تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
سرمای این روزهای کشور نشان می دهد که زمستان 1400 متفاوت تر از زمستان های چند سال اخیر است و همین موضوع سبب شده تا مصرف گاز در کشور به بالاترین حد خود برسد ورکوردهای قبلی را جا به جا نماید. 
سرمای هوا و مصرف گاز | نفت آنلاین
سرمای هوا و مصرف گاز | نفت آنلاین
شیدا آریایی پورشیدا آریایی پور کارشناس نفت و انرژی و پژوهشگر | اختصاصی نفت آنلاین |سرمای این روزهای کشور نشان می دهد که زمستان 1400 متفاوت تر از زمستان های چند سال اخیر است و همین موضوع سبب شده تا مصرف گاز در کشور به بالاترین حد خود برسد ورکوردهای قبلی را جا به جا نماید.     

از سوی دیگر داده ها نشان از کاهش فزاینده دما در بخش های مختلف کشور در روزهای آینده را داده و براساس آن، شاخص افزایش مصرف گاز در کشور نسبت به میزان مشابه سال قبل ارقام جدید و بالایی را نشان می دهد.
 
براساس آمار موجود، ایران بیش از 6 برابر سرانه مصرف گاز جهان تقاضای مصرف دارد و این موضوع سبب شده تا مشکلات زیادی را در تولید و توزیع این منبع حیاتی برای صنعت نفت و گاز کشور به دنبال داشته باشد. این آمار و ارقام و مصرف بی رویه و مدیریت نشده گاز در کشور موجب شده تا کشورمان در رتبه چهارم مصرف گاز در جهان قرار گیرد. این مسئله در کنار مصرف بیش از سه برابری استاندارد روز دنیا در بخش خانگی به ویژه در فصول سرد سال، نیازمند این است تا رویکرد تازه ای در جامعه برای استفاده بهینه از این نعمت خدادادی پیش بینی و تبیین شود.     
    
به نظر می رسد تنها توصیه ای که در این زمینه می تواند در این زمان بیش از همیشه مثمرثمر واقع شود، موضوع تکراری فرهنگ سازی و توصیه مردم به رعایت الگوی مصرف است.     
 
در این خصوص نقش شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی به مردم در مناطق مختلف کشور الگویی است که با توجه به گستره این شبکه ها در بین مردم می تواند در کوتاه مدت به نوعی کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد.  
 
ارسال پیام هایی با محتوای استفاده از لباس مناسب فصل سرد در منزل و به تبع آن کاهش درجه وسایل گرمایش در خانه و نیز بستن راه های نفوذ هوای سرد، یکی از بهترین راهکارهایی است که اطلاع رسانی در این خصوص الگوی خوبی برای تشویق مردم به رعایت مصرف بهینه خواهد بود.      
 
اما نباید از این موضوع نیز غافل شد که در درازمدت باید الگوهای ساخت و ساز برای رعایت مصرف انرژی در منازل نیز بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد و با بهره مندی از فناوری های روز، برای داشتن خانه هایی استاندارد با رویکرد حفظ انرژی استفاده شود.
 
و نکته ای که باید باردیگر به آن تاکید و اشاره شود این است که درست مصرف کردن به معنی کم یا قطع استفاده از نعمت خدادادی گاز در فصل سرما نیست، بلکه می توان با رعایت آنچه در سطور بالا به آن اشاره شد، تلاش کرد تا زحمات خادمان صنعت نفت و گاز کشور در پالایشگاه ها در این روزهای سرد به ثمر نشسته و امکان استفاده از گاز و گرمای حاصل از آن برای تمامی مردم ایران زمین مهیا شود.
https://naftonline.ir/news/26056/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0