تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
 دکتر کامبیز مهدی زاده فرساد، مخترع و پژوهشگر جوان ایرانی با اختراع میکرو پروسسور (ریزپردازنده هوشمند تعیین شکل مخازن هیدروکربنی) توانست در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه که مورخ 8 تا 13 شهریور در کشور ترکیه و در شهر سامسون برگزار شد مدال طلا و جایزه ویژه مسابقات را کسب نماید.
دکتر کامبیز مهدیزاده
دکتر کامبیز مهدیزاده
این محقق جوان ایرانی پیش از این نیز موفق به کسب چندین مدال طلا از مسابقات جهانی اختراعات از کشورهای آمریکا، کانادا و چین، کرواسی و..... شده بود. در این مسابقات که از هشتم تا سیزدهم شهریور ماه در کشور ترکیه وبا حمایت وزارت علوم و تحقیقات این کشور، فدراسیون جهانی اختراعات(IFIA) و سازمان مالکیتهای معنوی اختراعات جهان ( WIIPO)
world Invention Intellectual property Associations
برگزار گردید بیش از ۳۰ کشور از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، روسیه، چین، پرتغال و رومانی و..... حضور داشتند که در نهایت با بررسی طرح های مخترعین توسط هیئت بین المللی داوری این اختراع از جمهوری اسلامی ایران موفق به دریافت مدال طلا گردید.
 
 این محقق ایرانی درباره این اختراع خود اظهار داشت این ریز پردازنده هوشمند برای تعیین شکل مخازن هیدروکربنی کاربرد دارد و با استفاده از این میکروپروسسور و ارسال آن به داخل چاه حفاری می توان به خصوصیات مخزن و تعیین اقتصادی بودن جهت بهره برداری از آن و همچنین شکل آن پی برد همچنین با استفاده از این روش می توان دید و نمای بهتری نسبت به مخزن پیدا کرد این داده های اطلاعاتی میتوانند برای اجرای درست عملیات ازدیاد برداشت( Eor) و صیانت از مخازن کاربرد داشته باشند.
 
 نعیم پناهی دیگر مخترع این طرح افزود، طرح اولیه این اختراع پیش از این نیز در سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت مدال طلا از مسابقات جهانی اختراعات شده بود که در این سالها با بهبود این اختراع و به دست آوردن داده های اطلاعاتی دقیق تر توانستیم آن را جایگزین سنسور های قدیمی کنیم که از مزایای آن می‌توان به تولید مقرون به صرفه و اندازه گیری دقیق تر اشاره کرد.
 
همچنین فدراسیون جهانی اختراعات به پاس زحمات «دکتر کامبیز مهدی‌زاده فرساد» ،مخترع و پژوهشگر بین‌المللی، که دارای چندین مدال طلا از مسابقات جهانی اختراعات آمریکا، کانادا، آلمان و ... است. در سال 2020 کمیته اجرایی IFIA ( فدراسیون جهانی اختراعات) و بر اساس تصویب نهایی از سوی اعضای هیات رئیسه IFIA در ویساکاپاتنام هند و در سی و سومین جلسه IFIA ، لقب مخترع (Inv) و عضویت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA) از ژنو سوئیس به ایشان اعطا شد. این عنوان تنها به مخترعانی از جهان اعطا می‌شود که اختراعات آنها با تکیه بر سه شاخصه «نوآوری در اختراع»، «اقدام متفکرانه» و «منفعت برای بشریت» ارزیابی و مورد تایید قرار گیرند.
 
 از دیگر اختراعات این مخترع می‌توان به روش جدیدی برای استخراج نفت، طراحی الگوریتم کاربردی ، طراحی کمربند ایمنی هوشمند خودرو و روش جدید برای تولید برق میتوان اشاره کرد.
 
دیگر اعضای تیم علمی عبارتند از: عباس عباس زاده شهری، روشنک رجبلو و نعیم پناهی که توانستند برای، کشورمان در این مسابقات افتخار آفرینی کنند.
 
 
کامبیز مهدی زاده
https://naftonline.ir/news/27149/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0