تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
وزارت امور خارجه آمریکا با تایید گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با همتای یونانی خود اعلام کرد که آنها توافق کردند که ایران باید فوری کشتی های توقیف شده، محموله ها و خدمه آنها را آزاد کند.
نفتکش یونانی | نفت آنلاین
نفتکش یونانی | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا امروز با نیکوس دندیاس همتای یونانی خود  گفت‌وگو کرد و توقیف دو کشتی با پرچم یونان در ۲۷ مه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه خود با تکرار اتهامات همیشگی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد:  تداوم آزار و اذیت کشتی ها توسط ایران و مداخله در حقوق و آزادی های کشتیرانی تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی است.

 در این بیانیه آمده است: وزرای امور خارجه آمریکا و یونان توافق کردند که ایران باید فوری کشتی های توقیف شده، محموله ها و خدمه آنها را آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده در کنار یونان، متحد و شریک کلیدی ما در ناتو در مواجهه با این توقیف غیرموجه می ایستد.

این در حالی است که یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرده بود که به نظر می رسد دو کشتی یونانی به آبهای ساحلی ایران نزدیک شده بودند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست عصر جمعه به وقت محلی گزارش داد یک مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، ادعا کرد که به نظر می رسد دو کشتی یونانی به آب های ساحلی ایران نزدیک شده بودند اما وارد آن نشده اند.

این رسانه آمریکایی به نقل از این مقام نظامی آمریکایی مدعی " ربوده شدن" این کشتی ها شد و افزود: این کشتی ها به آبهای ایران منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، این مقام آمریکایی همچنین گفت: این کشتی ها همچنین دستگاه های ردیاب خود را خاموش کرده بودند.

لازم به ذکر است سپاه نیوز به نقل از روابط عمومی کل سپاه از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در روز جمعه در آب‌های خلیج فارس خبر داد. 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه روز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. 

رویترز نیز در این باره گزارش داد که وزارت امور خارجه یونان به دلیل توقیف ۲ نفتکش این کشور به تهران اعتراض کرده است. 

وزارت امور خارجه یونان اعلام کرد که آتن روز جمعه به سفیر ایران در آتن به دلیل آنچه توقیف خشونت‌آمیز دو کشتی با پرچم یونان در خلیج فارس توسط نیروهای ایرانی خواند، اعتراض کرده است.

وزارت امور خارجه یونان با نادیده گرفتن اقدام کاملاً غیرقانونی خود در توقیف نفتکش ایران در هفته گذشته، خواستار آزادی فوری کشتی‌ها و خدمه توقیف شده شد و اقدامات ایران را دزدی دریایی خواند.
https://naftonline.ir/news/26722/
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
باشه بذار رنگشون کنیم میفرستیم حتما
feedback
Iran, Islamic Republic of
مهدی
بدتر ازاین سیلی راهم خواهید خورد.
حالا شمااسمشو هر چی دوست دارید بذارید
تازه ترين نظرات
0