تاریخ انتشارسه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
یارانه پنهان گاز ۴ درصدی‌ها صفر می‌شود؟

جزئیات برنامه وزارت نفت برای نقره‌داغ مشترکین پرمصرف گاز

طبق طرح وزارت نفت، قبض گاز ۷۶ درصد از مشترکان تحت تاثیر اصلاح قیمت‌ها قرار نخواهد گرفت ولی قبض مشترکان پرمصرف که تنها شامل ۴ درصد از مشترکان هستند بین ۱۲۵ هزار تا ۹ میلیون تومان افزایش می‌یابد.
مصرف گاز و محاسبه هزینه ها | نفت آنلاین
مصرف گاز و محاسبه هزینه ها | نفت آنلاین

جزئیات برنامه وزارت نفت برای نقره‌داغ پرمصرف‌های پردرآمد

در طرح وزارت نفت هیچ افزایش قیمتی برای مشترکین کم‌مصرف که ۷۶ درصد جامعه را شامل می‌شوند اعمال نخواهد شد اما تعرفه مشترکین با مصرف متوسط به بالا حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهد داشت. 
 
مشترکین پرمصرف که ۴ درصد جامعه را شامل می‌شوند نیز نقره داغ شده و تعرفه گاز مصرفی آنها حدودا ۷ برابر می‌شود. قبض گاز این دسته از مشترکین گاز بین ۱۲۵ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان افزایش می‌یابد.
 
دهک‌های بالای جامعه (۴ درصد از مشترکین) عامل اصلی کمبود گاز در کشور هستند و بیشترین یارانه پنهان انرژی را دریافت می‌کنند. در حال حاضر این مشترکین پرمصرف ۲۲ برابر مشترکین پله اول گاز خانگی، یارانه پنهان دریافت می‌کنند.
 

سه پیشنهاد تکمیلی برای حمایت بیشتر وزارت نفت از مردم

 
در طرح اولیه وزارت نفت، تعرفه گاز برای پلکان‌های آخر مصرفی حدود ۷۵ درصد میانگین قیمت گاز پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده است که جا دارد در قانون بودجه ۱۴۰۱ حتی این رقم به قیمت صادراتی گاز نیز نزدیک شود زیرا دلیلی ندارد که دولت سیزدهم به ۴ درصد از مشترکین گاز خانگی که قطعا افراد ثروتمندی هستند یارانه پنهان گاز بدهد.
 
همچنین پیشنهاد می‌شود که درآمد حاصله از افزایش قیمت برای مشترکین پرمصرف صرف توسعه زیرساخت‌های صنعت گاز و افزایش تولید شود و قطعا نباید وارد بودجه عمومی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت بشود.
 
یک پیشنهاد دیگر نیز این است که وزارت نفت علاوه بر تنبیه ۴ درصد از مشترکین پرمصرف، مابقی مردم کم‌مصرف و خوش‌مصرف را تشویق کند و حداقل برای یک یا دو پله اول مصرفی که افراد کم‌درآمد را شامل می‌شود، گاز را به صورت رایگان با آنها محاسبه کند، طرحی که سال گذشته نیز توسط وزارت نفت اجرایی شد و به نظر می‌رسد دولت سیزدهم نیز به دنبال اجرای آن است.
https://naftonline.ir/news/25504/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0