کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سایر دستگاه های اجرایی هرگز خود را با کارکنان نفت مقایسه نکنند؛

حقوق و دستمزد در صنعت نفت باید از ضابطه علمی و تخصصی خاصی پیروی کند

15 دی 1400 ساعت 11:33

نحوه و چگونگی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان جان بر کف صنعت نفت همیشه محل مناقشه سایر کارکنان دستگاه های اجرایی و همچنین نهادهای نظارتی و قانونگذاری بوده است.


شیدا آریایی پور دانشجوی دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر |اختصاصی نفت آنلاین |  نحوه و چگونگی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان جان بر کف صنعت نفت همیشه محل مناقشه سایر کارکنان دستگاه های اجرایی و همچنین نهادهای نظارتی و قانونگذاری بوده است.

از گذشته های دور دستمزدهای کارکنان صنعت نفت به دلیل نوع و ساختار وظایف عملیاتی ونیز سختی کاری که در بدترین شرایط آب و هوایی انجام می شد با سایر دستگاه ها و سیستم های اداری و پشت میز نشین متفاوت بود و همین مساله سبب شد تا همواره این تفاوت مورد اعتراض قرار بگیرد.

ضمن اینکه ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این تفاوت در بسیاری از ساختارهای نفت قابل تعمیم نبوده و بسیاری از کارکنان اداری و قرارداد موقت و پیمانکار چه بسا حقوق و مزایای کمتری از برخی دستگاه های اجرایی آن هم در شرایط سخت کاری و اقلیمی دریافت می کنند.

نکته دیگر اینکه قوانین اداری و استخدامی نفت از ابتدای کشف طلای سیاه در کشور اینگونه بوده و همانند برخی از دستگاه های اجرایی نظیر هیات علمی دانشگا ها و ساختارهای بهداشتی و درمانی و .... از مقررات خاص خود تبعیت می کرده است.

موضوعی که باید به اطلاع معترضان در نحوه اجرای سیستم اداری و قوانین و مقررات مالی و حقوقی این صنعت رسانده شود این است که نظام حقوق و مزایا در نفت، عملیات محور بوده و مهندسان و کارگرانی که در مناطق عملیاتی مشغول فعالیت هستند باید از افزایش قابل توجه حقوق و مزایا برخوردار شوند.

حضور در شرایط سخت نظیر گرمای بالای ۵۰ درجه و آلودگی های مختلف محیطی و سخت و زیان آور بودن بسیاری از مشاغل این حوزه و از همه مهم تر موضوع اقماری بودن که خود داستان جدایی دارد، همه و همه سبب شده تا لازم است دریافتی های این عزیزان با سایر بخش های اجرایی متفاوت تر باشد.

به نظر می رسد خط کش اندازه گیری دریافتی های نفتی ها با سایر کارکنان دولتی باید از نوع خاصی باشد و این تفاوت در اجرای وظایف که در کمتر بخشی از دستگاه های اجرایی دیده می شود را برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص می طلبد.

این نکته نیز باید مورد توجه این دسته از مخالفان قرار داشته باشد که از نظر سختی و صعوبت کار در این صنعت، حفظ، جذب و بکارگیری نیروی انسانی متخصص و متعهد کار دشواری است و اگر جذابیت های مالی لازم برای این دسته از مهندسان و کارگران فراهم نشود، شاهد موج مهاجرت های آنان خواهیم بود که در برخی مواقع این اتفاق نیز روی داده است و این مساله آسیب های فراوانی را به روند تولید انرژی در کشور وارد آورده و به نوعی امنیت انرژی را در کشور با اختلال مواجه می کند.

به هر روی باید درنظر داشت نظام پرداخت حقوق و دستمزد در صنعت نفت از ضابطه علمی و تخصصی خاصی پیروی کند که نیازمند ایجاد انگیزه در کارکنان این صنعت استراتژیک است و اگر قرار باشد با نگاه سطحی و ابتدایی به آن نگریسته شود، آسیب های ملی و امنیتی از تبعات آن خواهد بود.


کد مطلب: 25917

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/25917/حقوق-دستمزد-صنعت-نفت-باید-ضابطه-علمی-تخصصی-خاصی-پیروی-کند

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir