کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش نفت آنلاین از میزان حقوق و مزایای نفتی‌ها

آیا کارکنان نفت نجومی بگیر هستند؟

10 خرداد 1399 ساعت 10:32

از سال های گذشته در بعضی از سایت های خبری اخباری در خصوص حقوق و مزایای کارکنان نفت منتشر می شود .


به گزارش خبرنگار نفت آنلاین ، از سال های گذشته در بعضی از سایت های خبری اخباری در خصوص حقوق و مزایای کارکنان نفت منتشر می شود .

گاها در این اخبار با کم لطفی فرآوان از کارکنان نفت بعنوان نجومی بگیران نامبرده می شود و طوری وانمود می شود که کارکنان نفت از امکانات فرآوان دولتی بهره مند هستند.

در این مطلب نفت آنلاین بدور از هیچ تعصبی نسبت به کارکنان نفت درصدد نشان دادن واقعیت های موجود در این خصوص می باشد.

در صنعت نفت از نظر نوع استخدامی ؛ کارکنان به سه دسته تقسیم می شوند . 

رسمی ؛ قراردادی و پیمانکاری

در خصوص حقوق و مزایای دریافتی کارکنان رسمی نفت بررسی های نفت آنلاین نشان می دهد ؛ نیروهای رسمی بسیاری از وزاتخانه ها از نظر دریافتی حقوق و مزایا در شرایط بسیار بهتری نسبت به کارکنان نفت قرار دارند. ( با توجه به احترام به کارکنان سایر وزارتخانه ها اسامی این وزارتخانه ها منتشر نمی شود.)

نگاهی به گزارش آماری فیش های حقوقی که توسط سازمان بازرسی و دیوان محاسبات در سال های اخیر منتشر شده است نشان می دهد رتبه میزان دریافتی کارکنان نفت حتی در بین پنج وزارتخانه اول نیست . 

در خصوص امکانات دریافتی کارکنان نفت نیز بررسی ها نشان می دهد مجتمع نفت محمود آباد و زائرسرای مشهد مقدس تنها 2 مکان زیارتی ؛ سیاحتی ویژه کارکنان نفت است و اصلا با امکانات سایر وزارتخانه ها قابل قیاس نیستند . 

بسیاری از وزارتخانه ها امکانات سیاحتی و تفریحی فرآوانی بصورت رایگان در شهرهای مختلف کشور برای کارکنان خود مانند اصفهان؛ شیراز ؛ مشهد ؛ تبریز و ... فراهم کرده اند و هر ساله کارکنان می توانند از این امکانات استفاده نمایند ؛ ولی کارکنان نفت جهت استفاده از مجتمع محمود آباد یا زائر سرای مشهد سال ها باید منتظر بمانند تا اگر اسم آنها در قرعه کشی سالانه انتخاب شد بتوانند آنهم با پرداخت هزینه از این امکانات استفاده نمایند.

نکته مهم آنکه بسیاری از کارکنان با توجه به کثرت تقاضا تاکنون نتوانسته اند از این امکانات استفاده نمایند . اما متاسفانه بسیاری از کارکنان سازمان ها و وزارتخانه های دیگر به محض آنکه نام نفتی ها به زبان می آید از امکانات ویژه مجتمع محمود آباد سخن به میان می آورند اما واقعیت نحوه استفاده کارکنان از این مجتمع در پشت پرده آن مانده است.

در خصوص پاداش بهره وری ناچیز سالانه نیز که به کارکنان صنعت نفت پرداخت می شود ؛ اگر سری به امور مالی های بعضی وزارتخانه ها بزنید مشاهده می کنید که کارکنان این وزارتخانه ها پاداش ها و امتیازات بسیار بیشتری نسبت به کارکنان نفت دریافت می کنند و هیچوقت آنرا رسانه ای نمیکنند ؛ اما بعضی از رسانه ها به محض تخصیص این پاداش ناچیز به کارکنان نفت آنرا رسانه ای کرده و همین موضوع باعث حساسیت سایر ارگان ها نسبت به وزارت نفت در این خصوص شده است.

شاید به ده ها سال قبل بازگردیم امکانات فرآوانی از جمله حقوق و مزایای بالا ؛ بهداشت و درمان رایگان ؛ امکانات تفریحی و ... برای کارکنان نفت وجود داشت اما امروز از این موضوعات چیزی جز اسم برای کارکنان باقی نمانده است.

وزارت نفت علاوه بر کارکنان رسمی ؛ دارای نیروهای قراردادی (معین و موقت) و ارکان ثالث می باشد.

بررسی حقوق کارکنان غیررسمی وزارت نفت نشان می دهد ؛ میانگین دریافتی نیروهای قراردادی و پیمانکاری ستادی در سال 98 بین 3 تا 4 میلیون تومان و نیروهای عملیاتی بین 4 تا 5 میلیون تومان بوده است و این میزان حقوق دریافتی نسبت به نیروهای غیررسمی سایر وزارتخانه ها واقعا ناچیز است.

طبق بررسی نفت آنلاین میزان حقوق دریافتی نیروهای قراردادی و پیمانکاری بسیاری از وزارتخانه ها در سال 1399 حداقل هشت میلیون تومان بوده است و این میزان اصلا قابل قیاس با دریافتی کارکنان پیمانکاری و قراردادی نفت نیست و نبوده است. این در حالی است که بسیاری از کارکنان نفت در سخت ترین شرایط آب و هوایی از منطقه نفتی آزادگان تا سکوهای نفتی خلیج همیشه فارس در حال خدمت به اقتصاد کشور هستند.

این تفاسیر نشان می دهد صحبت هایی که در خصوص میزان حقوق و مزایای دریافتی کارکنان نفت در محیط های مجازی و برخی از رسانه ها می شود کاملا بی اساس و بدون منبع است.

نوع کار کارکنان صنعت نفت طوری است که از حوصله هر فردی خارج است و هر کسی توان انجام اینکار را ندارد . بعنوان نمونه نیرویی که بصورت اقماری 40 سال در مناطق عملیاتی نفت مشغول به خدمت بوده با توجه به نوع کار اقماری دقیقا 20 سال از این سال ها را کنار خانواده خود نبوده است و این موضوع باعث مشکلات روحی و روانی هم برای شخص و هم برای خانواده او شده است .

همچنین هر لحظه امکان خطر و حادثه بوده و چه بسیار متخصصینی بودند که بر اثر حوادث مختلف در محیط کار ( مانند آتش سوزی دکل حفاری ) یا جان خود را از دست دادند یا دچار نقص عضو شدند . 

حال چرا بعضی با بی انصافی تمام کارکنان صنعت نفت را نجومی بگیر خطاب می کنند؟ آیا می دانید از لحاظ تخصص در هیچ وزارتخانه ای افرادی متخصص تر از کارکنان نفت وجود ندارند؟ آیا می دانستید در برخی از کشورهای عربی برای همین کارکنان سر و دست می شکنند حتی حاضرند حقوق آنها را به دلار پرداخت کنند اما آنها ترجیح دادند بمانند و به اقتصاد کشور خود خدمت کنند . پس منصف باشیم و در این شرایط سخت اقتصادی نمک به زخم کارکنان نفت نپاشیم!


کد مطلب: 21051

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/21051/آیا-کارکنان-نفت-نجومی-بگیر-هستند

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir