تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
زنگنه، وزیر نفت در مراسم نصب پایانه‌های سکوی فاز ۱۱ گفت: مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال پایان خواهد یافت.
بیژن نامدار زنگنه | وزیر نفت | نفت آنلاین
بیژن نامدار زنگنه | وزیر نفت | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ،  بیژن زنگنه در مراسم نصب پایه‌های سکوی فاز یازده پارس جنوبی با حضور رئیس جمهور گفت: میدان پارس جنوبی یک موهبت الهی برای مردم کشورماست و ما در تلاشیم تا مردم را به حقشان در این میدان مشترک برسانیم.

وی افزود: تمام مراحل توسعه‌ای میدان پارس جنوبی از سال ۷۶ به بعد آغاز شد و تا سال ۹۲ حداکثر برداشت ما از این میدان ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال بود.
زنگنه گفت:، اما امروز تولید ما در این میدان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که دو و نیم برابر شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب به برداشت ما از این میدان اضافه می‌شود گفت: برای اولین بار خواست ملت ما که برداشت متناسب با سهممان در میدان مشترک بود محقق شده و امروز تولید ما به اندازه‌ای رسیده که استحقاق طبیعی ماست.

وی با بیان اینکه بیشترین توسعه این میدان در دوران تحریم انجام شده افزود: به جز دوران کوتاه پس از برجام که فرصتی بود تا تجهیزات مورد نیاز توسعه میدان را خریداری کنیم بقیه فعالیت‌های توسعه‌ای در دوران تحریم انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه تا سال ۹۲ ده فاز از پارس جنوبی به اتمام رسیده بود و ۱۷ فاز نیمه تمام داشتیم گفت: امروز تمامی این ۱۷ فاز تکمیل شده است و به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ بقیه فازها در مدار تولید قرار گرفتند.

زنگنه افزود: امسال تمام فعالیت‌های دریایی ما به پایان می‌رسد و این دستاورد در حالی رخ می‌دهد که با گرفتاری‌های مالی زیادی روبرو بودیم و این دستاوردها با کمک‌های مالی صندوق توسعه ملی به دست آمده است.

وی در مورد نصب پایه‌های سکوی سر چاهی فاز یازده گفت: آخرین فاز میدان پارس جنوبی فاز ۱۱B بود که بهره برداری از آن را در خرداد سال ۹۶ به کنسرسیومی متشکل از یک شرکت فرانسوی، یک شرکت چینی و شرکت پتروپارس ایران واگذار شد.

وزیر نفت افزود: این کنسرسیوم صد میلیون دلار برای توسعه این میدان هزینه کرد، اما وقتی تحریم‌های آمریکا شروع شد ابتدا فرانسوی‌ها و بعد چینی‌ها از پروژه خارج شدند و اعلام کردند دیگر حاضر به ادامه کار نیستند.

زنگنه با بیان اینکه اوایل سال ۹۸ شرکای خارجی از این طرح خارج شدند گفت: کل این قرارداد ۴ میلیارد دلار بود و هدف از آن استخراج ۲ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و انتقال آن با ۲ خط لوله ۲۵۰ کیلومتری به پالایشگاه‌های موجود در پارس جنوبی بود.

وی با بیان اینکه در پارس جنوبی ما با مشکل افت تولید و افت فشار چاه‌ها نیز مواجه بودیم گفت: در این قرارداد ۲/۴ میلیارد دلار نیز برای فشار افزایی چاه‌ها تخصیص یافتهبود.

زنگنه با بیان اینکه پس از خروج شرکای خارجی به تولید رساندن فاز ۱۱B که در خط مرزی محدوده فلات قاره وجود دارد در اولویت قرار گرفت گفت: بنابراین توسعه این فاز تماما به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شد و امروز خوشحالیم که در آستانه عید سعید فطر و بعنوان یک عیدی اعلام کنیم ۴ پایه اصلی توسعه این میدان بر روی فاز ۱۱B نصب می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه این چهارپایه امکان حفر ۱۲ حلقه چاه را فراهم می‌کند گفت: در مرحله اول ۵ حلقه چاه حفاری خواهد شد و با تمهیداتی که اندیشیده شده سکوی بهره برداری نیز تامین خواهد شد و در ۱۴ ماه آینده تولید ۵۰ میلیون فوت مکعب در روز گاز طبیعی از این فاز که سالانه یک میلیارد فوت مکعب خواهد شد آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا دو سال آینده ظرفیت تولید این میدان به دو میلیارد فوت مکعب در سال خواهد رسید گفت: ۱/۵ میلیارد دلار در توسعه این فاز هزینه خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به مسئله فشار افزایی چاه‌ها افزود: مسئله فشار افزایی را از دو مسیر مختلف دنبال می‌کنیم یک مسیر، مسیر دریایی است که طرح‌های مفهومی آن انجام شده، ولی در اجرا بسیار سخت است و نیازمند فناوری‌های پیشرفته ایست که ممکن است کار را برای ما مشکل کند.

وی گفت: با این حال مسیر دیگری نیز همکاران ما در شرکت نفت و گاز پارس دنبال می‌کنند که به جای دریا فشار افزایی را در خشکی انجام دهیم.

زنگنه افزود: بهر حال تا مهر و آبان امسال نتایج این دو طرح مشخص شده و در مورد اجرای هر کدام از آن‌ها تصمیم گیری نهایی انجام خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه مهم است این فعالیت‌ها یک پیام دارد و آن اینکه در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم و تمامی پروژه‌های فعال صنعت نفت همچون توسعه میدان‌های مشترک، خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک، طرح توسعه میادین غرب کارون و بهره برداری از طرح‌های جهش دوم پتروشیمی که ظرفیت تولید پتروشیمی کشور را به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رساند با جدیت دنبال می‌شود.
https://naftonline.ir/news/20982/
منبع : صداوسیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0