تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی روسیه مخصوصاً دسترسی این کشور به سرمایه های خارجی و پروژه های دریایی قطب شمال، پروژه های آب های عمیق و شیل را هدف قرار داده است.
به گزارش نفت آنلاین ؛ به نقل از فایننشال تایمز، همکاری بین المللی برای توسعه فنی در صنعت نفت و گاز بسیار اهمیت دارد و تنها محدودیت های اعمال شده برای این همکاری می‌تواند اهمیت آن را نشان دهند.

 روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا، تاثیر ممنوعیت این همکاری را از زمان اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی آن در 2014 حس کرده است. آمریکا به طور مداوم این محدودیت‌ها را بیشتر می‌کند و اخیراً در ماه سپتامبر محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده است.

 تحریم ها مخصوصاً دسترسی روسیه به سرمایه های خارجی و پروژه های دریایی قطب شمال، پروژه های آب های عمیق و شیل را هدف قرار  می دهد.

 اکسون موبیل مجبور شده همکاری خود با شرکت رزنفت روسیه را در میدان نفتی پوبدا در قطب شمال روسیه معلق کند. شرکت انی ایتالیا در همکاری دریایی خود با رزنفت در پروژه های دریای سیاه مدام تغییر رویه می دهد. در این بین، رویال داچ شل مجبور شد همکاری خود را با شرکت گزپروم نفت در  تاسیسات باژنوف در غرب سیبری متوقف کند.

آرتم فرونوف، نایب رئیس آژانس اعتبار سنجی مودیز در مسکو گفت این پروژه ها تنها بخش کوچکی از تولید نفت روسیه را تشکیل می‌دهند ولی توسعه آن ها با خشک شدن میادین نفتی قدیمی اهمیت پیدا می کند.

وی گفت:« شرکت های نفت روسیه تکنولوژی توسعه شیل و میادین قطب شمال را ندارند بنابراین پس از بیرون رفتن شرکت های بزرگ خارجی از این قراردادهای مشترک، این پروژه ها را متوقف کرده اند».

 وی اضافه کرد:« تولید کنندگان داخلی نفت به دنبال استراتژی های جایگزین از طریق تحقیقات داخلی هستند، ولی توسعه فناوری های مناسب از نظر اقتصادی و داخلی کردن کامل تولید تجهیزات لازم سال ها طول می کشد».

 علاوه بر تحریم ها، کاهش ارزش روبل پس از افت شدید قیمت نفت در 2014 دسترسی به فناوری خارجی را برای شرکت های داخلی سخت تر کرده است.

 روسیه پس از دوره شوروی سابق همواره تولید نفت خود را افزایش داده است ولی مقامات می‌ترسند در صورت عدم ارائه راه حل های فنی مناسب، طی 15 سال آینده تولید نفت این کشور 40 درصد سقوط کند.

 دیمیتری ماریچنکو، یک تحلیلگر نفت و گاز در شرکت اعتبارسنجی فیچ در لندن گفت:« بسیاری از ذخایر سخت بازده روسیه مشمول تحریم ها نشده اند. شرکت های روسیه همچنان به فناوری غرب و شرکت هایی مثل اسچلامبرگر و هلیبورتن برای توسعه آنها نیازمندند».

اسچلامبرگر یکی از بزرگترین گروه های خدمات‌رسانی نفتی در جهان است که تولید در 8 کارخانه در روسیه را توسعه داده و یک مرکز فناوری علمی در این کشور افتتاح کرده است. بسیاری از شرکت های روسی هم توسعه خدمات فنی داخلی را تسریع کرده اند.
https://naftonline.ir/news/19366/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0