تاریخ انتشارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
پیگیری مطالبات کارکنان صنعت نفت بر اساس موازین قانونی از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم از دستورات مؤکد وزیر نفت است که در گروه‌های مختلف استخدامی از جمله نیروهای قراردادی، پیمانکاری، ایثارگران، بازنشستگان و نیروهای رسمی با تشکیل کارگروه‌هایی در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت پیگیری شد.
مهدی علی مددی | نفت آنلاین
مهدی علی مددی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت اظهار کرد: مواردی شامل سامان‌دهی مشاغل و جبران خدمات نیروهای قراردادی، حق‌الزحمه بهره‌وری نیروهای پیمانکاری، استخدام رسمی نیروهای ایثارگر شاغل پیمانکاری، قراردادی نیز از جمله مواردی بوده است که در این دوره پیگیری شد و به نتیجه رسید.

با وجود اقدام‌های انجام‌شده، انتشار اطلاعات نادرست و غیرمسئولانه به‌ویژه در حوزه مطالبات منابع انسانی که حساسیت‌های ویژه دارد، ضمن ایجاد ذهنیت‌های اشتباه برای برخی افراد و مقایسه مطالبات الگوهای مختلف قراردادی، گاه اسباب نگرانی و احساس ناامنی را برای نیروهای تلاشگر صنعت نفت فراهم آورده است.

این در حالی است که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت همه تلاش خود را برای به‌ حداکثر رساندن منافع کارکنان در چارچوب و موازین قانون به‌کار می‌گیرد زیرا اجرای قانون نه‌تنها اولویت اصلی مسئولان وزارت نفت است، بلکه بی‌توجهی به آن موجب بی‌انگیزگی و کاهش بهره‌وری و از بین رفتن نشاط سازمانی می‌شود که بی‌شک از اهداف و چشم‌انداز وزارت نفت و به‌ تبع آن معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به دور است. بر همین اساس برای پاسخ‌گویی به شبهات و اطلاعات نادرستی که منتشر یا مطرح می‌شود، با مهدی علی‌مددی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

درباره کارکنان رسمی چه اقدامی در وزارت نفت  دولت سیزدهم شده است؟

درباره نیروهای رسمی، موضوع افزایش حقوق بر مبنای اضافات شایستگی، حفظ سقف خالص حقوق به تفکیک مناطق جغرافیایی شمال و جنوب صنعت نفت از موضوعات مهمی بوده است که در تاریخ ۱۴۰۱/۳/۳۱ به نتیجه رسید.
بلافاصله از تیرماه امسال، بررسی موضوع‌های مهم اجرای جدول حقوق ماده (۱۰)، مالیات حقوق، تعدیل مدرک فارغ‌التحصیلان پیش از ۱۳۹۷/۲/۱ با همکاری خبرگان و کارشناسان شرکت‌های اصلی/ ستاد در دستور کار قرار گرفت، ضمن آنکه درباره موضوع سقف حقوق با وجود آنکه مصوبه مجلس سقف‌های بسیار پایین‌تر حقوق را تکلیف می‌کرد، با رایزنی انجام شده سقف حقوق را همچون سال ۱۴۰۰ مصوب کردیم.

برای مالیات حقوق کارکنان چه اقدامی شده است؟

درباره مالیات حقوق رایزنی لازم از سوی شخص آقای اوجی، وزیر محترم نفت، با وزارت امور اقتصادی و دارایی و سپس نسست مشترک شخص بنده و مسئولان امور مالی شرکت ملی گاز ایران با سازمان مالیاتی کشور انجام و نتیجه آن بر مبنای نرخ مالیات حقوق برای موافقت مراجع ذی‌صلاح ارسال شد. در این زمینه شایان ذکر است که مفاد جزء (۵) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه امسال عوامل مشمول مالیات حقوق را به‌طور گسترده‌تر از سال پیش تعریف کرده است (تعداد اقلام شامل مالیات بیشتر از سال گذشته هستند)، بنابراین اجرایی شدن مالیات حقوق مطابق پارسال را ناممکن کرده است. با وجود این برای اجرای مالیات مطابق سال گذشته در حال رایزنی با مراجع ذی‌صلاح هستیم که ان‌شاءالله درصورت موافقت و دریافت مجوز اطلاع‌رسانی برای اجرا انجام می‌شود.

نظر معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی درباره افزایش مبلغ نفت‌کارت چیست؟

باید بدانیم که مصوبه اولیه درباره نفت‌کارت مربوط به سال ۱۳۹۴ شامل تسهیلات رفاهی چهارگانه است که بر همین اساس در هر سال در ضوابط اجرایی بودجه، موضوع کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم با لحاظ شرایط تدوین می‌شود. برای امسال نیز مراتب به امور مالی شرکت ملی نفت ایران ارجاع شده است که در صورت وصول پاسخ مثبت برای افزایش اقلام نفت کارت از مدیریت مالی اقدام می‌شود.

درباره تعدیل مدارک کارکنان در وزارت نفت دولت سیزدهم چه تصمیمی گرفته شده است؟

در ارتباط با تعدیل مدرک فارغ‌التحصیلان پیش از ۱۳۹۷/۲/۱ با وجود آنکه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری آرای خود را له وزارت نفت صادر کرده است و نباید روند تعدیل ادامه یابد، با توجه به آمار و اطلاعات شرکت‌ها و شرکت‌های تابع بررسی موضوع با احراز شرایطی از جمله مرتبط بودن مدرک تحصیلی با سمت تحت تصدی/ پیشنهادی و بدون تغییر رسته شغلی برای مدارک تا کارشناسی ارشد و بر مبنای درصدهای مصوبه اجرایی ۱۳۹۷/۲/۱ که مورد تأیید هیئت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری قرار گرفته، تحت اقدام است و برای مدارک دکتری تنها در برابر سمت‌های دانش‌بنیان با مکاتبه واحدهای مهندسی ساختار شرکت‌های اصلی و در موارد محدود قابل اقدام خواهد بود که البته این موارد نیازمند تصویب شورای ماده ۳۹ است.

مهم‌ترین مطالبه کارکنان که در رسانه‌ها نیز از آن بسیار یاد می‌شود، اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است. آیا در اجرای این موضوع موانعی وجود دارد؟

موضوع مهمی که از سنوات پیش و از سال ۱۳۹۳ مورد درخواست کارکنان رسمی بوده، اجرای جدول حقوق موسوم به ماده (۱۰) بوده که در سال ۱۳۹۹  بخشی از جدول یادشده اجرایی شده است، اما نکته مهمی که به آن اشاره نمی‌شود و کارکنان عموماً از آن بی‌اطلاع هستند، این است که برخی کارکنان رسمی با اجرای کامل جدول یادشده متضرر خواهند شد، اما معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی الگویی ارائه کرده است که در صورت دریافت موافقت و تصویب، پرداخت‌های اضافه به حقوق پایه در محاسبات منظور خواهد شد. در این الگو برای گروه‌هایی از کارکنان با توجه به تاریخ استخدام و نوع تغییرات کارت حقوق که مبالغ تعدیل‌شده‌ای در حقوق پایه آنها تغییر خواهد یافت، با توجه به امکان افزایش بیشتر در مبالغ حقوق پایه در سال ۱۴۰۱، مطالبات معوقه آنها را پوشش خواهد داد، بنابراین اجرای کامل جدول ماده (۱۰) به‌عنوان مطالبه به‌نحوی که بعضاً طرح می‌شود، در واقع تنها بیان مطالب غیرواقعی و محاسبات غیرواقع‌بینانه است. توصیه می‌کنم هر کارمند با مراجعه به امور حقوق و دستمزد شرکت ذی‌ربط، اجرای کامل جدول را به‌صورت مابه‌التفاوت مبالغ جدول ضمیمه آیین‌نامه ماده (۱۰) با جدول مجری سال ۱۳۹۳ در کارت حقوق به‌صورت فرضی اعمال و نتیجه حاصله را با حقوق پایه فعلی در سال ۱۴۰۱ مقایسه کند تا واقعیت موضوع به دقت آشکار و حدود مطالبه‌ فردی یا جمعی مشخص شود.

کارکنان رسمی زحمت‌کش صنعت نفت یقین بدانند که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت با همکاری شرکت‌های اصلی و کارشناسان خبره طی دو ماه کار سخت و طاقت‌فرسا، سناریوهای مختلف اجرای بهینه و مطلوب و البته قانونی مطالبات از سال ۱۳۹۳ را با توجه به اجرای جدول در تاریخ ۱۳۹۹/۶/۱ به مرحله نهایی و تصمیم‌گیری رسانده است و در این باره هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد، اما اجرای این کار مهم نیاز به اندکی صبر و بردباری دارد. نباید از یاد ببریم که اجرای جدول حقوق ماده (۱۰) در سال ۱۳۹۳ هزینه‌ای به مراتب کمتر از اجرای ناقص در شهریورماه ۱۳۹۹ داشت. در واقع تنگ‌نظری و ترک فعل و اهمال در انجام وظایف و مسئولیت‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ است که سبب شد نه تنها اجرای ناقص جدول یادشده در سال ۱۳۹۹ دردی را دوا نکند، بلکه امسال اجرای سناریوها و الگوهای پیشنهادی تازه را نیز با مشکل پرداخت به نیروهایی که حقوق پایه آنها منفی می‌شود، رویه‌رو کرده که ناگزیر لازم است در بخشی از فرمول محاسبات اجرا، تصمیم‌هایی برای اصلاح مابه‌التفاوت در نظر گرفته شود.

بر این اساس از همکاران محترم می‌خواهم تحت تأثیر شایعه‌ها و اطلاعات غلطی که با هدف ایجاد تفرقه و بی‌انگیزگی منتشر می‌شوند، قرار نگیرند تا در فضای سازنده و مثبت، الگوی پرداخت مطالبات با دریافت موافقت و تصویب‌خواهی لازم اجرایی شود.
https://naftonline.ir/news/27082/
منبع : شانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
حسین
درود بر آقای مهدی علی مددی
همینکه از رسانه رسمی وزارت نفت توضیح میدید ممنونیم از شما

تمامی مشکلات امروز بخاطر کم کاری زنگنه و فرزین مینو در حوزه منابع انسانی نفت است که امروز برای وزارت نفت دولت سیزدهم دردسر شده است
feedback
Iran, Islamic Republic of
امیر
چقدر مبهم
feedback
Iran, Islamic Republic of
پس این آقایون تا الان چه غلطی می کرده اند.
feedback
United Arab Emirates
مهدی
، با توجه به امکان افزایش بیشتر در مبالغ حقوق پایه در سال ۱۴۰۱، مطالبات معوقه آنها را پوشش خواهد داد،
اقای علی مددی توجه کنین که ماده ۱۰ جدا از ترمیم حقوق کارکنان دولت است نکنه مثله ۹۸ سره کارکنان نفت کلاه گزاشته بشه ،
لطفا ترمیمی دولت در ۱۴۰۱ همانند تمامی کارکنان دولت احرا کنید ،لطفا ماده ۱۰ را نیز به صورت کامل اجرا کنید
feedback
Romania
محمد
سلام همه چیز مشخصه محاسبات سختی نیست که ۶ماهه الان دارن بررسی میکنند یه جدول سال ۹۳ بوده که برای هر شخص در کارت حقوق اصلاح بشود و سپس اتوماتیک سیستم ضرایب افزایش هر شخص هم در کارت حقوق اعمال میشود و به سال ۱۴۰۱ می‌رسد و بک پی هم سیستم محاسبه میکند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
محمد
صحبت های ایشون دقیق و شفاف نیست من که دقیقا متوجه نشدم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
کامران
همش مغلطه
feedback
Iran, Islamic Republic of
احمد
مرد مومن یک چيزي هم از رسمی ها بگيد خجالت هم خوب چیزیه
feedback
Iran, Islamic Republic of
انصاری
سلام
پس اون کارمندانی قبل از ۹۷ شروع به تحصیل کردند ولی بعد هز این تاریخ تموم کردند چی؟
امثال من کم نیستیم که یکی دوماه بعد از این بخشنامه تموم کردیم.
feedback
Italy
کاش بعد از اینهمه سال انتظار تعدیل مدرک این شرط فارغ التحصیلی ۹۷ به قبل برداشته بشه پس تکلیف زحمات ما در کارشناسی ارشد و گرفتن مدرک بعد سال ۹۷ چی میشه؟ انشالله مسولین محترم با دید بازتری به این قضیه نگاه کنند تا حق و زحمات سایرین ضایع نشه . بالاخره کسانی که بعد از سال ۹۷ تا کنون هم تلاش کردند و در رشته تخصصی خودشون ادامه تحصیل دادند در راستای کمک به جایگاه شغلی و ارتقای صنعت بوده و نباید تلاشهاشون نادیده گرفته بشه .
feedback
Iran, Islamic Republic of
محسن
مبلغ بک پی با توجه به تورم هم جای سوال دارد
feedback
Iran, Islamic Republic of
قدرت طهماسبی
وزارت نفت را به توپ بستید
feedback
Iran, Islamic Republic of
غراوی
پس چرا هیچ حرفی از کارمندان مدت معین نفت نیست کارمندانی که با مصوبه هیئت وزیران و برگزاری آزمون و مصاحبه و گزینش استخدام شدند و به جز افزایش سالانه قانون کار هیچ افزایشی در این سال‌ها نداشته اند شایستگی ریالی به اشان نمی‌دهند ترفیعات سیستم نفت آنها فراموش شده و در اجرای ماده ده عمدا نان آنها از قلم می افتد
feedback
United States
مصطفی
از ادبیات و توجیهات و مشکلاتی که بیان کرده کاملا مشخصه که چیزی عاید کارکنان نمیشه. وقتی حرف از منفی شدن پیش میاد مشخصه که میخوان پرداختی های ۹۹ رو از جدول جدید کم کنن و این یعنی هییییییچ.
feedback
United States
سجاد
اینا حتی حاضر نشدن از سر اون چندرغاز سال ۹۹ هم بگذرن، اونوقت ما توقع داریم فکری بحال حقوق اسفبار ما بکنن.
زیادی روی علیمددی حساب باز کرده بودیم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
کارمند رسمی نفت
وارونگی حقوق درست بشه کجا بود حقوق رسمی از پیمانکار و قراردادی کمتر باشه تا حالا که برای رسمی ها کاری نکردید فقط مالیات چند برابر گرفتین ۶ماه از سال رفته توجیه نکنید عملکردشما شفاف مشخصه از این به بعد بسم ا...
feedback
Iran, Islamic Republic of
همش ک مبهم بود ، لطفا قبل از اینکه بشینه‌رو کارت حقوقی اعلامش کنین ببینیم چه کلاهی قراره سرمون بذارین ، درضمن خواهشا ب فکر پایه بدو استخدام هم باشین ک بدجور از ارگانهای دیگه عقب افتاده و دیگه نیرو نخبه وارد وزارت حساس و تخصصی نفت نخواهد شد .
feedback
United States
بهنام
با سلام
جناب آقای مهندس مددی
چرا سه در صد کارشناسی ارشد رو حذف کردید
تقصیر کارمندانی که به دلیل مشکلات سازمان در سمت های غیر مرتبط کار میکنند چیست
این همه زحمت و هزینه و وقت برای تحصیل چه میشود
آیا انگیزه میماند
feedback
Iran, Islamic Republic of
صحبت های آقای علی مددی در خصوص تعدیل مدرک ۳ نکته منفی داشت که به نظرم ناشی از تنگ نظری مدیرکل تدوین مقررات است.
۱- به جای اینکه بگوید دانشجویان قبل از ۹۷ گفت فارغ التحصیلان قبل از سال ۹۷
۲- فارغ التحصیلان دکتری را استثنا کرد.
۳- درصدهای افزایش حقوق را همانند بخشنامه ۹۷ تعیین کرد.
فکر کنم فقط تجمع راه حل اساسی است.
feedback
Iran, Islamic Republic of
امیر
چرا با این تورم سنگین، سقف حقوق باید مشابه سال ۱۴۰۰ باشد و تغییر نکند؟؟؟؟
یا این آقایان در این مملکت زندگی نمی کنند، یا نمی دانند کارکنان نفت در جنوب و در سکوها با چه مشقتی نفت را استخراج می کنند.
ای کاش هیچیک از ستادهای صنعت نفت در تهران مستقر نبود و همگی به مناطق عملیاتی منتقل می شدند.
آنوقت می دیدیم چگونه همین آقایان یقه خود را پاره می کردند تو سقف را بردارند.
لعنت بر ??
feedback
Iran, Islamic Republic of
سجاد
سلام. وضعیت نیروهای قراردادی مدت موقت نفت چی میشه؟ امنیت شغلی ندارند و پایین ترین حقوق رو در وزارت نفت می‌گیرند بیش‌از ۱۰ سال هست که بلاتکلیف هستند خواهش میکنیم به داد نیروهای قراردادی مدت موقت نفت برسید.
feedback
Iran, Islamic Republic of
کارمند اقماری نفت
مستر مددی مددی بفرما اجرا نمایید ما گوشمون از داستان سرایی و تحریف قانون از ماده ۱۰ پر شده تمام ارگان ها چراغ خاموش اجرا نموده اند کارمندان رسمی نفت به لطف وزارت به لیگ دسته سه سقوط کردن وارونگی حقوق درست شود حقوق رسمی از آب دارچی و نظافت چی پیمانکار کمتر شده علی برکت ا....
feedback
Italy
دقیقا همینطوره همکاران پیمانکاری و قرارداد مستقیم اصلا باورشون نمیشد حقوق ما رسمی ها از ایشان خیلی کمتره تا اینکه الان که ایثارگران دارن رسمی میشن فهمیدن که با رسمی شدن حقوقشون پایینتر میشه و بعضی ها از رسمی شدن انصراف دادند.که حتی فرم برگشت به حالت قبل هم بعضی پر کردند.انشالله که در دولت سیزدهم حقوق ما رسمی ها هم یه تکونی بخوره و شرمنده خانواده نشیم
0