تاریخ انتشارسه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب در بیستمین كنگره ملی خوردگی برنامه­ ها و اقدامات این شركت را به منظور كنترل خوردگی در تأسیسات و خطوط لوله تشریح كرد.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نفتخیز، در این كنگره كه روز سه شنبه (سوم اسفندماه 1400) به صورت آنلاین برگزار شد، مهندس علیرضا دانشی با بیان اینكه خوردگی هزینه­ های بالایی را به دنبال دارد گفت: تقریبا تمامی فلزات و عمده قطعات و تجهیزات در شرایط خورنده آسیب پذیر هستند و حتی فولادهای زنگ نزن نیز در محیط های خاصی دچار تخریب می­شوند.
 
وی افزود: هزینه ­های مستقیم خوردگی مانند تخریب و از بین رفتن قطعات، هزینه های جایگزینی و تعمیر و همچنین هزینه های غیرمستقیم مانند تخریب محیط زیست، توقف تولید و هدررفت محصولات در صنایع بالاست و هر تلاشی كه بتانیم برای كاهش میزان این هزینه­ ها انجام دهیم در واقع به اقتصاد طرح ها و پروژه ها كمك كرده ایم.
 
مهندس دانشی با اشاره به حادثه بوپال هند كه به دلیل خوردگی مخزن رخ داده بود، ادامه داد: در این حادثه بیش از 3500 نفر از مردم بوپال جان خود را از دست دادند در كشور ما نیز موارد متعددی از پدیده خوردگی در صنایع نفت و گاز رخ داده است و بنابراین پرداختن به مقوله خوردگی و توجه ویژه به آن باید مدنظر همگان قرار گیرد.
 
مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح كرد: مطالعات متعددی در نقاط مختلف دنیا انجام شده و نشان می دهد كه می توان هزینه های خوردگی را با به كارگیری روشهای پیشگیرانه و اتخاذ رویكردهای مناسب تا حدود 70 درصد كاهش داد.
 
وی با اشاره به اینكه چنین مطالعاتی در ایران صورت نگرفته افزود: میزان هزینه­ های خوردگی در ایران نیز مشابه اغلب كشورهای دیگر بین 3 تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی كشور برآورد می شود كه اگر تولید ناخالص داخلی ایران را حدود 600 میلیارد دلار در سال درنظر بگیریم بر مبنای 3 درصد حدود 18 میلیارد دلار در سال هزینه خوردگی خواهد بود.
 
رفع چالش خوردگی با تغییر رویكرد و تدوین استراتژی­های مدیریتی
 
مهندس دانشی ادامه داد: هم در صنایع بالادستی و هم در مقوله تأسیسات و باتوجه به روند افزایش بهره وری از میادین نفتی و افزایش میزان برش آب همراه نفت و تركیبات خورنده با مشكل خوردگی مواجه هستیم و می بایست با تغییر رویكردها و اصلاح نگرشها و تدوین استراتژی های مدیریتی سعی بر مرتفع نمودن آن نمود.
 
وی به برخی از راهكارها و استراتژی ها به منظور مدیریت خوردگی اشاره كرد و گفت: پیاده سازی برنامه مدیریت خوردگی، شناسایی ریسك ­ها و خوردگی ­های محتمل هر تجهیز، آگاهی از هزینه­ های بالای خوردگی، افزایش آموزش و مهارت كارمندان به منظور شاخت و شناسایی روش های كنترل خوردگی و بازنگری در فرایند طراحی تاسیسات با رویكرد كاهش خوردگی از جمله اقداماتی است كه می توان در این خصوص انجام داد.
 
مدیرعامل شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب به توجه به گستردگی و حجم بالای خطوط لوله و تأسیسات عظیم در چند استان و قدمت این تأسیسات، فعالیت های مختلفی از جمله تدوین برنامه جامع پایش و ارزیابی وضعیت خطوط لوله از طریق روش هایی همچون توپك­رانی هوشمند و ارزیابی مستقیم، حصول اطمینان از انتخاب مناسب مواد در پروژه های جدید، استفاده از فرایندهای نوین پوشش دهی، ارزیابی و تحلیل مطالعات ریسك و ... را در برنامه دارد.
 
وی در پایان با اشاره به اینكه تمام تلاش مان بر این است كه خوردگی در تأسیسات را به حداقل ممكن برسانیم، گفت: امیدواریم تعاملات فی مابین صنعت و دانشگاه خصوصاً در شرایط خاص تحریم در جهت بهبود وضعیت موجود گسترش پیدا كند و مراكز علمی-تحقیقی و فناوری ویژه ای مختص به خوردگی ایجاد شود تا بتوانیم خود را در مرز دانش قرار دهیم.
https://naftonline.ir/news/26227/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0