کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه زنان مهریه خود را نقد کنند؟

7 دی 1400 ساعت 10:38

زنان چگونه می توانند مهریه خود را از همسر خود دریافت کنند . جهت دریافت اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.


سیده زهرا حسینی | مهریه یا صداق مالی است که زوج ضمن عقد نکاح خواه موقت و خواه دائم متعهد به پرداخت آن به زوجه و مالکیت مهریه به محض جاری شدن صیغه عقد نکاح به زوجه منتقل میگردد.

زوجه برای نقد کردن مهریه خویش میبایست آن را مطالبه کند. باتوجه به اینکه مطابق قانون مدنی هر کس میتواند در اموال خویش هرگونه دخل و تصرفی داشته باشد؛ زوجه بر اساس مالکیت خود نسبت به مهریه می تواند هر زمان که بخواهد نسبت به مطالبه مهریه از زوج اقدام نماید.

البته نکته مهم در مطالبه مهریه اثبات تمکن مالی زوج مبنی بر پرداخت مهریه می باشد. جهت مطالبه مهریه زوجه ابتدا می بایست به دفترخانه رسمی ازدواج که سند رسمی ازدواجش در آنجا ثبت گردیده است مراجعه و با پرداخت هزینه اجرا درخواست صدور اجرائیه نسبت به دریافت مهریه نماید.

سردفتر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ وصول تقاضا برگ اجرائیه را امضا و به اداره کل ثبت اسناد محل ثبت سند ازدواج ارسال می کند. زمان دریافت اجرائیه اصداری توسط دفترخانه ازدواج به زوجه ابلاغ و در صورتی که اموالی در مالکیت زوج به ثبت رسیده باشد به زوجه ابلاغ می گردد و زوجه می تواند تقاضای توقیف اموال و دارایی زوج را به جزء مستثنیات دین از اداره ثبت و اسناد درخواست نماید.

به میزان مبلغ مهریه مالکیت اموال و دارایی زوج به زوجه منتقل می شود. چنانچه مبلغ مهریه بیش از اموال به ثبت رسیده زوج باشد یا هیچ مالی از زوج در اداره ثبت و اسناد به ثبت نرسیده باشد؛ زوجه میتواند مازاد مهریه یا کل مهریه خویش را از طریق ارسال دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه دریافت نماید.


کد مطلب: 25865

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/25865/چگونه-زنان-مهریه-خود-نقد-کنند

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir