تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
مدرک PMP یک گواهینامه حرفه‌ای شناخته شده برای مدیران پروژه است که در اینجا به بررسی مراحل و پیش نیازهای ثبت نام و شرکت در آزمون PMP پرداخته شده است.
صفرتاصد ثبت نام شرکت در آزمون PMP
صفرتاصد ثبت نام شرکت در آزمون PMP
قبل از شرکت در آزمون PMP (مدیریت حرفه‌ای پروژه)، باید فرم درخواست شرکت در آزمون را تکمیل کنید تا انجمن مدیریت پروژه (PMI) سال‌ها تجربه و آموزش شما به‌عنوان مدیر پروژه را تأیید کند. فرایند ثبت درخواست پیچیده به نظر می‌رسد، بنابراین در این راهنمای جامع، به بررسی مرحله به مرحله از ثبت نام آزمون برای دریافت مدرک PMP پرداخته شده است. مراحل ثبت نام در آزمون عبارتند از:

مرحله 1: ایجاد حساب در PMI.org
مرحله ۲: تکمیل و ارسال درخواست آنلاین
مرحله ۳: انتظار برای دریافت تأییدیه
 مرحله ۴: اگر برای حسابرسی انتخاب شدید، تکمیل مدارکی که بررسی خواهد شد.
 مرحله ۵: پرداخت هزینه مدرک
 مرحله ۶: آمادگی برای شرکت در آزمون
 مرحله ۷: تعیین زمان آزمون (و قبولی در آن)

در ادامه هر یک از مراحل ثبت نام آزمون  PMPو شرکت در آن تشریح شده است.

پیش‌نیازهای آزمون PMP
پیش از درخواست آزمون، باید حتماً از شرایط لازم برخوردار باشید. پیش‌نیازهای آزمون PMP بر اساس سطح تحصیلات شما متفاوتند.
اگر دارای مدرک لیسانس هستید، باید:
  • ۳۶ ماه تجربه رهبری پروژه داشته باشید.
    35 ساعت آموزش مدیریت پروژه دیده باشید.
 اگر دیپلم یا فوق‌دیپلم دارید، باید:
  • 60 ماه تجربه در رهبری پروژه داشته باشید.
    35 ساعت آموزش مدیریت پروژه دیده باشید.
پیش‌نیازهای تجربی آزمون
درباره پیش نیازهای تجربی آزمون PMP، توجه به موارد زیر اهمیت زیادی دارد:
  1. تجربه مدیریت پروژه شما باید صرفاً نشان‌دهنده تجربه کاری حرفه‌ای شما در پروژه باشد. شما نمی‌توانید پروژه‌های شخصی مانند برنامه‌ریزی برای مراسم ازدواج، برنامه‌ریزی برای انجام پژوهش‌های دانشگاهی به‌منظور دریافت مدرک، ایجاد یک خبرنامه یا پروژه بازسازی خانه را به‌عنوان تجربه کاری گزارش کنید.
    تجربه پروژه شما در واقع تجربه عملیاتی نیست. پروژه، تلاش موقتی است که یک یا چند نتیجه قابل تحویل منحصربه‌فرد حاصل می‌سازد. به بیان دیگر، پروژه‌ها نباید شامل هیچ‌گونه وظیفه یا مسئولیت روزمرّه، عملیاتی یا اداری باشند.
     شما باید نقش مدیر پروژه را ایفا کرده باشید نه نقش یکی از دست‌اندرکاران یا اعضای تیم. در طرح کلی محتوای آزمون انجمن مدیریت پروژه PMI، نقش معمول مدیر پروژه تعیین شده است. فهرست وظایف را مطالعه کرده و مطمئن شوید که نقشی که در پروژه ایفا کرده‌اید با موارد مندرج در لیست مطابقت دارد.
     تجربه شما در پروژه نباید هیچ تداخلی با تجربه دیگر داشته باشد. این بدان معناست که اگر به طور هم‌زمان در چند پروژه کارکرده‌اید، برای نشان‌دادن برخورداری از شرایط لازم تنها می‌توانید زمان صرف شده بر روی یکی از این پروژه‌ها را محاسبه کنید.
پیش نیازهای آزمون PMP
 پیش نیازهای آزمون PMP
پیش‌نیازهای آموزشی
برای محاسبه دوره‌های آموزشی مدیریت پروژه که در آنها حضور داشته‌اید، باید:
  •  مطمئن شوید دوره‌هایی که به آنها اشاره می‌کنید، محتوایی دارند که به اهداف آموزش مدیریت پروژه مربوط هستند. شما می‌توانید با اثبات تکمیل موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و جلسات آموزشی که توسط یک یا چند نوع از مؤسسات آموزشی زیر ارائه می‌شوند، شرط لازم برای الزامات آموزشی را برآورده سازید:

    شرکای آموزشی مجاز انجمن مدیریت پروژه (ATPs)
    شعب انجمن مدیریت پروژه
    برنامه‌های برگزار شده توسط شرکت یا کارفرما
    شرکت‌های مشاور یا آموزشی
    شرکت‌های آموزش از راه دور
    برنامه‌های آموزش مستمر و دانشگاه‌ها و کالج‌ها.
 توجه: شما نمی‌توانید جلسات برگزار شده در شعب انجمن مدیریت پروژه یا یادگیری خودمحور را به‌عنوان ساعات آموزشی در نظر بگیرید.

 نحوه ارسال درخواست

 مرحله 1: ایجاد حساب در PMI.org
 برای شروع فرایند درخواست، باید در وبسایت PMI.org حساب باز کنید. شما برای دریافت گواهینامه PMP مجبور نیستید تا عضو انجمن مدیریت پروژه شوید، اما بهتر است عضو آن شوید. هزینه آزمون PMP برای اعضا ۴۰۵ دلار و برای غیر اعضا ۵۵۵ دلار است. هزینه عضویت سالیانه در انجمن مدیریت پروژه ۱۲۹ دلار است؛ بنابراین به دلیل پرداخت هزینه عضویت، تخفیف می‌گیرید. با عضویت در انجمن مدیریت پروژه، می‌توانید به نسخه‌های الکترونیک رایگان راهنمای PMBOK، گزارش حقوق و دستمزد و سایر راهنماها و استانداردهای منتشر شده انجمن مدیریت پروژه دسترسی پیدا کنید.
معمولاً عضویت در شعبه محلی مستلزم پرداخت هزینه سالیانه است. شما می‌توانید بدون عضویت در شعب محلی انجمن مدیریت پروژه، عضو انجمن جهانی مدیریت پروژه PMI شوید.

 مرحله ۲: تکمیل و ارسال درخواست آنلاین
 پس از اینکه وارد حساب کاربری خود شدید، به فرم درخواست آنلاین دسترسی پیدا می‌کنید. وب‌سایت از شما می‌خواهد تا اطلاعاتی درباره خود و شرایط مورد نیاز ارائه دهید. اگر وقت ندارید تا همه چیز را به یکباره تکمیل کنید نگران نباشید، می‌توانید فرایند را ذخیره کرده و بعداً آن را کامل کنید. در ادامه به مهم‌ترین بخش‌هایی اشاره می‌شود که باید آنها را تکمیل کنید:

بخش آموزشی
 در این بخش، شما باید در وهله اول اطلاعات تحصیلی خود از جمله موارد زیر را ارائه دهید:
  • آخرین مدرک تحصیلی‌تان
     نام مؤسسه
     رشته تحصیلی
     کشور
     سال‌های سپری شده برای تحصیل
 همچنین لازم است تا برای اثبات گذراندن ۳۵ ساعت دوره آموزشی مدیریت پروژه، اطلاعات تحصیلات حرفه‌ای خود را وارد کنید. برای هر دوره‌ای که به‌منظور تکمیل ۳۵ ساعت الزامی به آن اشاره می‌کنید، باید موارد زیر را نام ببرید:
  • عنوان دوره
     نام برگزارکننده
    تاریخ تشکیل دوره
    ساعات سپری شده برای دوره
بخش تجربه
 در این بخش، شما باید پروژه‌هایی که در آنها تجربه دارید را نام ببرید که از آخرین پروژه شروع می‌شود. انجمن مدیریت پروژه کل ماه‌ها را از تاریخ شروع تا تاریخ پایان محاسبه می‌کند تا مطمئن شود که تداخلی در پروژه‌ها وجود ندارد. شما باید برای هر پروژه اطلاعات زیر را ارائه دهید:
  •  عنوان پروژه
     سازمان
     عنوان شغلی
     حوزه گزارشگری عملکردی
     تمرکز اولیه سازمان (یعنی صنعت)
     رویکرد / روش (یعنی سنتی، چابک یا ترکیبی)
     اندازه تیم پروژه
     بودجه پروژه
     تاریخ پروژه (از جمله اینکه آیا پروژه اکنون در حال اجرا است یا خیر)
     شرح پروژه (۲۰۰ تا ۵۰۰ کلمه)
 شرح پروژه باید خلاصه‌ای از تجربیات شما در پروژه باشد و هدف پروژه، نتیجه، نقش شما در پروژه و مسئولیت‌ها یا آنچه تحویل داده‌اید را در برگیرد. بهتر است تا توضیحات شما عمدتاً به آنچه در پروژه انجام داده‌اید (تجربه مدیریت پروژه‌تان) متمرکز باشد نه حیطه کاری خود پروژه. حتماً حواستان باشد که مسئولیت‌هایی که به آنها اشاره می‌کنید با مسئولیت‌های مدیر پروژه که در خلاصه محتوای آزمون به آنها اشاره شد مطابقت داشته باشند.

جزئیات آزمون
 در این بخش، شما باید اطلاعات تماس خود و از جمله اینکه می‌خواهید پس از دریافت گواهی انجمن مدیریت پروژه نامتان چگونه بر روی آن ثبت شود، اطلاعاتی ارائه دهید. همچنین، این فرصت را دارید تا مکان برگزاری آزمون و امکانات موردنیاز را تعیین کنید.

 مرحله ۳: منتظر دریافت تأییدیه بمانید

 حداکثر پنج‌روز طول می‌کشد تا از انجمن مدیریت پروژه تأییدیه پرداخت هزینه آزمون PMP و تعیین زمان امتحان را دریافت کنید. در طول همان دوره، ممکن است برای حسابرسی انتخاب شوید. اگر چنین اتفاقی رخ داد، مرحله ۴ را مشاهده کنید.

 مرحله ۴: اگر برای حسابرسی انتخاب شدید

 حسابرسی کاملاً تصادفی هستند. اگر برای حسابرسی انتخاب شدید، پیش از پرداخت هزینه گواهینامه PMP، از طریق ایمیل این موضوع به اطلاع شما می‌رسد. در طول حسابرسی از شما خواسته می‌شود تا مدارکی مانند موارد زیر را ارائه دهید:
  •  نسخه کپی از دیپلم (یا معادل جهانی).
     امضای سرپرستان یا مدیران پروژه‌هایی که در بخش تجربه به آنها اشاره کرده‌اید.
     نسخه‌ای از گواهینامه‌ها یا نامه‌هایی از جانب مؤسسات آموزشی که زیر نظر آنها دوره‌های آموزش مدیریت را گذراندید.
 برای ارسال موارد درخواستی ۹۰ روز فرصت دارید. انجمن مدیریت پروژه آنها را ظرف پنج تا هفت روز پردازش می‌کند.

 مرحله ۵: پرداخت هزینه مدرک PMP

 مرحله بعدی پرداخت هزینه مدرک PMP است و می‌توانید این کار را به‌صورت آنلاین انجام دهید. بعضی از شرکت‌ها هزینه دوره‌های آموزشی آمادگی PMP یا هزینه امتحانتان را پرداخت می‌کنند.

 مرحله ۶: آمادگی آزمون

تعداد دارندگان مدرک PMP در ایران و جهان با رشد فزاینده ای روبرو شده و آزمون PMP در سال ۲۰۲2 چالش‌برانگیز خواهد بود. تعداد کثیری از مردم متوجه شده‌اند که برای آمادگی در آزمون باید از استراتژی‌های متعددی استفاده کنند (کتاب‌های آمادگی، نرم‌افزار شبیه‌سازی آزمون و دوره‌های آمادگی آزمون PMP).
 در اینجا به دستورالعمل‌هایی اشاره می‌شود که برای کسب آمادگی آزمون سودمند هستند:
  1. یافتن منابع و فرم‌های آموزشی از شرکای آموزشی مجاز انجمن مدیریت پروژه. معمولاً این شرکت‌ها برای تدریس مطالب درسی رسمی انجمن مدیریت پروژه به طور کامل تأیید شده‌اند به طوری که دیگر برای یادگیری هر چیزی که برای آمادگی در آزمون ضروری است، خیالتان راحت است. شرکای آموزشی مجاز انجمن مدیریت پروژه به سؤالات مشابه با آزمون PMP دسترسی دارند و در واقع آنها بهترین گزینه برای کمک به شما به‌منظور کسب آمادگی در روز آزمون هستند.

    در زمان مطالعه، وقت بگذارید و نمونه سوال آزمون PMP را حل کنید. پاسخ به سؤالاتی شبیه به آزمون واقعی به شما کمک می‌کند تا شبیه به آزمون سازان فکر کنید و پاسخ درست را انتخاب کنید (حتی زمانی که چند گزینه درست به نظر می‌رسند). علاوه بر این، مرور سؤالات امتحان به شما کمک می‌کند تا فشاری که احتمالاً در روز آزمون تجربه می‌کنید را شبیه‌سازی کنید و نحوه غلبه بر آن در روز آزمون را بیاموزید.

    بهترین موسسه برگزار کننده دوره PMP انتخاب کنید. دوره‌های آمادگی آزمون PMP در ایران می‌توانند بسیار خسته‌کننده و هزینه بر باشند. مطالب زیادی برای یادگیری وجود دارد بنابراین مطمئن شوید که استاد دوست‌داشتنی و باتجربه است و می‌تواند به‌خوبی مفاهیم را به روش‌های مختلف توضیح دهد. در صورت امکان، پیش از ثبت نام در یک دوره درباره مدرس تحقیق کنید یا ایمیلی به او بدهید و سؤالاتی درباره کلاس‌ها بپرسید. پیشنهاد می شود به صفحه دوره آمادگی آزمون PMP شرکت PMPiran به عنوان بهترین برگزار کننده دوره های مدیریت پروژه سر بزنید.
 
انتخاب بهترین دوره PMP
انتخاب بهترین دوره PMP
 
مرحله 7: برنامه‌ریزی (و قبولی) در آزمون

 آزمون PMP به‌صورت آنلاین یا در محل آزمون انتخابی شما برگزار می‌شود. این آزمون آنلاین PMP (یا حضوری) شامل ۱۸۰ سؤال چندگزینه‌ای است. صرف‌نظر از میزان تجربه‌تان، باید به‌خوبی برای آزمون آماده شوید. داوطلبان موفق معمولاً از چندین ابزار کمک‌آموزشی از جمله دوره‌ها و گروه‌های مطالعه استفاده می‌کنند.

 پس از شرکت در آزمون، بلافاصله نمره را دریافت می‌کنید. شما علاوه بر کسب اطلاع از مردودی و قبولی در آزمون PMP، اطلاعات مهمی در مورد عملکردتان در هر حوزه دریافت می‌کنید. در نتایج آزمون، یکی از چهار سطح عملکردی را دریافت می‌کنید: بالاتر از هدف، هدف، کمتر از هدف و نیاز به پیشرفت.

پس از تأیید درخواست شرکت در آزمون، می‌توانید در طول یک سال سه بار در آزمون شرکت کنید. از روز قبولی در آزمون، مدرک PMP شما رسمیت پیدا می‌کند.
 
https://naftonline.ir/news/26674/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0