تاریخ انتشاريکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
مجتبی یوسفی گفت : اگر ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه نفت و گاز هزینه نکنیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز هزینه نیست، بلکه ایجاد سرمایه است و به تکمیل زنجیره ارزش منتهی می‌شود.
مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس | نفت آنلاین
مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، مجتبی یوسفی امروز (یکشنبه، یکم آبان‌ماه) با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما به موضوع ناترازی مصرف و تولید گاز در کشور اشاره و اظهار کرد: ۷۰ درصد سبد انرژی کشور را گاز طبیعی تشکیل داده است، همچنین ۷۰ درصد نیروگاه‌ها هم‌اکنون از گاز استفاده می‌کنند و در بخش صنایع و... نیز وابستگی به گاز در حال افزایش است.

وی افزود: در بهترین شرایط بازده و بهره‌وری نیروگاه‌های ما ۳۶ درصد است که این مقدار در اروپا از ۶۰ درصد آغاز می‌شود، اما در قانون تازه مصوب کردیم که بازده نیروگاه‌ها باید حداقل به ۵۵ درصد برسد.

نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: به‌دلیل فرسودگی حدود ۴ میلیون بخاری یا استفاده از سیستم موتورخانه‌هایی که به‌طور معمول پرمصرف هستند و بازدهی پایینی دارند ما امروز به‌اندازه دو برابر کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می‌کنیم.
یوسفی با بیان اینکه ناترازی مصرف و تولید گاز بر اساس فصل سرد و گرم سال متفاوت است، گفت: در فصل سرد سال به‌دلیل اینکه مصرف گاز خانگی به ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد ما با ناترازی مصرف و تولید روبه‌رو می‌شویم.

تابستان بدون خاموشی

وی افزود: با سیاست‌های خوب دولت سیزدهم ما تابستان امسال با خاموشی روبه‌رو نشدیم و در زمستان پارسال نیز که یکی از سال‌های سخت و سرد کشور بود با مدیریت منابع، همچنین اقدام‌های کوتاه‌مدت وزارت نفت و شرکت ملی نفت و سیاست‌هایی که انجام شد از جمله راه‌اندازی دوباره سوآپ گاز با قطعی گاز خانگی روبه‌رو نشدیم.

نماینده اهواز در مجلس ادامه داد: در دولت گذشته سوآپ گاز متوقف شده بود که با سیاست‌های دولت و وزیر نفت در دولت سیزدهم دوباره احیا شد. برخی می‌گویند چطور ما که سومین کشور تولیدکننده گاز هستیم نمی‌توانیم گاز شهرهای سردسیر را تأمین کنیم، اگر بخواهیم چند هزار کیلومتر لوله‌کشی گاز انجام دهیم و گاز را به نقاط سرد کشور برسانیم با هزینه تمام‌شده بالایی روبه‌رو خواهیم شد، اما سوآپ گاز در این موارد مرسوم است و هزینه تمام‌شده کمتری دارد و افت فشار نیز کمتر است.

یوسفی افزود: هم‌اکنون با روسیه نیز در بحث سوآپ گاز و صادرات مذاکرات خوبی انجام و با اقدام‌های کوتاه‌مدتی که در این یک سال گذشته شده است و عملیاتی شدن یکی از پالایشگاه‌های فاز ۱۴ پارس جنوبی و برخی چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ۲۵ میلیون مترمکعب در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ افزایش تولید داشتیم که با مدیریت مطلوب وزارت نفت نه در فصل تابستان و نه در فصل زمستان دچار مشکل نشدیم.
وی درباره رفع ناترازی گاز در بلندمدت نیز اظهار کرد: توسعه میدان‌های مشترک از برنامه‌های خوبی است که برخلاف سیاست‌های دولت گذشته در این دولت در حال پیگیری است.

نماینده اهواز در مجلس تصریح کرد: یکی از مواردی که مغفول مانده این است که میدان‌های نفت و گاز ما دچار افت فشار شده‌اند و باید توسعه یابند که اگر این کار انجام نشود تا سال ۱۴۰۳ به‌اندازه یک فاز پارس جنوبی کاهش تولید خواهیم داشت.
یوسفی اعلام کرد: بر اساس اسناد، در سال ۱۴۰۸ شمسی باید به تولید ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز در روز برسیم، برای تحقق این هدف طبق برآوردها به حداقل ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز داریم، اگر این کار انجام نشود واردکننده گاز می‌شویم و نیاز داخلی خودمان را نیز نمی‌توانیم تأمین کنیم و در عمل وارد بحران خواهیم شد.

وی گفت: اتفاق‌های خوبی در مجموعه وزارت نفت در همین یک سال گذشته با استفاده از ظرفیت چند بانک بزرگ و هلدینگ انجام شده و ۷ میلیارد دلار در حوزه نفت و توسعه میدان‌ها سرمایه‌گذاری شده، پتروشیمی‌ها وارد سرمایه‌گذاری در حوزه جمع‌آوری گازهای مشعل شده‌اند که این مهم نیز اتفاق بزرگی است.

نماینده اهواز در مجلس با بیان اینکه بحث‌هایی همانند کاهش سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ایران اشتباه است، افزود: هم‌اکنون بعضی از پالایشگاه‌های ما فرسوده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد، از این رو باید به سمت تعمیرات اساسی حرکت کنیم اگر این کار انجام نشوند با مشکلاتی در آینده روبه‌رو خواهیم شد.

یوسفی با بیان اینکه برخی به جای حمایت از صنعت نفت و گاز اعلام می‌کنند که این صنعت برای توسعه از منابع تبصره ۱۴ استفاده کند، تأکید کرد: کل پول اختصاص داده شده از این تبصره به صنعت نفت و گاز ۲ هزار میلیارد دلار است که به‌واقع با این مقدار کاری نمی‌توان انجام داد.

وی گفت: اگر ۸۰ میلیارد دلار برای توسعه نفت و گاز هزینه نکنیم با مشکل روبه‌رو خواهیم شد، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز هزینه نیست، بلکه ایجاد سرمایه است و به تکمیل زنجیره ارزش منتهی می‌شود.
 
https://naftonline.ir/news/27369/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0