تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
زیاده خواهی آمریکایی ها در تعامل با ایران و عدم تضمین لازم برای رفع تمامی تحریم­ها سبب شده تا مذاکرات به رغم حسن نیت طرف ایرانی گره بخورد و دولت بایدن همچنان به دنبال محدود کردن ایران در حوزه ­های اقتصادی و سیاسی باشد.
ایران و آمریکا | برجام | نفت آنلاین
ایران و آمریکا | برجام | نفت آنلاین
شیدا آریایی پور دانشجوی دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر | حضور غیررسمی آمریکا در مذاکرات برجام سبب شده تا طرف های غربی در گروه 1+4 در برابر تیم مذاکره کننده کشورمان نتوانند از اختیار کامل برخوردار باشند و به همین دلیل طی یکی دو روز گذشته مذاکرات آنها با مقامات سیاسی آمریکایی در وین دنبال شده است.
 
زیاده خواهی آمریکایی ها در تعامل با ایران و عدم تضمین لازم برای رفع تمامی تحریم­ها سبب شده تا مذاکرات به رغم حسن نیت طرف ایرانی گره بخورد و دولت بایدن همچنان به دنبال محدود کردن ایران در حوزه ­های اقتصادی و سیاسی باشد.
 
اگر قرار است دولت ایالات متحده آمریکا تحریم های ظالمانه خود را که یک طرفه وضع شده رفع نکند، به نظر می رسد رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات صورت نگیرد و با همه تلاش­های تیم دیپلماتیک کشورمان، رسیدن به آن آینده روشنی نداشته باشد.
 
ذکر این نکته ضروری است که آمریکایی­ها تنها به نقض پایبندی به مفاد برجام اکتفا نکرده و بنا دارند تا موارد امنیتی دیگری نظیر توان موشکی ایران و نیز حضور مستشاری منطقه را نیز به بندهای برجامی خود بیافزایند.
 
از سوی دیگر ایران بارها تقسیم ­بندی تحریمی آمریکا را رد کرده و اعلام داشته طبق بندهای حقوقی برجام، تنها مواردی مورد قبول ایران خواهد بود که در برجام به آنها تصریح شده و اضافه شدن سایر موارد که به امنیت ملی و اقتصادی ایران لطمه وارد آورد مورد طرح و توافق قرار نخواهد گرفت.
 
این اتفاقات درحالی روی می­دهد که آمریکا و همپیمانانش در منطقه به ­دنبال فروش تسلیحات پیشرفته خود هستند و بنا دارند تا فضای امنیتی منطقه را تشدید نمایند.

نمونه آن هم فروش 80 جنگنده فوق پیشرفته فرانسوی رافال به امارات متحده عربی و یا قول جدید بلینکن وزیرخارجه آمریکا برای تحویل بمب افکن های اف 35 آمریکایی به این امارت نشین خلیج فارس است.
 
آنچه از شواهد و قرائن پیداست، دولت ایالات متحده به دنبال «برجام پلاس» براساس خواست و اراده و نیز منافع کشورهای غربی است و تلاش دارد تا با باج­گیری و استفاده از ابزارهای قدرت و نیز حمایت کورکورانه حامیان اروپایی خود، ایران را در تصمیم گیری نهایی تحت فشار مضاعف قرار دهد.
 
آمریکا باید بداند ایران اسلامی نقش مهم و تاثیرگذاری در ژئوپلتیک منطقه­ای و بین المللی دارد و به­عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا، اجازه نخواهد داد موازنه قدرت این منطقه به سود غربی­ها تغییر نماید و به­ نظر می­رسد در نهایت این آمریکایی هستند که از این بازی موش و گربه ضرر خواهند کرد و با مدیریت منطقه­ای ایران کنار خواهند آمد. 
https://naftonline.ir/news/25835/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0