خودروهای پژو در کنار انواع پراید جزو پرفروشترین مدلهای ایران هستند که خیابانهای کشور را تسخیر کردهاند. پژو خودروی اسطوره ای ایرانیان است.
شاید وقتی که در سال ۱۸۸۲ میلادی، مدل ابتدایی خودروی پژو در قالب یک محصول سهچرخه معرفی شد، کمتر کسی فکر میکرد روزی بازار ایران یکی از پرفروشترین بازارها برای مدلهای مختلف این خودروی فرانسوی باشد. سایت تاپ گذر در ادامه ی یادداشت پژو، محبوب دل خانواده های ایرانی به بررسی چند مدل معروف این برند فرانسوی پرداخته است.
به قول یکی از دوستان «در کشور ما رونق اگر نیست، پژو هست!». اگر کمی دقت کنیم میبینیم پر بیراه هم نیست، هر طرفی که در خیابان سر بگردانیم انواع مدلهای پژو مانند انواع پژو ۴۰۵، انواع پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷، پژو پارس و به تازگی پژو ۲۰۰۸ را میبینیم که در خیابانهای ایران جولان میدهند.
البته هنوز ردی از گذشتههای دور نیز به چشم میخورد و گهگاهی یک پژو ۵۰۴ خسته نیز به چشم میخورد که یا در گوشهای از خیابان، کوچه و پارکینگ پارک شده است یا در لاین کندرو به حرکت خود ادامه میدهد.
پژو، چه زمانی وارد ایران شد؟
شاید صنعت خودروسازی ایران با پیکان انگلیسی جان گرفته باشد، ولی بیشک رشد و ادامه مسیر خود را مدیون پژو فرانسه است. پژو ۴۰۴ چها در، اولین مدلی بود که وارد بازار ایران شد و فروش خوبی را نیز تجربه کرد. بعدها شاهد ورود مدلهای پرطرفدار دیگری چون پژو ۵۰۴ و پژو ۲۰۵ به بازار ایران بودیم.
حال با این مقدمه بهتر است کمی بیشتر درباره پژو، خودروی اسطوره ای ایرانیان صبحت کنیم. شاید به پاسخ به یک سوال مهم بتواند در این زمینه کمک زیاد به ما کند. سوال اصلی این است که چرا خودروهای پژو تا این اندازه در ایران محبوب شدند؟
در حالی که تنوع خودروهای ایران کم بود و کمکم مدلهای قدیمی از رده خارج میشدند و بعد از انقلاب اسلامی و تیره شدن روابط ایران با آمریکا و برخی کشورهای دیگر، نمیتوانستیم خودروهای جدید را در بازار ایران ببینیم، کمپانی فرانسوی پژو اوایل دهه ۸۰ شمسی به خوبی توانست از سابقهی حضور خود در ایران نهایت استفاده را ببرد.
در حالی که ایران خودرو با فروش بالای پیکان در بازار جولان میداد، در سوی دیگر سایپا به عنوان رقیبی دیرینه سراغ کیا و خودروی محبوبی چون پراید رفت تا ایران خودرو کمی احساس خطر کند. اینجا بود که همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه معادلات بازار را یک بار دیگر بر هم زد.
پژو ۴۰۵ را باید موفقترین و خاطرهانگیزترین خودروی پژو در ایران بدانیم که به عنوان یک خودروی خانوادگی همچنان هم جزو مدلهای پرفروش و پرتیراژ بازار ایران است. پژو ۴۰۵ نهتنها در ایران، بلکه در دنیا نیز موفقیتهای چشمگیری داشته است و در دهه ۸۰ میلادی یک بار توانست به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شود.
دلایل موفقیت پژو ۴۰۵ بعد از ۲۷ سال چیست؟
اولین مدل پژو ۴۰۵ سال ۱۳۷۰ شمسی تحت عنوان Peugeot 405 GL به صورت کاملا فرانسوی و با پیشرانه ۲۰۰۰ سیسی وارد بازار ایران شد. خودرویی که هنوز مدلهای ۷۱ یا ۷۲ آن در خیابانهای کشور به چشم میخورد. موفقیت پژو ۴۰۵ تا اندازهای چشمگیر و مداوم بود که نهتنها مدلهای GLX، GL و GLi آن وارد بازار شد، بلکه همچنان شاهد خرید و فروش و عرضهی مدلهای دیگری چون RD، Roa و SLX هستیم.
البته پژو آردی و روآ در واقع شاسی و بدنه پژو ۴۰۵ مشهور را یدک میکشند و پیشرانه و سیستم تعلیق آنها همان پیکان خودمان است! ولی SLX که جدیدترین مدل به شمار میرود، پیشرفتهایی در بخش طراحی ظاهری و بخش فنی داشته است و گرانترین مدل پژو ۴۰۵ است.
قابلیت فنی بالا، فضای داخلی وسیع، آپشنهای مختلف و قیمت مناسب از جمله برتریهایی بود که باعث شد پژو ۴۰۵ بعد از ورودش به بازار ایران بتواند نسب تبه دیگر رقبای خود فروش خوبی را تجربه کند. پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی جذاب برای ایرانیهای خانوادهدوست بود که محبوبیت زیاد آن باعث شد سبک جدیدی از خودروهای داخلی مانند سمند و سورن برپایهی پلتفرم آن شکل بگیرند.
ماجرای متفاوت پژو ۲۰۶
در حالی که پژو ۴۰۵ به عنوان گنج ایران خودرو و شریک فرانسویاش روزهای خوشی را در ایران پشت سر میگذاشت و فصل جدیدی از بازار خودروی داخلی را رقم میزد، اما همچنان کمبود یک خودرو هاچبک، کممصرف و اسپرت که هر قشری خریدار آن باشد به شدت احساس میشد.
در حالی که این فضا با خودرویی چون پراید هاچبک پر شده بود، اما یک بار دیگر ایران خودرو با عرضهی خودروی جذابی چون پژو ۲۰۶، قواعد بازی را تغییر داد. خودرویی دوست داشتنی، کممصرف، جذاب، اسپرت و جوانپسند که از پیر و جوان، زن و مرد هنوز هم عاشق آن هستند.
اما از آنجایی که داشتن خودروی خانوادگی و فضای کافی در صندوق عقب همیشه برای ایرانیها مهم بوده، یک بار دیگر ایران خودرو با هنرنمایی خود خودرویی به نام ۲۰۶ SD یا پژو ۲۰۶ صندوقدار و بعد از خودروی داخلی به نام رانا را روانهی بازار کرد.
اما این روزها با افزایش قیمت ناگهانی خودرو در بازار ایران به ویژه خودروهای پرطرفدار و پرفروشی چون پژو ۲۰۶، شاید این خودرو دیگر فروش سابق خود را نداشته باشد اما همچنان بازار خرید و فروش مدلهای کارکرده و دست دوم آن داغ است.
پژو پرشیا یا پژو پارس؟
ایران خودرو برای ایجاد تنوع در پژو ۴۰۵ و ارتقای آن، نسخهی فیسلیفت این مدل را از سال ۱۳۷۹ با نام ابتدایی پژو پرشیا عرضه کرد که بعدها به پژو پارس تغییر نام داد. گرچه هنوز هم خیلیها به صورت کوتاه و کاربردی این خودرو را پرشیا صدا میزنند!
بعد از موفقیتهای چشمگیر پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶، موفقیت پژو پارس نیز خیلی دور از انتظار نبود. این در حالی است که همچون دو مدل دیگر، پژو پارس نیز به ویژه در رنگ سفید یخچالی، این روزها طرفداران زیادی دارد و فروش خوبی را تجربه میکند.
البته پژو پارس نیز از گزند تصمیمات مدیران ایران خودرو دور نماند و با اضافه شدن آپشنهای مختلفی چون رینگ آلومینیومی یا استفاده از موتور قدرتمند زانتیا، مدلی به نام پژو پارس سال یا پژو پارس ELX با قیمت بالاتر وارد بازار شد.
شاید پژو پارس ظاهری چون پژو ۲۰۶ نداشته باشد، اما قابلیتها و امکانات خوبی که برای خانوادهها دارد از یک سو و قابلیتهای زیادی برای اسپرت کردن از سوی دیگر باعث شده است تا هر گروهی از مردم نسبت به آن علاقهی خاصی داشته باشند.
البته پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و پژو پارس تنها پژوهای موجود در بازار ایران نیستند. پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۷ و پژو ۲۰۰۸ مدلهای مختلفی هستند که در خیابانهای ایران به چشم میخورند.
سخن پایانی
محبوبیت خودروهای پژو در بازار ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. فارغ از پراید، انواع مدلهای پژو مانند پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و پژو پارس و البته سمند که برپایهی پلتفرم پژو ۴۰۵ تولید میشود، تا حدی زیاد است که سالها پس از خارج شدن خودروهای مذکور از خط تولید کمپانی اصلی، همچنان با اسامی و مشخصات متنوع در ایران تولید میشوند و فروش بالایی دارند.
مشخصات فنی، ویژگیهای ظاهری، قیمت مناسب، قابلیتهایی چون فضای مناسب کابین و صندوق، نبود خودرویی با قیمت مشابه و پشتیبانی ایران خودرو باعث شده تا از پژو ۲۰۶ برای نسل جوان و پژو ۴۰۵ مناسب خانوادهها، تمام مدلهای پژو همچنان اسطوره باشند.