تاریخ انتشارشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
تأملی بر شرکت‌های تراستی صندوق بازنشستگی

رازهای صندوق را سایه‌ها می‌دانند

رئیس جدید هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی می‌داند صندوق یک بنگاه اقتصادی است که با هدف حفظ، صیانت، ازدیاد منابع و دارایی‌های شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت فعالیت می‌کند، پس نمی‌گذارد به یک حیاط خلوت سیاسی تبدیل شود.
صندوق بازنشستگی نفت | نفت آنلاین
صندوق بازنشستگی نفت | نفت آنلاین
امیر محرر | مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی صنعت نفت، به درستی اذعان کرد که دارایی‌های صندوق، «امانت» است و بار سنگین مسئولیت این «امانتی» را به خوبی درک کرده است و انتظار بازنشستگان شریف صنعت نفت که به برکت کوشش آنان در دهه‌های گذشته، امروز چراغ صنعت نفت هنوز روشن است را دریافته و بی‌گمان قدر آنان را می‌داند.
 
پس همچون فرزندی خلف برای اسلاف خود، برای عمل به وعده مبارزه با هر گونه فسق و فساد در صندوق، تنها به همین بیانیه بسنده نمی‌کند و در اقدامی عاجل مبادی و منافذ فساد را شناسایی و بازوهای تناور نفوذ و قدرت را مُثله ‌می‌کند.
 
به‌علت نبود یک نهاد ناظر تخصصی از سوی رئیس هیئت رئیسه برای پایش و نظارت بر فعالیت‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت‌هایش در طول سال‌های گذشته، تاریکخانه‌هایی برای خلق رانت و پول در گوش و کنج‌های امن آن پا گرفته است؛ صندوقی که در طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها، از صنایع چوبی و دارویی و عمرانی گرفته تا معدن و پتروشیمی و بانک و «نفت»، شراکت دارد. در این میان، شرکت‌های «تراستی» در پستوهای شرکت‌های نفتی زیرمجموعه صندوق برای خود امپراطوری ساخته‌اند.
 
تراستی‌ها منتظر باشند؛ چون قطعا بیات، نورافکن را به زاویه‌های تاریک صندوق خواهد انداخت، چرا که به‌خوبی می‌داند شرکت‌هایی موسوم به «تراستی» و «خارجی» که هم‌اکنون شمار آنها در صندوق به افزون‌بر ۱۰ شرکت می‌رسد، چگونه برای خود کارخانه «پول چاپ‌کنی» راه انداخته‌اند و از رانت در اختیار، چه تجارت‌ها که نمی‌کنند.
 
نطفه این شرکت‌ها در دوره‌ای از تحریم‌ها، بنا به ضرورت و با مأموریتی خاص، بسته شد، اما وقتی سِحر کارآمدی آنها باطل شد و از آستینشان مار بیرون آمد، به «تجارتخانه اشباح» تبدیل شدند و از زمین‌خواری و برج‌سازی در تهران و شهرستان‌ها، تا کارخانه‌داری و صادرات محصولات دارویی و... برای خود و ولی‌نعمتانشان، با حرص و ولع لقمه گرفتند.
 
در بازرسی از دفتر یکی از همین تراستی‌ها، مقادیر چشمگیری ارز به شکل نقدی یافت شد، اما دریغ از حساب‌کشی و برخوردی با این «سلطان درهم»! «راز رویین‌تنی» تراستی‌ها در برابر نظارت‌ها هم در این است که عموما با اقتدا به اسوه خود «حسن رعیت»، به خیریه‌ها کمک می‌کنند، هیئت‌داری می‌کنند، به دیدار علما می‌روند و «هبه» هم می‌کنند تا حلقه امن خود را امن‌تر کنند.
 
با نزدیک شدن به چهره‌های صاحب‌نفوذ، برای خود امان‌نامه می‌گیرند، در حالی که برای خانواده‌هایشان در دیار فرنگ، «اقامت و عمارت» دست‌وپا کرده‌اند و مهره‌هایی که ایادی آنها در شرکت‌های صندوق هستند را به بهانه مأموریت کاری به تور سیاحتی حاشیه خلیج فارس می‌برند.
 
از خاطر نرفته است در یکی از همین شرکت‌های تراستی بود که دم خروس «دکل به‌اصطلاح گمشده» بیرون زد. تراستی‌ها اساسا به وجود آمده‌اند که شفافیت مالی نداشته باشند؛ صاحب سرقفلی یکی از همین‌ها ‌که بر یکی از گلوگاه‌های فساد سلطه دارد، در سرش سوداهای تازه‌ای می‌پروراند که در مجال و مقالی دیگر از آن می‌نویسیم.
 
اینها به اموال بازنشستگان دستبرد و شبیخون زده‌اند. «بیت‌المال» را «مال‌البیت» خود کرده‌اند؟ از جماعت تراستی، پاسخ به پرسش تاریخی «از کجا آورده‌اید!؟ را نخواستیم؛ پیشکش‌شان! اما دست‌کم بفهمیم «به کجا می‌برند!؟»
 
قطعا بیات با این فرمان که بازدهی سرمایه‌گذاری‌های صندوق باید روزانه رصد شود، از شرمندگی نفتی‌های امروز در برابر بازنشستگان فردای صنعت نفت، جلوگیری خواهد کرد و همان‌طور که عزم کرده است، امانتدار امین بازنشستگان امروز و فردای صنعت نفت خواهد بود و مقابل سالوسان و نوچه‌مسلکان خواهد ایستاد!
 
بیات می‌داند صندوق یک بنگاه اقتصادی است که با هدف حفظ، صیانت، ازدیاد منابع و دارایی‌های شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت فعالیت می‌کند، پس نمی‌گذارد به یک حیاط خلوت سیاسی تبدیل شود همچون سال‌های گذشته که پاتوق یاران و انصار «شیخ بی‌دستار» شده بود. او قطعا می‌داند که یک نهاد اقتصادی را نباید سیاسی اداره کرد.
و العاقبة للمتقين
https://naftonline.ir/news/25079/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
به آقای بیات بفرمایید یک نورافکن هم به شرکت نفت سپاهان زیر مجموعه صندق بیندازد که حیات خلوت فامیلی شده و اجازه ورود فرد خارج از دایره فامیلی خود را نمی دهند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست است مدیریت جدید هم همه جا رابهم ریخته به دادسپاهان برسید
feedback
United States
فربد
تو رو خدا پیگیری بفرمایید این اضافات شتیستگی بازنشسته ها چرا اعمدل نمیشود بخدا ما هم ادمیم ما تقاص چیرو داریم پس میدیم هر بازنشسته یکی دو تا حداقل جوون بیکار داره این په عدالتیه راجب همه چیز خبر میزارید الا اخبار مشکلات و بد بختی های بازنشسته ها از همه جا رونده شدیم بخدا هیچکس صدامون نمیشنوه ما هم باید راه بیوفتیم تو خیابون تا فرجی بشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
بگو اقای بیات پیگیری کن ببین در نفت سپاهان چه خبره که هیات مدیر فقط فرزندان خواهر و برادر را در نفت سپاهان چه در دفتر تهران چه اصفهان با بدون تجربه مشغول می کنن ولی فرزندارن بازنشسته و با تجربه را حتی اجازه یک روز کار را نمی دن. شرکت های تابع صندق بازنشستگی و در دوران قایمی فقط شده حیات خلوت بستگان اعضای هیات مدیره. لعنت بر تو باد زنگنه و مدیران صندوق و ...
feedback
Iran, Islamic Republic of
احسنت واقعیت تلخ است
feedback
Iran, Islamic Republic of
چرا در اولین اقدام مدیر عامل اهداف را بر کنار نمی کنند زمان دادن به این افراد درست نیست
feedback
Romania
-----
باسلام انشالله که روزنه امید برای بازنشستگان بازشود این همه پول وحق مارو خودشون واجداد شون خوردن و پوشیدن و...وما وبچه هامون درغم وغصه بیکاری بیماری بی خانه و.....وچشم انتظار که سالی چند درصد به حقوقمون اضافه شه
feedback
Iran, Islamic Republic of
علی زمانی
درود بر شما که حرف حق می زنید
feedback
Iran, Islamic Republic of
حسینی
قطعا آقای بیات هم کاری نخواهد کرد

اونقدر فساد هست که اگر آدم بخواد ورود کند بیچاره اش میکنن

البته امیدواریم آقای بیات بتواند با این مافیا برخورد کند
0