کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هردم از این باغ بری می رسد...

نگاهی به قانون جدید مالیات بر حقوق و دستمزد کارکنان صنعت نفت

9 مرداد 1401 ساعت 10:51

براساس آنچه از رسانه ها شنیده می شود، سازمان امور مالیاتی کشور قصد دارد تا در قانونی جدید، مالیات کارکنان صنعت نفت را براساس ابلاغیه تازه خود محاسبه نماید (البته شنیده ها حاکی از آن است که این موضوع در فیش حقوقی ماه قبل اعمال شده است) و معلوم نیست آیا در این مصوبه به مشکلات و سختی های کار کارکنان صنعت نفت توجه شده یا نه!


شیدا آریایی پور؛ پژوهشگر
 
واقعا مشخص نیست چرا مسئولان و متولیان تصمیم گیر در نهادهای مختلف قانونگذاری کشور، هر تصمیم نادرستی را که اتخاذ می کنند، تبعات و اثرات آن باید گریبان کارکنان تلاشگر و خدوم صنعت نفت را بگیرد و این عزیزان باید تاوان اشتباهات تصمیم های عجولانه و نابخردانه آنها را پس بدهند.
 
براساس آنچه از رسانه ها شنیده می شود، سازمان امور مالیاتی کشور قصد دارد تا در قانونی جدید، مالیات کارکنان صنعت نفت را براساس ابلاغیه تازه خود محاسبه نماید (البته شنیده ها حاکی از آن است که این موضوع در فیش حقوقی ماه قبل اعمال شده است) و معلوم نیست آیا در این مصوبه به مشکلات و سختی های کار کارکنان صنعت نفت توجه شده یا نه.
 
اینکه تمامی دریافتی های کارکنان صنعت نفت به ویژه در مناطق عملیاتی و کار در شرایط سخت آب و هوایی و خطرات ناشی از فعالیت در این مناطق شامل مالیات خواهد شد، از جمله مواردی است که به شدت مورد اعتراض نفتی ها واقع شده و به مسئولان قانونگذار باید هشدار داد که در این زمینه تجدیدنظر نمایند.
 
متاسفانه یکی از مشکلاتی که نهادهای قانونگذاری در کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند عدم آگاهی از شرایط و مشکلات شغلی در صنعت نفت و گاز کشور است و در زمان اتخاذ تصمیم های ملی، بدون توجه به حساسیت های این حوزه و مشکلاتی که تدوین این قوانین می تواند بر کارکرد کارکنان صنعت نفت در اقصی نقاط کشور داشته باشد به قانونگذاری مبادرت می کنند.
 
از سوی دیگر اعضای کمیسیون انرژی مجلس نیز که خود غالبا از نواحی نفت خیز در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، علاج واقعه قبل از وقوع نمی کنند و با عدم ورود به اینگونه تصمیم گیری ها پیش از تصویب و ابلاغ آن، کارکنان صنعت نفت را با چالش های زیادی درگیر می نمایند.
 
به نظر می رسد باید برای مسئولان و متولیان قانونگذاری در کشور، تور بازدید از مناطق عملیاتی و سخت صنعت نفت و گاز کشور را در شرایط طاقت فرسای آب و هوایی برگزار کرد تا این عزیزان پیش از هرگونه تصمیمی نسبت به تفاوت کار در این صنعت حساس و درعین حال سخت و دشوار آشنا شوند.
 
آیا این دوستان حاضر هستند تنها یک روز در گرمای بالای 50 درجه جنوب کشور و در مناطق عملیاتی برروی سکوهای گازی و یا در میادین نفتی، روح و جان خود را در معرض دشوارترین و سخت ترین فعالیت های صنعتی و فنی قرار دهند و دست آخر از مرکز خبر برسد که بر حقوق و دستمزد آنها مالیات های آنچنانی بسته شده است؟
 
باید باردیگر به تمامی نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور تاکید شود، صنعت نفت و گاز کشور از ویژگی های پیچیده و اختصاصی برخوردار است که نمی توان برای آن نسخه همگانی پیچید و اگر قرار بر تدوین قوانین در حوزه های مختلف به ویژه تعیین مالیات بر حقوق ایشان است، باید شرایط کاری و شغلی آنان مدنظر بوده و با دیگران یکسان درنظر گرفته نشود.


کد مطلب: 26966

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/note/26966/نگاهی-قانون-جدید-مالیات-حقوق-دستمزد-کارکنان-صنعت-نفت

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir