کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گوگل نقش آرامکو در نابودی محیط زیست را مخفی می کند؟

تجارت نیوز , 7 فروردين 1402 ساعت 8:11

یک سایت مطالبه گر درباره همکاری موتور جستجوی گوگل و آرامکوی عربستان سعودی نوشت که گوگل به آرامکو کمک می‌کند نقشش را در نابودی آب و هوا پنهان کند. همین موضوع باعث گمراه کردن افکار عمومی درباره نقش آرامکو در نابودی محیط زیست می‌شود.


به گزارش نفت آنلاین،  آرامکو شرکت ملی نفت عربستان سعودی است که زیر نظر دولت مرکزی فعالیت می‌کند. این شرکت از لحاظ مالکیت ذخایر نفت خام و گاز طبیعی، یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان به حساب می‌آید.

 
امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی، با اشاره به هدف آرامکو برای صفر کردن آلایندگی کربن تا سال ۲۰۵۰ گفت: شرکت به دنبال همکاری با شرکا برای سرمایه‌گذاری در جذب کربن، انرژی تجدیدپذیر و تولید هیدروژن است.
 
اظهارات وی در حالی بیان شده است که این شرکت ظرفیت تولید نفت خود را به ۱۳ میلیون بشکه در روز رسانده و در زمینه گاز تولید ۵۰ درصدی را دنبال می‌کند.
 
همچنین سعودی لیکس در گزارشی،نوشت که گوگل و آرامکوی عربستان سعودی با مشارکت یکدیگر در حال برنامه‌ریزی برای نابودی آب و هوا هستند.

استدلال این وب‌سایت این است که گوگل به آرامکو کمک می‌کند تا نقشش را در نابودی آب و هوا پنهان کند. بنابراین گوگل در زمینه گمراه کردن افکار عمومی درباره نقش آرامکو در نابودی آب و هوا تلاش می‌شود.
 
هرچند گوگل همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های فناوری، نسبت به حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات اقلیمی اعلام تعهد کرده است اما با مطرح کردن چنین فرضیه‌ای از سوی سعودی لیکس تعهد آن مورد تردید قرار می‌گیرد.

نقش آرامکو در آلودگی محیط زیست

سندر بیچای، مدیر اجرایی شرکت گوگل، درباره آینده بدون کربن توضیح داد که اگر قرار است از بدترین پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری شود، عرصه بین‌الملل در حال حاضر باید اقدام کند. این به معنای رهایی تدریجی از سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.
 
با این حال گوگل دو ماه بعد اعلام کرد که با شرکت آرامکوی عربستان، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان فعالیت مشترکی را آغاز کرده است که کاملا سازگار با محیط زیست است.

در حالی‌که به عقیده برخی منتقدان همکاری با یک شرکت ویژه سوخت‌های فسیلی بدون اینکه در اقدامات منفی آن در قبال محیط زیست مشارکت وجود داشته باشد، ممکن نیست!
 
پس از این انتقادها، گوگل یک کمپین روابط عمومی را راه‌اندازی کرد و یکی از مسئولان، این انتقادها را نادرست خواند و اعلام کرد: «درست است که گوگل با شرکت‌های بزرگ نفتی کار می‌کند، اما این همکاری در بخش‌های دوستدار محیط زیست یا سبز این شرکت‌هاست؛ ما بارها و بارها این را گفتیم که با بخش نفت و گاز آرامکو همکاری نداریم.»
 
یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر باعث بروز نگرانی شده است، تهی شدن و ایجاد حفره در لایه ازون به حساب می‌آید. لایه ازون در فاصله 16 تا 48 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و از کره زمین در برابر تابش اشعه فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند.
 
حال اگر از این لایه 10 درصد کم شود، مقدار تابشی که به سطح زمین می‌رسد تا 20 درصد افزایش می‌یابد. افزایش تابش فرابنفش منجر به بروز سرطان پوست در انسان‌ها و صدمه دیدن گیاهان می‌‌شود.
 
بسیاری از مسائل زیست محیطی، نتیجه غیرمستقیم تولید و مصرف انرژی، به‌ویژه زغال سنگ و بنزین است. ذخایر زغال سنگ در دنیا از مجموع نفت، گاز طبیعی و اورانیوم خیلی بیشتر است.
 
از اینرو مصرف زغال سنگ برای تولید انرژی صنعتی نه تنها ادامه خواهد یافت، بلکه احتمالا به مقدار زیادی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه مانند چین و هندوستان که ذخایر زیادی از این ماده دارند، افزایش می‌یابد. از سوزاندن زغال سنگ مقدار زیادی SO2 و CO2 که آلاینده هستند تولید می‌شود. بحث انرژی هسته‌ای و سایر منابع انرژی نیز جای خود دارد.
 
هنوز کاملا مشخص نیست گوگل و آرامکو در چه زمینه‌ای قرار است همکاری داشته باشند. چون هیچ جزئیاتی تاکنون در این باره منتشر نشده است.


کد مطلب: 28267

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/28267/گوگل-نقش-آرامکو-نابودی-محیط-زیست-مخفی-می-کند

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir