تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
در عصر تکنولوژی و سال ۲۰۲۲، برق در انگلستان سهمیه بندی شد و فروشگاه های آلمان هیزم می فروشند!اگر تنها به یک سال پیش برگردیم، این اخبار را به دید شایعاتی بی پایه و اساس می‌نگریستیم ، اما حالا یاد گذشته نه چندان دور خود می افتیم، بخاری های نفتی، بقچه های لباس تابستانی و زمستانی، کُرسی های ذغالی و بیش از همه ترس از عاقبتی مشابه!
رضا مختار | گاز
رضا مختار | گاز
رضا مختار کارشناس نفت و انرژی | در عصر تکنولوژی و سال ۲۰۲۲، برق در انگلستان سهمیه بندی شد و فروشگاه های آلمان هیزم می فروشند!اگر تنها به یک سال پیش برگردیم، این اخبار را به دید شایعاتی بی پایه و اساس می‌نگریستیم ، اما حالا یاد گذشته نه چندان دور خود می افتیم، بخاری های نفتی، بقچه های لباس تابستانی و زمستانی، کُرسی های ذغالی و بیش از همه ترس از عاقبتی مشابه!
 
همین ترس، بنده را بر این داشت که در باب اهمیت انرژی و یارانه پنهان آن در سطح کلان چند سطری بنویسم به امید اینکه مورد توجه سران محترم قوا، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولان امنیتی و مدیران مربوطه قرار گیرد.
 
صنعت برق | هزینه تولید برق
 
۱. سوخت گازی _ به ازای هر متر مکعب حدود ۳ کیلووات ساعت برق در کشور تولید می شود که اگر میانگین قیمت متوسط گاز جهانی را در نظر بگیریم در خوشبینانه ترین حالت به عددی کم تر از ۱ دلار نمیرسیم که با قیمت دلار روز ( ۳۳ هزار تومان حداقل )، هر کیلو وات ساعت برق تا اینجا ۱۱ هزار تومان می شود و با در نظر گرفتن ۱۰۰۰ تومان هزینه متوسط تمام شده تبدیل انرژی و انتقال و توزیع آن، قیمت تمام شده تامین هر کیلو وات ساعت برق در ایران حداقل ۱۲ هزار تومان خواهد بود . 
 
۲. سوخت مایع (گازوئیل)_ با در نظر گرفتن یک دستگاه پیشرفته STG ساخت زیمنس آلمان با راندمان ۴۰٪ ( بیشتر از راندمان نیروگاه های ایران) ، این دستگاه به ازای ۳.۳ تن بر ساعت سوخت مایع (گازوئیل) ۱۱.۵ مگاوات در ساعت برق تولید میکند که با یک حساب ساده تقریبا به ازای هر لیتر گازوئیل ۳.۴ کیلووات ساعت برق تولید می شود و با توجه به میانگین قیمت جهانی و وارداتی گازوئیل که ۱ دلار است و همچنین شرایط تحریمی که در افزایش این قیمت تاثیر گذار است حداقل به قیمت تمام شده ۱۲ هزار تومان برای تامین هر کیلو وات ساعت برق می رسیم . 
 
در حالی که طبق اعلام فاینشنال تایمز، برق آلمان در حال حاضر حدود ۳۳۴ دلار در هر مگاوات ساعت به دست مردم می رسد ! ( ۱۲ هزار تومان هر کیلووات ساعت )
 
اما در ایران پر مصرف ترین مشترک ۱۴۰۰ تومان بابت هر کیلووات ساعت پرداخت و کم مصرف ترین مشترک نیز تنها ۱۰۰ تومان بابت هر کیلو وات ساعت پرداخت می کند !!و اما شگفت انگیزتر اینکه ما برق را تنها ۹ سنت ( حدود ۳ هزار تومان ) صادر می کنیم !! 
 
در حالی که ما با افت فشار در پارس جنوبی همراه خواهیم بود و مشکلات عدیده ای در صنعت نفت و گاز داریم ، جای سوال است که به چه علت باید یارانه ای که متعلق به مردم ایران است، صادر شود؟
 
سوال بعدی این است که سوخت مورد نیاز صنعت برق شامل سوخت مایع و گازی را با چه نرخی تحویل میگیرند ؟ و اگر پاسخ همانطور که در شبکه های مجازی گفته می شود، قیمت بسیار نازل و تقریبا رایگان است، بنابراین می توان گفت که صنعت نفت یارانه پنهان می دهد و ما برق یارانه ای نمی دهیم بلکه از سو مدیریت در صنعت برق رنج می بریم . 
 
اما مخاطب بنده نه صنعت نفت است نه صنعت برق، بلکه کلیه مسئولینی هستند که در ابتدای متن اشاره کردم و آنها می بایست فکری به حال این شدت انرژی بکنند. صدا و سیما چرا موشن گرافی، تیزر، اقناع سازی و ... انجام نمی دهد ؟
 
نمایندگان محترم مجلس چرا همچنان اصرار بر طرح های اشتباهی مثل گاز رسانی به دورترین نقاط کشور که بعضا در فصل زمستان خالی از سکنه هستند، دارند؟ آیا نمی توان به چند خانوار بخاری برقی داد ؟ 
 
در شرایطی که کارخانه های فولادسازی دنیا دچار زیان شدند،‌ چطور ممکن است در ایران کارخانه های فولاد سود کنند؟ مشخص است به دلیل داشتن یارانه انرژی پنهان! بنابراین حالا که این مزیت خدادادی در اختیار ماست حداقل به سواحل کشور مهاجرت کنند و مسائل بنیادی کشور را حل نمایند . 
 
چطور ممکن است صنعت خودرو سازی ما که از همین صنعت فولاد سازی ما یارانه میگیرد، باز هم زیان کند و محصولی تحویل مردم دهد که موجب عدم نارضایتی همگان شده و سالهاست برای کلیت نظام هزینه زا شده است؟ 
 
آیا فکر نمیکنید کل اقتصاد کشور روی دوش صنعت نفت است و اگر همگی دست به دست هم ندهیم، زمانه ما را مجبور خواهد کرد که روزی صنایع را تعطیل کنیم و تمام انرژی را در منازل بسوزانیم و نهایتا هم انرژی که تمام شد، ناچارا راهی که عقلانیت و بهینه سازی و کاهش شدت انرژی پیش گرفته را برویم؟! 
 
این یک‌ متن کاملا اقتصادی و تخصصی از فرزند صنعت نفت است که اعلام می دارد اگر مردان سیاست آمادگی پذیرش هزینه های اصلاح را ندارند، مردان شجاعی از ایران اسلامی در صنعت نفت می باشند که با تعهد،‌ تخصصی، غیرت و وفاداری مثال زدنی حاضر به پذیرش ریسک اصلاحات بنیادی می باشند .
https://naftonline.ir/report/27555/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0