کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خصوصی سازی پالایشگاه‌های گاز، اشتباهی راهبردی است

پالایشگاه های گاز را خصوصی نکنید

خبرگزاری ایلنا , 9 بهمن 1401 ساعت 14:51

رمضانی نماینده بوشهر در شورای عالی استان‌ها با اشاره به واگذاری عجولانه پالایشگاه‌های فجر جم و پارسیان مُهر، گفت: فارغ از خطرناک بودن چنین اقدامی، این پالایشگاه‌ها با سرمایه عمومی مردم ساخته شده‌اند و واگذاری آن‌ها اشتباهی راهبردی است.


به گزارش نفت آنلاین ، حسن رمضانی با اشاره به خصوصی سازی پالایشگاه گاز پارسیان شهرستان مُهر و پالایشگاه گاز فجر شهرستان جم گفت: متاسفانه اخباری از اقدام برای خصوصی سازی دو مورد از مهمترین و بزرگترین پالایشگاه‌های گاز کشور و حتی خاورمیانه به گوش می‌رسد که خطرناک است.

وی افزود: اخیرا نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است که خبر از واگذاری پرشتاب و عجولانه دومین پالایشگاه گاز خاورمیانه به بخش خصوصی را‌ می‌دهد. در صورتی که این اقدام حساس بدون کوچکترین کار کارشناسی و نظرخواهی از اهل فن صورت‌ می‌گیرد.

رمضانی ادامه داد: سئوال مهمی که مطرح‌ می‌شود این است که آیا در این شرایط حساس یکی از مدرنترین و کلیدی‌ترین شرکت‌های پالایش گاز ایران که نقش حیاتی در تامین گاز مورد نیاز کشور دارد را به بخش خصوصی یا خصولتی واگذار کنیم درست است؟

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: پالایشگاه فجر جم حدودا 23 درصد یعنی نزدیک به یک چهارم گاز کشور را تامین‌ می‌کند. این در شرایطی است که کشور با کمبود شدید گاز روبه‌رو است و دولت مجبور است بخش بزرگی از ادارات و کارخانه‌ها و صنایع کشور را برای رساندن گاز به خانه‌ها تعطیل کند. بعد گروهی با تصمیمات آنی و دفعتی کارهایی انجام‌ می‌دهند که یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گاز کشور را به تنش و آشوب بکشند.

رمضانی با ابراز نگرانی از فرایند پرشتاب و پنهان و غیرشفاف این خصوصی سازی گفت: این تصمیم به صورتی گرفته شده است که حتی نمایندگان مردم و و مسئولان محلی و استانی هم اطلاعی از آن نداشته اند تا خبر به رسانه‌ها درز کرده است.


عضو هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اهمیت این پالایشگاه گفت: پالایشگاه فجر جم نقش حیاتی در تامین گاز کشور دارد و در این شرایط حساس کافی است تعدادی از کارگران در اعتراض به خصوصی سازی دست از کار بکشند و اعتصاب کنند. در این صورت چه کسی پاسخگوی تامین گاز کشور است؟ چه کسی را باید بابت این قصور بازخواست کرد؟ این یک مسئله امنیتی است و نباید در این شرایط حساس به این وضعیت دامن زد.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: از سوی دیگر چرا مسئولان امر انتظار دارند شرکتی که در طول نیم قرن و با سرمایه عمومی مردم شهرستان جم شکل گرفته و مردم و منابع این شهرستان هزینه شکوفایی این صنعت را با انواع عوارض سوء و خطرناک شیمیایی و زیست محیطی و با خشک شدن منابع آبی پرداخت کرده‌اند، اجازه دهند به حیاط خلوتی برای برخی مقامات و مسئولانی تبدیل شود که طبق تجربه‌ تلخ دولت قبل در واگذاری‌های وزارت نفت، بیشترین دغدغه شان پرورش آقازاده‌های غیر متخصص در سمت‌های هیئت مدیره و پست‌های کلیدی این صنعت بوده است.

رمضانی تصریح کرد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران سالیان سال بدهکار مردم شهرستان جم در حوزه  مسئولیت اجتماعی خواهند بود و چه کسی مسئولیت و عواقب این تصمیم یک‌باره را در آینده بر عهده خواهد گرفت؟ زمانی که این شرکت خصوصی شود چه کسی هزینه‌های اجتماعی و آلایندگی شرکت را پرداخت‌ می‌کند؟ چه کسی متعهد به حفظ افراد شاغل موجود خواهد بود؟ و آیا بخش خصوصی توان و انگیزه حراست و حفاظت از این پالایشگاه مهم را دارد؟

وی با اشاره به واگذاری‌های ناموفق شرکت‌های دولتی در گذشته گفت: کسی با اصل 44 قانون اساسی و مبحث خصوصی سازی مخالف نیست اما چه کسی اطمینان‌ می‌دهد که پالایشگاه جم و پارسیان هم، سرنوشت سایر شرکت‌های دولتی که واگذار و نابود شدند را نداشته باشد؟ در صورت قصور بخش خصوصی چه کسی‌ می‌تواند خسارت وارده به این سرمایه مهم ملی را جبران کند؟

عضو شورای شهرستان جم اظهار داشت: از سوی دیگر 4 هزار نفر در این پالایشگاه مشغول به کار هستند و شهرک مسکونی پالایشگاه 20 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است. همچنین آب مورد نیاز پالایشگاه از منابع آبی شهرستان جم تامین‌ می‌شود و آلودگی ناشی از آن نیز بر سر مردم این شهرستان آوار‌ می‌شود. در صورت خصوصی سازی تکلیف این شهرک 20 هزار چه‌ می‌شود؟

وی ادامه داد: از سوی دیگر جامعه مدنی، مردم، نمایندگان و مسئولان استانی و شهرستانی همه مخالف این واگذاری هستند و در صورت واگذاری چگونه‌ می‌توان این مخالف و نارضایتی را مدیریت کرد؟

رمضانی اضافه کرد: در این اوضاع حساس که کشور با نارضایتی‌های متعدد و کمبود گاز مواجه است؛ گرفتن چنین تصمیمات دفعتی نه تنها به سود کشور نیست بلکه زیان و خسران زیادی برای کشور دارد و افراد عاقل و علمای دانا باید جلو چنین تصمیمات اشتباهی بایستند.

نماینده استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از سوی دیگر، باید به این نکته توجه کرد که برخی از صنایع نمی‌توانند خصوصی باشند و اصلا صلاح نیست صنایع و شرکت‌هایی که نقش اساسی در آسایش، رفاه و تامین نیاز مردم دارند به دستی کسی غیر از دولت اداره شوند.

وی اظهار داشت: مردم شهرستان جم مردمی مهمان نواز، متعهد و وفادار به عزتمندی ایران عزیز و این صنعت بوده و هستند و امیدوارم رئیس جمهور و وزیر نفت در سفر پیش روی خود به استان بوشهر و شهرستان جم به دغدغه مردم در این خصوص پایان دهند تا شروعی برای نگرانی جدید آنان نباشد. این سفر زمانی برای مردم شهرستان جم مبارک خواهد بود که آب حیات بخش به جم برسد ولی صنعت مادر خود را از دست ندهد.


کد مطلب: 27953

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/27953/پالایشگاه-های-گاز-خصوصی-نکنید

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir