تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
آهن‌آلات از مصالح مهم در پروژه‌های صنعتی و ساخت‌وساز محسوب می‌شوند. خرید هریک از مقاطع فولادی و مشتقات آهن هم نیاز به بررسی‌ها و نکات مخصوص به خود دارد.
از کجا آهن بخریم؟

از کجا آهن بخریم؟

آهن‌آلات از مصالح مهم در پروژه‌های صنعتی و ساخت‌وساز محسوب می‌شوند. خرید هریک از مقاطع فولادی و مشتقات آهن هم نیاز به بررسی‌ها و نکات مخصوص به خود دارد. از محصولات مرتبط با آهن می‌توان به ورق، تیرآهن، پروفیل و... اشاره کرد. در ادامه نکاتی را درباره خرید آهن خواهید خواند. گزینه‌های مختلف برای خرید آهن را هم برایتان معرفی خواهیم کرد.

نقش نیازسنجی در انتخاب بازار مناسب

بازار آهن از آن بسترهای پرتلاطمی است که تحت‌تأثیر عوامل مختلفی دچار نوسان قیمت می‌شود. محصولات مشتق‌شده از آهن، بنا به شرایط و تغییرات اکوسیستم بازار با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. همین موضوع باعث می‌شود که ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران صنایع مرتبط با آهن‌آلات و افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی نگاه ویژه‌ای به مقوله انتخاب مقاطع آهنی و بازارهای مناسب برای خرید داشته باشند.

پیش از هرچیز باید انتخاب مناسب‌ترین محصول برای هر پروژه صورت بگیرد. اگر نگاه تخصصی و دقت کافی در انتخاب مصالح آهنی برای پروژه‌های مختلف وجود نداشته باشد، امکان متضررشدن در هنگام خرید، بسیار بالا می‌رود. برای نمونه، از میان محصولات آهنی، کدام تیرآهن برای پروژه‌تان مناسب‌تر است و انطباق‌پذیری بیشتری با اهداف و چشم‌اندازهایتان دارد. خرید تیرآهن 14 انتخاب بهتری است یا موارد دیگر؟

در صورتی‌که نیازهای پروژه را به‌خوبی بدانید و انتخاب‌های حرفه‌ای و درستی داشته باشید، پایتان به بازارهای مناسب‌تری هم باز خواهد شد. پس از این مرحله، یعنی برآورد نیازهایتان می‌توانید در بازارهای مختلف به‌دنبال گزینه کاربردی و دقیق بگردید.

عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها در بازار آهن

برای داشتن خریدی مقرون‌به‌صرفه و مطلوب از بازاری مناسب، نیاز به شناخت عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها هم وجود دارد. باید بدانید که بازار آهن تحت‌تأثیر چه محرک‌هایی دچار نوسان قیمت می‌شود. از جمله عوامل مهم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نرخ ارز؛
    عرضه و تقاضا؛
    تحریم‌های بین‌المللی؛
    اقتصاد جهانی.
نرخ ارز همیشه یکی از عوامل مؤثر و مهم در اثرگذاری بر قیمت‌های بازارهای گوناگون است. افزایش یا کاهش دلار می‌تواند ارزش آهن‌آلات را به میزان قابل‌توجهی تغییر بدهد. در کشور ما که ثبات ارز از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست، تأثیرپذیری بازارهای گوناگون از جمله بازار آهن از دلار هم بسیار زیاد است.

عامل دیگر، عرضه و تقاضاست. بدیهی است که هر بازاری با مکانیزم نسبت عرضه و تقاضا به حیات خود ادامه می‌دهد. عرضه آهن‌آلات و حجم تقاضای موجود در بازار می‌توانند روی قیمت‌ها اثرگذار باشند. فصول مختلف، وضعیت ساخت‌وساز و پیشرفت پروژه‌ها و عواملی از این دست، تغییرات عرضه و تقاضا را نشانه می‌روند.

تحریم‌های بین‌المللی هم در نوسانات بازار آهن نقش پررنگی دارند. نبود راهی برای تبادلات و تعاملات اقتصادی، مسیر قیمت‌گذاری آهن‌آلات را سخت و پیچیده می‌کند. از سوی دیگر ارز هم تحت‌تأثیر تحریم‌هاست و همین هم می‌تواند باعث نوسانات بازار شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت آهن هم اقتصاد جهانی است. رویدادهایی مثل شیوع کرونا، تغییر سیاست‌های خارجی کشورهای مختلف و تولیدکننده در عرصه جهانی هم می‌تواند قیمت‌ها را افزایش یا کاهش بدهد.
همان‌طور که می‌بینید، بازار آهن مسیر بسیار پیچیده‌ای دارد و پای عوامل گوناگونی در شکل‌گیری قیمت‌هایش به‌میان است. با نگاهی به این عوامل و نیازسنجی محصول موردنظر می‌توان به سراغ بازار مناسب رفت. در بخش بعد به این پرسش پاسخ داده می‌شود که از کجا آهن بخریم؟
آیرومارت

بازارهای مختلف برای خرید آهن

بازارهای مختلفی برای خرید و تهیه آهن‌آلات موردنیاز پروژه‌های صنعتی یا ساخت‌وساز وجود دارد. از جمله این بازارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

خرید آهن از بنگاه‌های آهن‌آلات

یکی از روش‌های سنتی و متداول برای خرید آهن‌آلات مراجعه به بنگاه‌هایی است که در هر شهر، تعداد زیادی از آن‌ها وجود دارد. در واقع، بنگاه‌ها بخشی از بازار سنتی برای خریدوفروش آهن محسوب می‌شوند و امکان سفارش محصولات آهنی مختلف را فراهم می‌کنند. البته انتخاب حجم بالای آهن‌آلات چندان مقدور نیست و تنوع محصولات در این روش، اندکی پایین است. برای رسیدن به تُناژ موردنظرتان و البته محصولی که دقیقا مناسبتان باشد به کمی گشت‌وگذار در این بازارها نیاز دارید.

خرید از بورس کالا

خرید از بورس کالا هم روشی مقرون‌به‌صرفه برای خرید آهن‌آلات است اما شرایط و ضوابطی هم دارد. برای مثال، حجم خرید باید از ۲۰ تن بیشتر باشد تا امکان شروع فرایند معامله مقدور شود. فقدان امکان پیگیری محموله‌ها از یک سو و عرضه‌نشدن روزانه آهن‌آلات از سوی کارخانه‌ها در بورس کالا هم از سوی دیگر باعث می‌شود که روند خرید از این بستر کمی چالش‌برانگیز باشد. بنابراین، شاید خرید به این سبک، انتخاب نخست خریداران حرفه‌ای نباشد.
 

خرید از فروشگاه‌های آنلاین

این روزها، روش تازه دیگری هم برای خرید آهن‌‌آلات وجود دارد و آن خرید اینترنتی است. این روش آسان می‌تواند دنیایی از اطلاعات و تنوع را در اختیار خریداران قرار بدهد. با رصد موجودی‌ها، انتخاب بهترین کالا و مناسب‌ترین گزینه برای هر پروژه مقدور می‌شود.

آگاهی از قیمت‌های روز و البته مقایسه‌کردن محصولات موردنظر با یکدیگر برای نتیجه‌گیری درباره مناسب‌ترین قیمت هم از مزایای دیگر خرید از فروشگاه‌های آنلاین است. تعداد این فروشگاه‌ها روبه‌افزایش است و موارد خوش‌نام و قابل‌اعتمادی در میان آن‌ها دیده می‌شود.

شرکت‌های آنلاین، علاوه بر فروش مستقیم کالا به مشتریان، معمولا نقش واسطه در معاملات را هم ایفا می‌کنند. در واقع، حکم واسطه‌ای را دارند که خرید از کارخانه را برای مشتریان تسهیل می‌نمایند.
مزایای خرید آنلاین بسیار زیاد است. علاوه بر سرعت و سهولت انتخاب و خرید، شفاف‌سازی قیمت‌ها هم یکی دیگر از نتایج مثبت حضور بازارهای آنلاین است. با وجود به‌روزرسانی مداوم قیمت‌ها و اعلام و استعلام موجودی‌ها از سوی این پلتفرم‌ها، انحصار در قیمت‌گذاری و فروش محصولات بازار کاهش پیدا می‌کند و بازار به تعادل بهتری می‌رسد.
در صورتی که مراجعی برای اعلام قیمت‌ها به شکلی مداوم و به‌روز وجود داشته باشند، امکان تقلب، انحصاری‌کردن و خروج قیمت‌ها از مسیری درست و متعادل هم اندک می‌شود. برای آگاهی از قیمت مقاطع مختلف مثلا قیمت پروفیل ساختمانی یا هر محصول دیگری می‌توانید از این منابع و مراجع استعلام و موجودی بگیرید.
 

در آخر

برای خرید آهن‌آلات، انتخاب‌های مختلفی پیش رویتان قرار دارد. خرید آنلاین از مراجع و فروشگاه‌های معتبر، نوین‌ترینِ این روش‌هاست. برای آگاهی از قیمت‌ها و تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف و آهن‌آلات گوناگون می‌توانید روی شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) حساب کنید. این شرکت با اطلاع‌رسانی دقیق و به‌روز درباره قیمت‌ها و امکان فروش محصولات متنوع در میان اهالی بازار آهن اعتبار زیادی دارد. به عنوان دست‌اندرکاری در پروژه‌های صنعتی یا ساختمانی، خوب است که با چنین بسترها و بازارهای فروشی آشنایی داشته باشید و از خدمات تسهیل‌کننده‌شان بهره ببرید.
https://naftonline.ir/news/26605/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0