کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برای نخستین‌بار در مناطق نفتخیز جنوب محقق شد

تامین برق تاسیسات نفت و گاز از نیروگاه‌های خصوصی

16 آذر 1400 ساعت 8:06

شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب موفق شد برای نخستین‌بار برق مورد نیاز تعدادی از تاسیسات نفت و گاز خود را از طریق عقد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های خصوصی تأمین نماید.


به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نفتخیز، مدیرتولید شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این خبر گفت: این قرارداد طبق مصوبه هیات وزیران و همچنین ابلاغ وزیر نیرو مبنی بر الزام تامین برق كلیه مشتركین برق با قدرت قراردادی بیش از 5 مگاوات به یكی از روش های خرید انرژی از بازار بورس انرژی، عقد قرارداد دوجانبه با عرضه كنندگان (نیروگاه های) خصوصی یا احداث نیروگاه اختصاصی به امضاء رسید.

 
مهندس غلامرضا نورانی افزود: بر این اساس شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به عنوان یكی از 5 شركت بهره‌بردار زیر مجموعه مناطق نفتخیز جنوب با طی مراحل مختلف كار و انجام بررسی های فنی، اقتصادی، مالی و حقوقی و عقد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های خصوصی، 4 مگاوات از برق مورد نیاز تاسیسات خود را تأمین نمود.
 
وی گفت: تأمین برق از طریق قراردادهای دوجانبه باعث كاهش قابل ملاحظه  هزینه های تامین انرژی الكتریكی (كاهش بیش از 50 درصد) در مقایسه با تامین انرژی الكتریكی از وزارت نیرو با قیمت بازار عمده فروشی خواهد شد.
 
مهندس نورانی ادامه داد: از مزایای دیگر این قراردادها این است كه در صورت پایین بودن میزان برق مصرفی نسبت به قدرت قراردادی، مشترك برق قادر خواهد بود درخواست خود را به وزارت نیرو برای كاهش سقف دیماند قراردادی تا میزان مصرف واقعی خود، ارائه نماید. بدین ترتیب هزینه های ترانزیت برق و در نتیجه مبلغ صورتحساب برق مصرفی بسیار كاهش می یابد.
 
مدیرتولید شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: شركت بهره‌برداری نفت وگاز گچساران با عقد قرارداد دو جانبه و درخواست كاهش سقف دیماند قراردادی به وزارت نیرو، توانسته است ماهانه در خصوص اشتراك‌های بینك، نرگسی و NGL1300 هزینه انرژی الكتریكی را به نصف و هزینه ترانزیت برق را به یك سوم كاهش دهد كه این میزان صرفه جویی در شرایط سخت اقتصادی فعلی کار بسیار ارزشمندی است.
 
وی افزود: در حال حاضر شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران درصدد است تا این اقدام را برای سایر اشتراك‌های بالای 5 مگاوات خود انجام داده و از مزایای این روش تامین برق استفاده بیشتری به‌عمل آورد.
 
مهندس نورانی ضمن تشكر ازهمكاران شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، اظهار امیدواری كرد سایر شركت های بهره‌برداری نفت و گاز تابعه مناطق نفتخیز جنوب از تجربه موفق این شركت استفاده نموده و هزینه های جاری تامین انرژی الكتریكی خود را كاهش دهند.


کد مطلب: 25706

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/25706/تامین-برق-تاسیسات-نفت-گاز-نیروگاه-های-خصوصی

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir