کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخترع جوان ایرانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات آلمان را کسب کرد

14 آبان 1401 ساعت 21:41

دکتر کامبیز مهدیزاده فرساد پژوهشگر و مخترع جوان ایرانی پس از اینکه توانست در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه مدال طلای این مسابقات را کسب کند در مسابقات جهانی اختراعات آلمان نیز خوش درخشید و صاحب مدال طلا و جایزه ویژه این مسابقات شد.


دکتر کامبیز مهدیزاده فرساد پژوهشگر و مخترع جوان ایرانی پس از اینکه توانست در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه مدال طلای این مسابقات را کسب کند در مسابقات جهانی اختراعات آلمان نیز خوش درخشید و صاحب مدال طلا و جایزه ویژه این مسابقات شد.

شایان ذکر است در سال ۲۰۲۰ فدراسیون جهانی اختراعات به پاس زحمات این پژوهشگر جوان ایرانی لقب مخترع (inv) به ایشان اعطا کرده بود این عنوان تنها به مخترعانی از جهان که اختراعات آن ها بر سه شاخصه منفعت برای بشریت ،اقدام متفکرانه و نوآوری در اختراع باشد تعلق می‌گیرد .

دکتر مهدیزاده در مسابقات جهانی اختراعات نورمبرگ آلمان توانست در میان بیش از ۳۵ کشور دنیا از جمله فرانسه، آلمان،روسیه، هلند، اسپانیا، کره جنوبی، اتریش و ...مدال طلا و جایزه ویژه اختراعات را به خود اختصاص دهد این مسابقات از ۵ تا ۸ آبان ماه در کشور آلمان و با حمایت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA ) و سازمان مالکیت های معنوی WIIPO ( world Invention Intellectual property Associations 

 و وزارت علوم و تحقیقات کشور آلمان برگزار گردید .
 
این محقق جوان ایرانی درباره اختراع خود اظهار داشت این ریزپردازنده هوشمند برای تعیین شکل مخازن هیدروکربنی کاربرد دارد در این مسابقات که یکی از بالاترین سطح مسابقات اختراعات در سطح جهان است به لطف و عنایت پروردگار توانستیم با شبیه سازی عملکرد این ریز پردازنده برای‌کشور عزیزمان ایران افتخار آفرینی کنیم ، این مدال را تقدیم ملت بزرگ ایران میکنم.

 وی در ادامه اظهار داشت علم در ذات خود، زايل‌كننده تاريكي‌ و جهل و نادانی در زندگي مي‌باشد چون علم از جنس روشنایی و نور است. علم باید در خدمت صلح باشد بنابراين مبنا و اساس علم و دانش، بر صلح و دوستي و تعالي انساني است.علم حقيقي در طول تاريخ بشر، همواره دعوت به گفت‌و‌گو، تعامل و دوستي بوده است گفت و گو عنصر گمشده امروز جامعه ماست خیلی از مسئولین بالاخص در زمینه علم و فناوری از جوانان ما عقب هستند ،توسعه پایدار منوط به باور علم از سوی مسئولین کشور است.

هدف علم افزایش آگاهی مردم از وضعیت زندگی و دسترسی آنها به اطلاعات آزاد است نمی‌توان با حصار کشیدن به دور خود پیشرفت کرد، با محدودیت فضای مجازی وقطع و کندی اینترنت نمی‌توان انتظار پیشرفت برای کشور را داشت امروز اگر در کشور پیشرفتی حاصل شده با تکیه بر همین فناوری هاست.

برخی از مسئولین ما با اینکه در خارج از کشور هم تحصیل کرده اند امااز فناوری و دسترسی آزاد اطلاعات فراری اند هر جا شفافیت و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود باشد فساد کمتر اتفاق می‌افتد علم ضد فساد است.متاسفانه ارزش علم و دانش در این کشور به اندازه‌ای است که آخرین حکم کابینه دولت پس از یک سال و نیم برای علم و فناوری زده شد، آن هم در سالی که به این نام مزین بود این نشان از جایگاه پایین علم در میان مسئولین کشور ماست. پیشرفت با تبادل اطلاعات حاصل میشود.

ما برای افراشتن این پرچم جنگیدیم و پرچم ایران را با کسب مدال طلا بالا بردیم.

این مخترع جوان در ادامه افزود این ریزپردازنده برای تعیین خصوصیات مخزن و تعیین شرایط اقتصادی بودن آن جهت بهره برداری از آن کاربرد دارد ، همچنین با استفاده از این روش می‌توان یک نما و دید بهتری نسبت به مخزن پیدا کرد در این روش با استفاده از این میکروپروسسور می‌توانیم اطلاعات ساختارهای زیرزمین را به تصویر بکشیم و با حالت 3D و به صورت تقریبی از محیطی که درونش قرار داریم تصویر نگاری سه بعدی انجام دهیم و پس از انجام تصویر نگاری سه بعدی برای ارزیابی و مدل های محاسباتی از آن بهره بگیریم و با استفاده از این متد میتوان مرزها و لایه های زمین و خصوصیات مرز لایه ها ‌را با بهره گیری از تئوری امواج و میرایی دامنه تشخیص داد و در نهایت این روش منجر به تفسیر اطلاعات دریافتی خواهد شد یعنی در جایی که موجی ثبت نشود dead motion است و بر اساس ثبت دامنه موج، میتوان تفسیر ژئو فیزیکی و یا تفسیر فیزیکی انجام دهیم که با واقعیت منطبق تر باشد ودر نهایت به یک مدل سه بعدی که انتظار داشتیم خواهیم رسید.

نعیم پناهی دیگر مخترع این طرح  افزود، در این سالها با بهبود و تکمیل این اختراع و به دست آوردن داده های اطلاعاتی دقیق تر توانستیم آن را جایگزین سنسور های قدیمی کنیم که از مزایای آن می‌توان به تولید مقرون به صرفه و اندازه گیری دقیق تر اشاره کرد وی در ادامه افزود دید سه بعدی یکی از خصوصیات بارز این اختراع است .
 
دیگر اعضای تیم علمی عبارتند از: دکتر عباس عباس زاده شهری، روشنک رجبلو که توانستند برای کشورمان در این مسابقات افتخار آفرینی کنند.در پایان از دیگر اختراعات مهدیزاده می‌توان به روش جدیدی برای افزایش ازدیاد برداشت ،طراحی الگوریتم کاربردی، روش جدید برای تولید برق و طراحی کمربند ایمنی هوشمند خودرو اشاره نمود.


کد مطلب: 27455

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/27455/مخترع-جوان-ایرانی-مدال-طلای-مسابقات-جهانی-اختراعات-آلمان-کسب

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir