تاریخ انتشارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
جمعی از خبرنگاران امروز از تأسیسات غنی سازی فردو بازدید می کنند و در پایان نیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری به تشریح آخرین اقدامات انجام شده در گام چهارم می پردازد.
بازدید خبرنگاران از مجتمع هسته ای | نفت آنلاین
بازدید خبرنگاران از مجتمع هسته ای | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ؛ جمعی از خبرنگاران رسانه های داخلی صبح امروز (شنبه) 18 آبان ماه با حضور در سایت فردو از نزدیک در جریان آخرین اقدامات انجام شده در چارچوب گام چهارم کاهش تعهدات برجامی قرار می گیرند.

پس از این بازدید نیز قرار است «بهروز کمالوندی» معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشستی خبری در همین محل به تشریح آخرین اقدامات انجام شده از روز چهارشنبه تاکنون در سایت فردو بپردازد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه 14 آبان ماه و در پایان فرصت 60 روزه سوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان، به سازمان انرژی اتمی دستور داد که از روز 15 آبان ماه گام چهارم را در فردو با گازدهی به سانتریفیوژها در این تأسیسات آغاز کند.
روحانی با بیان اینکه گام چهارم مثل گام‌های دیگر قابل بازگشت است، اظهار داشت: هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می‌گردیم. طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ  (۱۰۴۴) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از چهارشنبه گازدهی را در فردو آغاز کنیم. هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می‌کنیم.

روحانی عنوان کرد: ظرف 2 ماه آینده فرصت مذاکره داریم و اگر راه‌حل درستی را یافتیم و پیدا کردیم و راه حل این است که تحریم‌ها برداشته شود و به راحتی بتوانیم نفتمان را بفروشیم و از پول‌های بانک‌مان استفاده کنیم و سایر تحریم هایی که در فلزات و بیمه انجام دادند بردارند و ما هم به شرایط گذشته برمی‌گردیم.

پس از آن نیز نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گازدهی UF6 به سانتریفیوژها در فردو تحویل و در این نامه از بازرسان آژانس خواسته شد برای نظارت بر این فرآیند، در ساعت مشخص شده در این تاسیسات حضور یابند.

در نهایت و در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری، عملیات انتقال گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 از سایت غنی سازی نطنز به سایت غنی سازی فردو آن هم به خاطر نزدیکی مسافت در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه ۱۵ آبان ماه آغاز و حوالی ظهر چهارشنبه مخزن ۲۸۰۰ کیلویی حاوی حدود ۲ هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6، از مجتمع غنی سازی شهید احمدی‌ روشن نطنز به سایت شهید علیمحمدی فردو آن هم با نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتقل و در سالن خوراک دهی مجتمع شهید علیمحمدی فردو قرار گرفت.

پس از انتقال مخزن و اتصال آن به خطوط خوراک‌دهی و انجام موفقیت آمیز همه عملیات فنی مرتبط شامل خلأ سازی نهایی، کنترل ماشین‌های سانتریفیوژ و شیرها و چک کردن سیستم های کنترل و اتوماسیون و راه اندازی بخش های جمع آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، در دقایق اولیه روز پنجشنبه عملیات گازدهی زنجیره‌ها و ماشین‌های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در سایت فردو آغاز شد. البته آنگونه که سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این عنوان کرده بود، روز پنجشنبه از محصول نمونه گیری و آژانس این نمونه ها را می بیند و حوالی ساعت ۱۰ و ۱۱ صبح شنبه به سطح ۴.۵ درصد می رسیم.

بر طبق برجام مقرر شده بود که ایران تاسیسات فردو را به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری تبدیل کند و تعداد ۱۰۴۴ ماشین IR1 در قالب شش آبشار ۱۷۴ تایی در یک بال در تاسیسات فردو باقی ماند. در این مدت دو زنجیره ۱۷۴ تایی شامل ۳۴۸ ماشین IR1 اقدام به تولید ایزوتوپ پایدار کردند. چهارشنبه ۱۵ آبان عملا به چهار زنجیره ۱۷۴ تایی دیگر مشتمل بر ۶۹۶ سانتریفیوژ IR1 گازدهی شد.

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز پنجشنبه 16 آبان نیز در اظهاراتی عنوان کرد: مشغول برداشت محصول اورانیوم غنی شده هستیم که به تدریج به سطح پایداری مستمر می‌رسد و تلقی ما این است که تا صبح شنبه برداشت مستمر دائم ۴.۵ درصد را خواهیم داشت.

وی همچنین اعلام کرده بود که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات انجام شده بازدید کرده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری و در یکمین سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای کاهش برخی تعهدات برجامی را اعلام کرد و فرصتی ۶۰ روزه به طرف‌های باقیمانده به ویژه اروپایی‌ها داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود در برجام را عملیاتی کنند. این فرصت ۲ بار دیگر تمدید شد، ولی هیچ حاصلی به همراه نداشت، جز طراحی‌هایی که از ناحیه برخی طرف‌ها از جمله فرانسه و ژاپن مطرح شد که آن هم بی نتیجه ماند.

ایران در گام اول کاهش تعهدات برجامی محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین را رعایت نکرد و از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد که در حال حاضر موجودی اورانیوم غنی شده کشور ۵۰۰ کیلوگرم UF6 با غنای حدود ۴ درصد است.

از سوی دیگر در پی دستور شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم پایبندی به ذخیره ۱۳۰ تنی آب سنگین، کارخانه تولید آب سنگین اراک که در آن زمان در مرحله تعمیرات بود در ۲۴ اردیبهشت ماه تعمیراتش به سرعت پایان یافت و کارخانه مجددا تولید را آغاز کرد که در این مدت حدود ۲ تن از آب سنگین تولیدی به خارج از کشور صادر و حدود ۲ تن دیگر هم برای محصولات دوتره در داخل مصرف شد و در حال حاضر موجودی کل آب سنگین کشور حدود ۱۳۰ تن است.

در پایان این گام و زمان ورود به گام دوم (۱۶ تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با فارس خبر داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به ۴.۵ درصد رسید.

پس از آن سقف غنی سازی ۴.۳ درصد و ۴.۴ درصد ثابت ماند و در حال حاضر زنجیره‌های سانتریفیوژ در حالت تولید حداکثری با غنای بیش از ۴ درصد هستند.

در گام سوم هم سازمان انرژی اتمی از روز جمعه ۱۵ شهریور موظف شد در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد که اقدامات لازم نیز در این زمینه انجام شد از جمله گازدهی به زنجیره 30 تایی IR6، رونمایی از سانتریفیوژهای IR9 با ظرفیت غنی سازی 50 سو و IR7 با ظرفیت غنی سازی 20 سو و IRS و ... راه اندازی زنجیره های 164 تایی IR4 و IR2m در مجتمع غنی سازی نطنز و ...

 قرار است فردا (یکشنبه) نیز بتن ریزی واحد دوم نیروگاه بوشهر با حضور مسؤولان سازمان انرژی اتمی و پیمانکار روس صورت گیرد.
https://naftonline.ir/news/19292/
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0