومین مجمع بین‌المللی انرژی‌ویک روسیه که دیروز (شنبه، ۱۳ مهرماه) پس از چهار روز به کار خود پایان داد و همچنین شرکت در بیست‌ویکمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف) طی گفت‌وگویی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره راه‌های جایگزین صادرات نفت ایران و توانایی‌های صنعت پتروشیمی ایران سخن گفت و پیش‌بینی خود درباره قیمت شاخص نفت خام برنت را بیان کرد.
زنگنه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تولید بنزین در ایران اعلام کرد که این کشور توانسته است خود را از وابستگی به واردات سوخت بی‌نیاز کند و اشاره کرد که با وجود تحریم‌ها ایران هم‌اکنون در جایگاه صادرکننده قرار گرفته است.
متن کامل گفت‌وگوی وزیر نفت در ادامه می‌آید.
آمریکا نگران است که مسیرهای دریایی انتقال نفت ایران شفاف نیستند، زیرا ادعا می‌شود نفتکش‌های ایرانی سامانه شناسایی خودکار (ای‌آی‌اس) خود را خاموش می‌کنند یا اطلاعات اشتباه درباره محموله‌های خود منتشر می‌کنند. به گفته آمریکایی‌ها، ایران با دور زدن تحریم‌ها، از روش‌هایی استفاده می‌کند که امکان فروش سرّی نفت در خارج را با استفاده از اصطلاح «نفتکش‌های شبح» فراهم می‌کند. آیا این درست است؟ آیا ایران از نفتکش‌های شبح استفاده می‌کند؟
ما از هر روشی استفاده می‌کنیم؛ ما بهترین تلاش خود را (برای صادرات) به کار می‌گیریم و تسلیم نمی‌شویم، صادرات نفت حق مشروع ماست.
ایران برای توسعه صنعت نفت خود چه برنامه‌هایی دارد؟ به تازگی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد در امتداد سواحل دریای خزر، تأسیسات پتروشیمی ساخته می‌شود.
ما قصد داریم در امتداد سواحل دریای خزر دو تأسیسات پتروشیمی ایمن بسازیم که به‌طور ۱۰۰ درصد الزام‌های زیست محیطی را رعایت می‌کنند.
به‌طور کلی، صنعت پتروشیمی در ایران به سطحی قابل قبولی رسیده است؛ ما هم اکنون از فروش محصولات پتروشیمی ۱۸ میلیارد درآمدزایی داریم و برنامه داریم که این رقم در دو سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار و پس از ۶ سال به ۳۷ میلیارد دلار برسد.
به دلیل تنش‌ها در تنگه هرمز، در میانه ماه اوت امسال ایران اعلام کرد طی دو سال (در سال ۲۰۲۱ میلادی) می‌تواند نفت خود را بدون عبور از تنگه هرمز صادر کند. لطفا درباره جزئیات این پروژه توضیح دهید.
بله، برای این هدف ما در حال ساخت یک پایانه نفتی جدید در منطقه مکران در نزدیکی شهر جاسک هستیم، همچنین در حال ساخت یک خط لوله با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام برای ارسال نفت به این پایانه هستیم که امیدواریم به خواست خدا، این پروژه تا سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل و افتتاح شود.
آیا ایران این (پایانه) را تنها با اتکا به منابع خود می‌سازد و قصد جذب سرمایه ندارد؟
ما تنها بر منابع خود اتکا داریم، اما از سرمایه‌گذار خارجی نیز استقبال می‌کنیم، به ویژه از طرف روسیه.
شما درباره دورنمای قیمت برنت چه می‌توانید بگویید؟ پیش‌بینی شما چیست؟
هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت در آینده را پیش‌بینی کند. رقمی که ما می‌گوییم، تنها برآورد و گمانه‌زنی است. قیمت‌ها در بازار به‌طور عمده به عرضه و تقاضا و چند عامل دیگر، به‌ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی، وابسته هستند. قیمت نفت خام برنت اکنون در سطحی یکنواخت است و باور دارم جهش عمده‌ای پیش روی قیمت‌ها نیست.
اما آیا ایران می‌تواند یک شاخص جدید ارائه کند که سرانجام به شاخص برنت، دبلیوتی‌آی و دوبی بپیوندد یا مکمل آنها باشد؟
نه، در گذشته هیچ وقت چنین بحثی مطرح نکرده‌ام، این کار فرآیندی بسیار طولانی و پیچیده دارد که بتوان یک شاخص نفتی داشت، دستیابی به این هدف نسبتاً دشوار است.
https://naftonline.ir/news/18931/
منبع : اسپوتنیک
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0