تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
لوله از جمله مهم‌ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع بزرگ و کوچک است. از لوله برای انتقال سیالات استفاده می‌شود.
آیرومارت
آیرومارت
 

لوله بدون درز چیست؟ تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

لوله از جمله مهم‌ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در صنایع بزرگ و کوچک است. از لوله برای انتقال سیالات استفاده می‌شود؛ حال این سیال می‌تواند آب مصرفی خانگی باشد یا نفت و حتی مواد شیمیایی بسیار خطرناک، همگی بااستفاده از لوله‌ها از مبدأ به مقصد منتقل می‌شوند. از آنجایی که کاربری این محصول در صنایع، بسیار متنوع است، متریال و شکل ساخت لوله‌ها نیز با هم تفاوت دارند.

لوله‌ها را می‌توان از انواع آلیاژهای آهن، فولاد، استنلس استیل و پلاستیک ساخت. اما تنها تفاوت بین لوله‌ها در جنس آن‌ها نیست و طرز ساخت لوله‌ها نیز وجه تمایز این محصولات به شمار می‌آید. به طوری که مطلب مورد بررسی در این مقاله تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز است.

در بین تمامی انواع لوله، لوله‌های فولادی بیشترین کاربرد را در صنایع بزرگ و کوچک دارند. این محصولات از لحاظ ساخت به دو گروه درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است در صورت تمایل به خرید یا دریافت قیمت لوله مانیسمان رده 80 تا 160 می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده یا با شماره‌ تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید.
لوله بدون درز

لوله درزدار چیست؟

مواد اولیه ساخت لوله درزدار، ورق فولادی است و از این رو قیمت لوله درزدار به نوسانات قیمت فولاد در ایران و جهان بستگی خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین انواع لوله درزدار باید به لوله اسپیرال و درز مستقیم اشاره کنیم. اصلی‌ترین تفاوت این دو نوع لوله، در نحوه ساخت آن‌هاست. به طوری‌که لوله درزمستقیم از خم‌کاری ورق حول محور طولی و سپس جوشکاری درز ایجاد شده ساخته می‌شود. به عبارتی اگر به ساختار فیزیکی لوله نگاه کنید، محل جوشکاری کاملاً قابل دیدن است.
لوله اسپیرال اما از خم‌کاری ورق یا تسمه فولادی به شکل مارپیچ و حلزونی تولید می‌شود. درزهای این قسمت نیز با کمک جوشکاری به هم متصل می‌شوند.

کاربرد لوله درزدار در صنایع

وجود جوش در این محصول شاید در بعضی مواقع به عنوان یک نقطه ضعف به‌شمار بیاید اما صنایع زیادی از این محصول به عنوان منتقل‌کننده سیالات استفاده می‌کنند. از جمله صنایعی که به کرات از لوله درزدار استفاده می‌کنند به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:
  1. انتقال سیالاتی همچون آب، نفت و گاز
    در صنایع ساختمان‌سازی و برای لوله‌کشی شوفاژ، آبگرم کن، لوله فاضلاب، ساخت پروفیل قوطی
    صنایع معدن، تونل سازی و پل‌سازی
    کشتی‌سازی و ساخت پایه اسکله
    تولید قطعات صنعتی
    خودروسازی
    ساخت حصار و حفاظ و داربست

لوله بدون درز
مزایا و معایب لوله درزدار و بدون درز

در بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز بهتر است نگاهی به مزایا و معایب لوله‌های درزدار بیندازیم تا مقایسه ساده‌تری داشته باشیم:
  • از آنجایی که ورق‌های فولادی تنوع بسیار زیادی از نظر ابعاد و ضخامت دارند؛ انتخاب لوله درزدار در ابعاد مختلف و دقیق کار ساده‌تری است.
    مارپیچ بودن لوله‌های اسپیرال مقاومت آن را در برابر ضربه و فشار افزایش می‌دهد.
    لوله‌های درزدار در برابر فشار خارجی مقاومت قابل قبولی دارند.
حال معایب این محصول را بررسی کنیم:
  • جوشکاری در لوله‌های مارپیچ کار سختی است و ممکن است در آن خطا وجود داشته باشد.
    از آنجایی که جوشکاری دستی انجام می‌شود امکان خرابی وجود دارد.
    ترک خوردن در لوله‌های مارپیچ امکان‌پذیر است.
    در صورت احتیاج به اتصال لوله‌های مارپیچ به دیگر انواع لوله‌ها کار سختی در پیش دارید.

لوله بدون درز یا مانیسمان

تولید لوله با کمک جوشکاری روشی قدیمی است و تولید لوله‌های بدون درز توانست انقلابی در صنایع ایجاد کند. در این روش دیگر خبری از جوشکاری در سطح لوله دیده نمی‌شود. در ادامه بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز در نحوه ساخت لوله بدون درز می‌پردازیم. در واقع شمش فولادی به کمک دستگاه سوراخ می‌شود و به کمک غلتک‌ها قسمت بیرونی شمش شکل داده می‌شود. با کمک ماندریل می‌توان ضخامت لوله را تعیین نمود و به این شکل لوله بدون درز یا مانیسمان تولید می‌شود. لوله‌های مانیسمان بر اساس رده تقسیم می‌شوند و می‌توان از لوله مانیسمان  رده 20 تا 160 را در بازار یافت اما پرکاربردترین لوله مانیسمان متعلق به رده 80 آن است. قیمت لوله مانیسمان رده 20 کمتر از دیگر انواع آن است.

کاربرد لوله مانیسمان

باتوجه به عدم وجود هر گونه جوشکاری در سطح لوله از این محصول در کاربردهای تحت حساسیت بالا مانند موارد زیر استفاده نمود:
  1. خطوط صنایع غذایی و دارویی
    خطوط هیدرولیک
    خطوط نفت و گاز، صنایع پتروشیمی
    مبدل حرارتی و گرمایی
    صنایع برق، جهت عایق‌کاری کابل‌های فشار قوی
    لوله‌های آب در صنایع کشاورزی

مزایا و معایب لوله بدون درز یا مانیسمان

در ادامه بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز به مزایا و معایب مدل بدون درز می‌پردازیم و از مزایای آن باید به موارد زیر اشاره نمود:
  • ساخت لوله بدون درز با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرد.
    به دلیل عدم استفاده از فرایند جوشکاری در این نوع لوله‌ها، احتمال ترک خوردن آن از محل جوش، وجود ندارد و به همین دلیل استحکام آن بسیار بالاست.
معایب این لوله به شرح زیر است:
  • ممکن است در ساخت لوله‌های مانیسمان با ضخامت کم، امکان وجود سوراخ و یا کاهش استحکام دیده شود.
    امکان کنترل ضخامت لوله مانیسمان با دقت بسیار بالا وجود ندارد.
    لوله بدون درز

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز از ابعاد مختلف قابل بررسی است:

تفاوت در روش تولید

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد در ساخت لوله‌های درزدار از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود و با جوشکاری به آن‌ها فرم لوله داده می‌شود. اما لوله‌های مانیسمان از شمش ساخته می‌شوند که به کمک دستگاه به شکل لوله فرم دهی می‌شوند.

تفاوت در مواد اولیه

هر دو لوله از فولاد استفاده می‌شود اما در مدل بدون درز از شمش فولادی و در مدل درزدار از ورق فولادی کمک گرفته می‌شود.

تفاوت در خواص فیزیکی

از نظر زیبایی لوله مانیسمان زیبایی بیشتری دارد و در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد چرا که اثری از جوشکاری در آن دیده نمی‌شود. با این حال دقت ضخامت در این محصول به اندازه ورق‌های فولادی نیست. در نتیجه اگر در انتخاب ضخامت لوله حساس هستید مدل درزدار گزینه بهتری است.

تفاوت در قیمت

به صورت کلی قیمت لوله بدون درز یا مانیسمان نسبت به مدل درزدار بیشتر است. اما هر کدام از انواع لوله های مانیسمان و درزدار با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. قیمت‌گذاری نیز بر اساس برند تولیدکننده، ضخامت لوله و قیمت ارز و فولاد در دنیا و ایران تعیین می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز پرداختیم. لوله‌های درزدار به کمک جوش دادن ورق فولادی ساخته می‌شوند و لوله مانیسمان از فرم دهی شمش فولادی ساخته می‌شود و شاید اصلی‌ترین تفاوت این دو محصول همین امر باشد. در ادامه باید گفت که لوله مانیسمان برای انتقال سیالات حساس بسیار مناسب است اما از نظر دقت ضخامت به دقت لوله درزدار نمی‌رسد. در نهایت در صورت تمایل به دریافت قیمت انواع لوله مانیسمان در رده‌های مختلف مانند قیمت لوله مانیسمان رده 40، 20، 80 و ... و همچنین لوله های درزدار می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کنید و یا با شماره‌ تلفن 02145306 تماس حاصل نمایید تا بتوانید از قیمت به روز محصولات مطلع شده و از خدمات ویژه بازرگانی همچون فروش آنلاین، فروش LC، فروش اقساطی، انبارداری مطمئن، برش انواع لوله، گالوانیزه کردن و ... استفاده نمایید.
 
 
https://naftonline.ir/news/27462/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0