کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتشار بمناسبت سالروز حادثه تلخ چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید؛

روزی که دستگاه حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری آتش گرفت

6 آبان 1399 ساعت 19:44

ظهر روز هفتم آبانماه ۱۳۹۶ در حالی که دستگاه حفاری ۹۵ فتح بر روی این چاه در حال حفاری بود دچار حریق شد. به گفته برخی منابع دلیل حادثه در دکل ٩٥ شرکت ملی حفاری،این بوده که در حین عملیات لوله بالا، چاه blow out کرده است.


به گزارش خبرنگار نفت آنلاین ،ظهر روز هفتم آبانماه ۱۳۹۶ در حالی که دستگاه حفاری ۹۵ فتح بر روی این چاه در حال حفاری بود دچار حریق شد. به گفته برخی منابع دلیل حادثه در دکل ٩٥ شرکت ملی حفاری،این بوده که  در حین عملیات لوله بالا، چاه blow out کرده است.

در این حادثه دو تن از کارکنان خدوم صنعت حفاری بنام فرزاد ارزانی و محمد سلیمی به شهادت رسیدند.

 دکل ۹۵ فتح  در ردیف پیشرفته ترین دستگاه‌های حفاری قرار داشت و با قدرت ۲ هزار اسب بخار توان حفاری چاه‌های اکتشافی و توصیفی/توسعه ای را تا عمق بالای ۶ هزار متر داشت. 

 این دکل تمام برقی و دارای پنج ژنراتور، سه پمپ سیال، گرداننده فوقانی (تاپ درایو) و از سامانه های تصفیه سیالات حفاری، الکترونیکی، هیدرولیکی و مکانیکی پیشرفته بر خوردار بود. 

دکل واژگون شده٬ در سال ۹۵ اورهال و مورد بازسازی قرار گرفته بود.

سرانجام با تلاش مهارگران این آتش سوزی در ۵ دیماه ۹۶ بعد از ۵۸ روز تلاش بی وقفه مهار شد.

شهید فرزاد ارزانی و شهید محمد سلیمی
تصویری از شهدای صنعت حفاری در حادثه تلخ رگ‌سفید

شهید فرزاد ارزانی را می‌توان از نظر نحوه شهادت  مظلوم ترین شهید تاریخ صنعت نفت نامید و پیکر پاک این عزیز در موقعیت چاه شماره ۱۴۷ رگ سفید تا ابد جاودان شد.
صنعت حفاری هر چه دارد و خواهد داشت بخاطر از جان گذشتگی افرادی مانند سلیمی و ارزانی و هزاران نیروی عملیاتی است که بر روی دستگاه‌های حفاری سراسر کشور در حال خدمت به اقتصاد کشور هستند؛ پس مسئولین این صنعت قدرشان را بدانند و به این نکته توجه کنند که هر چه دارند از وجود با برکت کارکنان عملیاتی حفاری است .

فیلمی کوتاه از دستگاه حفاری ۹۵ فتح ملی حفاری قبل از ذوب شدن؛این دستگاه در هفتم آبانماه ۱۳۹۶ پس از آتش سوزی صورت گرفته کاملا از بین رفت.


کد مطلب: 22016

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/video/22016/روزی-دستگاه-حفاری-۹۵-فتح-شرکت-ملی-آتش-گرفت

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir