کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موج سواری سکه و ارز درسیاست گذاری دولت ها

15 دی 1400 ساعت 11:55

افزایش قیمت ارز و سکه در کشور ما رابطه مستقیمی با تورم دارد و به همین دلیل به نظر می رسد اینبار نیز این دو رکن اقتصاد ملی با تغییرات گسترده ای در دولت سیزدهم روبه رو باشند.


محمد امین محبی | نفت آنلاین | افزایش قیمت ارز و سکه در کشور ما رابطه مستقیمی با تورم دارد و به همین دلیل به نظر می رسد اینبار نیز این دو رکن اقتصاد ملی با تغییرات گسترده ای در دولت سیزدهم روبه رو باشند.

آنچه براساس تحقیقات و بررسی تورم در طول 30 سال گذشته نشان می دهد، تورم در ایران بین 20 تا 25درصد رشد داشته و تلاش دولت ها برای مقابله با تورم و رکود همواره در حد شعار باقیمانده اند.

درحال حاضر که دلار در دولت سیزدهم در محدود 27 تا 30 هزار تومان درحال نوسان است به نظر می رسد با این رشد تورمی که در طول این سال ها ادامه داشته، سال آینده شاهد افزایش قیمت دلار و سکه باشیم و اعداد 37 هزار و بیشتر در سال آینده بسیار محتمل خواهد بود.

آنچه از تورم در طول چند دهه قبلی شاهد بوده ایم نشان می دهد که مهار این غول سرکش، در هیچ دولتی در واقعیت انجام نشده و روسای جمهور وقت، گاهاً در کلام، آنهم نه در عمل، از کاهش نرخ تورم سخن به میان آورده اند.

رشد منفی اقتصاد در کشور و افزایش بی رویه نقدینگی سبب افزایش قیمت ارز و طلا شده و به تبع آن ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش پیدا می کند. دولت سیزدهم هم که با شعار مهار تورم به میدان آمده، بعید به نظر می رسد بتواند با این مشکل تاریخی دست و پنجه نرم کند و به احتمال زیاد پیش بینی نرخ تورم 25درصدی که از سوی مراجع اقتصادی داخلی و بین الملل برای ایران پیش بینی شده محقق خواهد شد.

اگر این روند در طول چهار سال آینده دولت فعلی هم ادامه یابد باید شاهد دلار بالای 70 هزار تومان در پایان دولت باشیم.

گرچه در این میان اگر ارتباطات اقتصادی و سیاسی کشور بهبود یابد، این امکان وجود دارد که تورم تا حد زیادی کنترل شده و افزایش قیمت معقولی را در حوزه ارز و طلا شاهد باشیم.

پیشنهاد می شود برای مقابله با افزایش بی رویه قیمت ارز و طلا ، شرایطی اندیشیده شود تا بودجه کشور از حالت انبساطی خارج شده و کسری بودجه از روش های غیر از استقراض از بانک مرکزی تامین شود.

ضمن اینکه مدیریت حجم نقدینگی موجود در جامعه صورت گرفته و درصورت رفع مشکلات تحریمی زمینه برای افزایش صادرات به ویژه در حوزه نفت و فرآورده های آن افزایش یابد.

اینگونه است که شاید بتوان از افسارگسیختگی افزایش قیمت ارز و طلا جلوگیری کرد و آرامش را به این بازار پرتلاطم بازگرداند.

در پایان امیدواریم با تلاش رییس جمهور دولت سیزدهم که ثابت کرده مرد عمل است و فقط وعده نمی دهد اقتصاد کشور در سال های پیش رو شکوفا شود و تمامی پیش بینی ها برای قیمت ارز و سکه در آینده با شکوفایی اقتصادی به واقعیت نزدیک نشود.


کد مطلب: 25919

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/25919/موج-سواری-سکه-ارز-درسیاست-گذاری-دولت

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir