تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ و پیش از آن تحریم های گسترده دولت اوباما نشان داده که اگر تهران به خواسته های مقامات واشنگتن عمل نکند، تحریم تنها راهکار آمریکا برای مقابله با ایران خواهد بود.
ایران و آمریکا | نفت آنلاین
ایران و آمریکا | نفت آنلاین
شیدا آریایی پور دانشجوی دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر | تجربه گذشته برجام نشان می دهد که دولت ایالات متحده آمریکا زمانی که به اهداف خود دست پیدا نکند، انواع تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار خواهد بست و تنها با زبان زور با مذاکرات برخورد خواهد کرد.

کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ و پیش از آن تحریم های گسترده دولت اوباما نشان داده که اگر تهران به خواسته های مقامات واشنگتن عمل نکند، تحریم تنها راهکار آمریکا برای مقابله با ایران خواهد بود.

اما تجربه در طول این سال ها نشان داده، این ابزار قدرت نمایی آمریکا تا امروز نتیجه نداده و جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزار میدان و دیپلماسی در برابر زیاده خواهی سران کاخ سفید ایستادگی کرده است.

توسعه صنعت هسته ای و افزایش ذخایر اورانیوم و نیز ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته، راهکار ایران در برابر زیاده خواهی آمریکا بوده تا نشان دهد که اگر خواسته های به حق ایران در مذاکرات محقق نشود، کشورمان آمادگی برای همه گونه توسعه فنی و علمی در زمینه هسته ای را دارد.

در این میان، آنچه بیش از همه به چشم می آید اشتباه محاسباتی ایالات متحده آمریکا در رویارویی با ایران است که سبب شده روند مذاکرات کند شود و در مقطعی که ترامپ عنان کاخ سفید را در اختیار داشت عملا توافق صورت گرفته از سوی غربی ها و آمریکا به فراموشی سپرده شود.

عدم انعطاف پذیری آمریکا در مذاکرات که از خوی استکباری این کشور نشأت می گیرد سبب شده تا در دور جدید این گفت و گو ها نیز شاهد کندی در روند توافق باشیم و هزینه های بیشتری از سوی کشورهای حاضر در این مذاکرات پرداخته شود.

لغو تحریم های برجامی از سوی آمریکا و دسترسی ایران به منابع ارزی خود و نیز لغو تحریم فروش نفت از سوی کشورمان می تواند در این مسیر گام مهم و البته امیدبخشی تلقی شود که باید ایالات متحده آمریکا تضمن اجرای آن را بدهد. اگر این اتفاق روی دهد از تنش های بین دو طرف کاسته شده و برجام می تواند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.

اما روی دیگر این سکه این است که اگر توافقی صورت نگیرد آمریکا و متحدانش به ویژه رژیم صهیونیستی دست به اعمال خرابکارانه در تاسیسات هسته ای ایران و نیز تشدید تحریم ها خواهند زد و تا به زعم خود از توسعه فناوری هسته ایران جلوگیری نمایند.

اتفاقی که ایران را در اتخاذ تصمیم های متقابل مصمم تر خواهد کرد و روند توسعه صنعت هسته ای را در کشور افزایش خواهد داد.
https://naftonline.ir/news/25864/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0