تاریخ انتشارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
نماینده ونزوئلا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل درباره هرگونه مزاحمت از سوی آمریکا برای نفت‌کش‌های حامل بنزین ایران هشدار داد.
ونزوئلا و آمادگی برای دریافت بنزین ایرانی | نفت آنلاین
ونزوئلا و آمادگی برای دریافت بنزین ایرانی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، «ساموئل مونکادا»، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد می‌گوید کشورش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد را از تهدید واشنگتن برای استفاده از زور نظامی علیه کشتی‌های حامل بنزین ایران مطلع کرده است. 

نماینده ونزوئلا گفت: «امروز ما شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل را از تهدید ایالات متحده برای استفاده قریب‌الوقوع از زور نظامی علیه کشتی‌های حامل بنزین ایران مطلع کرده‌ایم».

مونکادا گفته چنین اقدامی به موجب قوانین بین‌المللی اقدام جنگی خواهد بود. 
خبرگزاری رویترز روز جمعه بر اساس داده‌های استخراج شده از پایگاه اینترنتی مؤسسه رفینیتیو -که در زمینه داده‌های تجاری - مالی و مسیریابی کشتی‌های تجاری فعال است - گزارش داد که انتظار می‌رود نفتکش‌های ایرانی که اکنون در مسیر ونزوئلا هستند تا روز یکشنبه وارد آب‌های این کشور شوند.

رویترز گزارش داده است که نفتکش فورچون با پرچم جمهوری اسلامی ایران امروز جمعه به نزدیکی آب‌های دریای کارائیب رسیده و چهار نفتکش ایرانی دیگر نیز با فواصل نه چندان طولانی در حال پیمودن مسیری مشابه برای رسیدن به دریای کارائیب هستند.

طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال توقیف 5 فروند نفتکش ایرانی که به‌درخواست دولت ونزوئلا برای تحویل سوخت عازم این کشور هستند، در رسانه‌های غربی مطرح شده است، اما تاکنون هیچ مقام آمریکایی مستقیماً در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش حضور شناورهای آمریکایی در دریای کارائیب، وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش درباره تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند که هرگونه مزاحمتی برای نفتکش‌های ایرانی با واکنش شدید و مقابله‌ به مثل از سوی ایران مواجه خواهد شد.

روز پنج‌شنبه «جاناتان راث هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که این وزارتخانه از هرگونه‌ برنامه‌ای برای توقیف‌، تجسس یا انهدام نفتکش‌های ایرانی که در راه ونزوئلا هستند، کاملاً بی‌اطلاع است.

وزیر دفاع ونزوئلا روز چهارشنبه اعلام کرد  نفتکش‌های ایرانی حامل سوخت به محض ورود به منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا تحت اسکورت ویژه نیروهای نظامی این کشور قرار خواهند گرفت.
https://naftonline.ir/news/21010/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0