کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل شرکت نفت خزر بیان کرد

گام دوم انقلاب و ضرورت توسعه منابع نفتی خزر

19 بهمن 1400 ساعت 18:15

مدیرعامل شرکت نفت خزر ضمن تشریح دستاوردهای شرکت نفت خزر در دوران پس از انقلاب اسلامی بر ضرورت توسعه منابع نفتی خزر تأکید کرد.


مراد کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: موفقیت‌های شرکت نفت خزر را می‌توان یکی از مهمترین دستاوردهای صنعت نفت ایران پس از انقلاب اسلامی در نظر گرفت زیرا در اوج تحریم‌ها، ورود به حیطه آب عمیق و انجام موفق عملیات حفاری در سال ۱۳۹۱ دستاوردی است که پیش از انقلاب اسلامی سابقه آن وجود نداشته و این موضوع به خوبی ثابت‌کننده توانمندشدن صنعت نفت ایران طی ۴۰ سال نخست انقلاب، با وجود همه کاستی‌هاست.

 
وی افزود: شرکت ملی نفت ایران با ساخت سکوی نیمه‌شناور امیرکبیر در عمل توان فناورانه خود را افزایش داده که این مهم به‌همت متخصصان داخلی کشور حاصل شده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر تصریح کرد: حال که در چهل و سومین سالروز پیرزوی انقلاب‌اسلامی قرار داریم، ارزش موفقیت‌های حاصله بیش از پیش نمایان شده است؛ امروز مشخص شده که منطقه ژئوپلیتیک دریای خزر مهم‌ترین منطقه در بازار انرژی دنیا از نظر ذخایر هیدروکربوری است؛ دریای خزر با ذخایر سرشار هیدروکربور خود در میان سه منطقه پر مصرف انرژی دنیا از بین چهار منطقه در کنار چین، اروپا و هند قرار دارد و این موضوع که شرکت ملی نفت ایران امروزه توانایی انجام عملیات در بکرترین بخش حوضه خزر جنوبی را دارد، نشان‌دهنده سیاست درست جمهموری اسلامی ایران در دهه ۸۰ و سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد شرکت نفت خزر است.
 
کمالی با بیان اینکه توانمندی‌های شرکت نفت خزر شرایطی را فراهم کرده که بهره‌برداری بهینه از آن‌ها کاملا در چهارچوب برنامه‌های گام دوم انقلاب قرار می‌گیرد، گفت: ظرفیت‌های عظیم ذخایر هیدروکربوری ایران در دریای خزر به‌قدری قابل‌توجه است که در صورت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، ضمن برداشت بهینه از این ذخایر شاهد تقویت استقلال و آزادی کشور و ارتباط عزت‌مندانه در روابط خارجی و تأمین منافع ملی خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: بر اساس اذعان متخصصان آمریکایی‌ها، این پتانسیل‌ شرایطی را ایجاد کرده است که صاحبان سرمایه در اروپا و آسیا بدون توجه به تحریم‌ها مایل به مذاکره با شرکت ملی نفت ایران هستند و شرکت نفت خزر نیز با مدیریت صحیح موضوع طی دهه پیش رو برنامه‌ریزی درآمدزایی ارزی سرشاری برای کشور دارد که به معنای بهره‌برداری به‌موقع از ذخایر هیدروکربوری دریایی خزر در پنجره زمانی باقی‌مانده برای توسعه اقتصادی کشور است؛ در حالی که با توجه به تجربه ۱۰۰ ساله اخیر در ایران و منطقه، بر اساس مطالعات، توسعه ذخایر دریای خزر کاملا دریامحور است و انجام آن کوچکترین آسیبی به محیط زیست سواحل شمالی کشور وارد نمی‌کند.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر ادامه داد: از سوی دیگر حیطه فعالیت شرکت نفت خزر و فناوری خاص عملیات در آب‌های عمیق به‌گونه‌ای است که با اجرای برنامه‌های شرکت نفت خزر شاهد توسعه فناوری کشور خواهیم بود.
 
کمالی افزود: همواره در دنیا فعالیت‌های پیشرو فناورانه زمینه‌ساز توسعه فناوری هستند که از این نظر شرکت نفت خزر در صنعت نفت جایگاه ویژه‌ای را داراست، در این زمینه ساخت ناوگان و انجام تعمیرات آن زمینه‌ساز شکل‌گیری و حضور پیمانکاران توانمند در منطقه خواهد بود که ضمن ایجاد اشتغال پایدار کمکی بسزا نیز به توسعه پایدار کشور خواهد کرد.
 
وی گفت: در کوتاه مدت شرکت نفت خزر از مسیر پروژه‌های زیربنایی خود همچون پروژه لرزه‌نگاری در سواحل استان گلستان و پروژه حفاری در آب‌های کم‌عمق استان گیلان، ضمن ایجاد زمینه مناسب توسعه آینده، اشتغال‌زایی محلی را در دستور کار قرار داده است تا نسبت به انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در پرتراکم‌ترین منطقه جمعیتی کشور اقدام‌ها لازم را انجام داده باشد.
 
مدیرعامل شرکت نفت خزر در پایان گفت: جایگاه ویژه نفت خزر شرایطی فراهم کرده که تنها با بهره‌برداری از انگیزه‌های بالای مدیریتی، نیروهای خلاق، بادانش، پرانرژی و جوان و در بستر مناسب فرهنگ ایرانی اسلامی، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آن وجود خواهد داشت. این موضوع به این معنی است که شرکت نفت خزر بستر مناسبی به‌منظور تربیت نسل آینده در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب خواهد بود که در همین زمینه تغییر ساختار به‌منظور افزایش توانمندی سازمان و حفظ چابکی آن در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی در پایان اظهار کرد که امید می‌رود در سایه برکت خون شهدا و منویات مقام معظم رهبری و با سیاست‌گذاری درست در شرکت ملی نفت ایران، بتوانیم در انجام این مأموریت خطیر سربلند باشیم.
 
 


کد مطلب: 26141

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/26141/گام-دوم-انقلاب-ضرورت-توسعه-منابع-نفتی-خزر

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir