کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پایپینگ چیست؟ متریال ها و آلیاژهای مورد استفاده در پایپینگ را می‌شناسید؟

28 ارديبهشت 1401 ساعت 12:49

پایپینگ (piping) یا همان لوله‌کشی صنعتی از زیرمجموعه‌های لوله‌کشی است. لوله‌کشی صنعتی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه و واحدهای صنعتی مانند کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌کمک این سبک از لوله‌کشی، سیالات در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شوند.


پایپینگ چیست؟ متریال ها و آلیاژهای مورد استفاده در پایپینگ را می‌شناسید؟

پایپینگ (piping) یا همان لوله‌کشی صنعتی از زیرمجموعه‌های لوله‌کشی است. لوله‌کشی صنعتی در نیروگاه‌ها، پالایشگاه و واحدهای صنعتی مانند کارخانه‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌کمک این سبک از لوله‌کشی، سیالات در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌شوند. توجه به علم و اصول پایپینگ برای افزایش بهره‌وری پروژه‌های صنعتی مختلف بسیار مهم است. به‌کمک این لوله‌کشی است که پیش‌برد فرایندهای صنعتی در مکان‌هایی مانند پالایشگاه تسریع و ممکن می‌شود. در ادامه درباره این حوزه و متریال‌ها و آلیاژه‌های به‌کاررفته در تجهیزاتش بیشتر صحبت می‌شود.

روند لوله‌کشی صنعتی در پروژه‌ها

همان‌طور که گفته شد، پایپینگ برای انتقال سیالات است. طراحی مسیر لوله‌ها، انتخاب مواد و آلیاژهای مناسب برای آنها و بررسی تنش از نقطه‌نظر مهندسی از اصول پایپینگ در پروژه‌های گوناگون‌اند. لوله‌هایی که در پایپینگ صنعتی استفاده می‌شوند، کاربردهای متنوعی دارند. برای مثال، در امور زیر به کار می‌روند:
آیرومارت

ویژگی لوله‌های کاربردی در پروژه‌های پایپینگ

لوله‌های صنعتی برای دوام‌آوردن در پروژه‌های مختلف باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: از پایپینگ و لوله‌های مخصوص آن در طیف وسیعی از پروژه‌ها و فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌شود. برای مثال، در پالایشگاه‌ها، لایروبی، ساخت مواد نیمه‌رسانا، تهویه، تصفیه فاضلاب، سازه‌های دریایی، کشاورزی، شهرسازی، صنایع نفت‌وگاز، نیروگاه‌ها و... . بنابراین، اهمیت این متریال و تجهیزات بسیار زیاد است. رصد قیمت مواد سازنده آنها و هزینه اجرایشان هم از وظایف مهمی به‌شمار می‌رود که دست‌اندرکاران صنایع گوناگون در نظر می‌گیرند. در واقع، تجهیز پروژه‌های صنعتی که به این لوله‌ها نیاز دارند، با صنایع و بازارهای مختلفی در ارتباط است و به آنها وابستگی دارد. برای همین است که مدیریت پروژه‌های پایپینگ دشوار است و به علم و فن زیادی نیاز دارد.

انواع لوله‌ها در پایپینگ صنعتی

لوله‌های صنعتی براساس پارامترهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال، از نقطه‌نظر شکل و ظاهر به سه دسته کلی گروه‌بندی می‌شوند: براساس جنس هم می‌توان لوله‌های صنعتی را تقسیم‌بندی کرد:  
آیرومارت

دسته‌بندی دیگری که می‌توان در اصول پایپینگ برای این متریال پرکاربر در نظر گرفت، توجه به ساختار لوله‌هاست: لوله‌های درزدار ساده یا مارپیچی هستند و برای ساختشان، ورق لوله‌ها شکل داده می‌شوند. سپس قسمت درز را با جوش به هم متصل می‌کنند. لوله‌های بدون درز از قالب‌های خاصی عبور داده می‌شوند. در واقع، بعد از گرم‌کردن قطعات شمش، این لوله‌ها وارد قالب‌های مخصوص می‌شوند و شکل می‌گیرند.

وظایف مهندس پایپینگ

هر پروژه صنعتی بنا به زیرساخت، اهداف و حوزه‌ فعالیت نیاز به ملزومات و البته متریال مخصوص به خود مانند لوله دارد. مهندسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نقش مهمی در انتخاب و مدیریت درست کار دارند. آنها باید از محل اجرای سیستم لوله‌کشی نقشه‌برداری کنند و طرحی از عملکردهای موردنیاز لوله تدارک ببینند. انتخاب مواد مناسب و ارزیابی ملزومات پروژه از حیطه‌ وظایف مهندسان پایپینگ است. ارزیابی قیمت لوله صنعتی، حجم و تعداد متریال هم از اقداماتی است که مهندسان در ارزیابی و تخمینشان نقش دارند.

اهمیت فلزات در پایپینگ

در پایپینگ از متریال و مواد مختلفی استفاده می‌شود، اما حضور پررنگ فلزها و آلیاژهای مختلفشان را نمی‌توان نادیده گرفت. ویژگی‌ فلزات متناسب با شرایطی است که پروژه‌های صنعتی نیاز دارند. استحکام و دوام بالای انواع متریال فلزی ارزشمند است و می‌تواند در صنایع مختلف مورداستفاده قرار بگیرد. دو دسته اصلی فلزات آهنی پرکاربرد در پایپینگ هم فولادها و چدن‌ها هستند.
ویژگی‌هایی مانند خوردگی پایین، نصب و اتصال آسان، مقاومت در مقابل انفجارها، ظرفیت‌های فشاری متنوع، تنوع در اندازه و توانایی کارکرد طولانی در جریان هیدرولیک باعث می‌شود که فلزات فولادی و چدنی در پیش‌برد پروژه‌های لوله‌کشی صنعتی نقش داشته باشند.
این‌ها فلزات آهنی پرکاربرد در پایپینگ هستند. فلزات غیرآهنی مختلفی هم در جریان لوله‌کشی صنعتی استفاده می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در آخر

هر پروژه صنعتی در مسیر برنامه‌ریزی درست به نتیجه مطلوب می‌رسد. مهندسان و مدیران پروژه در کنار یکدیگر، دست به تخمین و ارزیابی نیازها و البته هزینه‌ها می‌زنند. نقش مقاطع فولادی و آهن‌آلات مختلف در پایپینگ را هم نمی‌توان نادیده گرفت. بخشی از ارزیابی هر پروژه پیش از شروع به طرح نقشه برای لوله‌کشی اختصاص دارد. آگاهی از قیمت مقاطع فولادی و آشنایی با وضعیت قیمت‌ها در بازار آهن هم از ملزومات پیش‌شروع هر پروژه به‌حساب می‌آید. چنانچه دست‌اندرکاری در پروژه‌ای صنعتی و مرتبط با پایپینگ هستید، آشنایی با مراجع معتبری که درباره قیمت‌ بازار مقاطع فولادی اطلاع‌رسانی می‌کنند، برایتان ضروری خواهد بود. شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از جمله پلتفرم‌هایی است که در حوزه استعلام قیمت‌های بازار خدمات به‌روز و دقیقی ارائه می‌کند. این شرکت خوش‌نام در خصوص تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعالیت دارد و نامی قابل‌اعتماد برای صنایع است. برای گسب اطلاعات بیستر به نشانی اینترنتی iromart.com مراجعه کنید و یا با شماره 02145306 تماس بگیرید.
 


کد مطلب: 26673

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/26673/پایپینگ-چیست-متریال-آلیاژهای-مورد-استفاده-می-شناسید

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir