تاریخ انتشارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۳
روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده است که دولت آمریکا عراق را تهدید کرده است که اگر بغداد بر اخراج نیروهای نظامی آمریکا اصرار ورزند، واشنگتن حساب‌های نفتی عراق در آمریکا را مسدود می‌کند.
تهدید به تحریم نفت عراق | نفت آنلاین
تهدید به تحریم نفت عراق | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ روزنامه «وال استریت ژورنال» روز شنبه از ادامه فشارهای آمریکا به عراق برای عقب‌نشینی بغداد از طرح اخراج نیروهای نظامی آمریکا خبر داده است. 

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا این هفته به دولت عراق هشدار داده است که اگر بغداد نیروهای آمریکایی را اخراج کند، ممکن است از دسترسی به حساب بانک مرکزی خود نزد بانک فدرال رزرو آمریکا محروم شود.

وال استریت ژورنال با بیان اینکه دولت عراق مانند بسیاری از دولت‌های دیگر نزد بانک فدرال رزرو حساب دارد و بخشی از درآمدهای خود از جمله درآمد نفتی‌اش را در این حساب نگهداری می‌کند، نوشته است که اگر آمریکا تهدید خود را اجرایی کند، دسترسی بغداد به پول نقد به شدت محدود شده و این امر می‌تواند اقتصاد این کشور را که همین الان هم وضعیت مناسبی ندارد، بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم در واکنش به مصوبه پارلمان عراق برای پایان دادن به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، تهدید کرده بود که ممکن است بغداد را تحریم کند.

با این وجود، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا آغاز مذاکره برای تدوین ساز و کاری جهت آغاز خروج نیروهای آمریکایی از عراق را خواستار شد. روز گذشته، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای تلویحا این درخواست را رد و اعلام کرد آمریکا به حضور نظامی در عراق ادامه می‌دهد.

یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفته است که تهدید به مسدود کردن حساب عراق در فدرال رزرو در تماسی که روز چهارشنبه با عبدالمهدی برقرار شده، به وی منتقل شده است.

یکی از مشاوران دولت عراق به آمریکا هشدار داده است که چنین اقدامی آثار غیرقابل جبرانی بر روابط میان واشنگتن و بغداد خواهد داشت. «عبدالحسین الهنین» گفته است که بعید می‌داند واشنگتن این تهدید را عملی کند، چراکه «اگر این کار را کند، برای همیشه عراق را از دست می‌دهد.»

هرچند فدرال رزرو از اعلام عمومی میزان ذخایر عراق در حساب‌هایش خودداری می‌کند، اما وال استریت ژورنال با استناد به تراز مالی اخیر بانک مرکزی عراق گزارش داده است که میزان موجودی این حساب در پایان سال ۲۰۱۸، حدود ۳ میلیارد دلار بوده است.
https://naftonline.ir/news/19857/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0