تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
توضیحات روابط عمومی شرکت مناطق نفت خیز جنوب در خصوص برخی شائبه های اخیر

مانعی از سوی نفت بر سر راه پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز وجود ندارد

هیچ‌گونه مانعی از سوی شركت نفت بر سر راه پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز وجود نداشته و اصولا محدوده‌ی عملیاتی شركت نفت عمدتاً هیچگونه تداخلی با محدوده‌ی اجرای طرح جامع فاضلاب شهر اهواز ندارد.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
صنعت نفت به عنوان مهمترین مزیت اقتصادی كشور، عهده‌دار وظیفه خطیر تأمین انرژی (خوراك پالایشگاهی، پتروشیمی، نیروگاهی، كارخانجات، مصارف خانگی، جریان ریلی و جاده­ای و ...) و بخش مهمی از درآمدهای ارزی كشور است. این صنعت با وجود پیچیدگی، سنگینی و تعطیل­‌ناپذیری فعالیت ‌محوری تولید نفت، گاز و مشتقات و محصولات نفت-پایه، طی یك قرن گذشته و به‌صورت داوطلبانه یك رسالت ثانویه نیز برای خود تعریف نموده و آن كمك به توسعه صنعت-شهرها و آبادانی مناطق پیرامونی تأسیسات و میادین نفتی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی و سپردن اختیار امور این صنعت به كارشناسان و مدیران ایرانی، اهتمام و انگیزه كارگزاران این صنعت به فعالیت‌های عام‌­المنفعه به­‌ویژه در مناطق محروم دو چندان شد و در دو دهه اخیر با ساختارمند شدن مجموعه فعالیت­‌های مرتبط با خدمات عمومی در قالب "مسئولیت اجتماعی" حجم، گستره و كیفیت این خدمات به طور چشم‌گیری افزایش پیدا كرد. به گونه­‌ای كه دستكم در دو زمینه كمك به عمران و آبادانی شهرها و مناطق روستایی پیرامون تأسیسات در قالب طرح عمران مناطق نفتخیز و نیز صیانت از محیط‌زیست از طریق جمع‌­آوری ۹۰ درصد آلاینده‌­های حاصل از اكتشاف، حفاری و تولید، حد نصاب‌هایی تازه در مبحث سازگاری صنعت با محیط‌­زیست انسانی به ثبت رسیده است. با این وجود به دلیل افزایش جمعیت، گسترش حاشیه نشینی­‌ها و انباشت كمبودها و فقدان برخی زیرساخت‌­ها و افزایش انتظارات از صنایع بزرگ و نیز سیاست وزارت نفت در عدم تبلیغات گسترده بر روی فعالیت‌های عام‌المنفعه این وزارت‌خانه، خواسته یا ناخواسته، این خدمات نمود عینی و همگانی نیافته و بعضاً مشاهده می­‌شود: نفت در نگاه مردم و حتی نخبگان جامعه، همچنان به عنوان مقصر توسعه نیافتگی كشور معرفی می‌­شود و کمترین آسیب ناشی از مقصر دانستن صنعت نفت در عدم توسعه‌­یافتگی شهرها و روستاها از سوی برخی مسئولان محترم، غفلت از كم‌كاری­ها و سهل‌انگاری‌های احتمالی در دستگاه‌های موظف و متولی خدمات عمومی است. 

شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز مانند تمامی مسئولان دلسوز استان خوزستان، بر این باور است كه سهم و حق خوزستان به عنوان منشاء و قطب اصلی تولید نفت ایران، از این موهبت و منبع ثروت خدادادی بیشتر از آن چیزی است كه تاكنون محقق و عاید شده است؛ با این دیدگاه و بر اساس همین باور، طی سال‌های اخیر با وجود مشكلات بی‌سابقه مالی و نقدینگی و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، این شركت ضمن جلوگیری از بروز کوچک‌ترین خلل در چرخه انرژی كشور، گام‌های بلند و اقدامات کم‌سابقه‌ای را در مبحث خدمات عام‌المنفعه به ثبت رسانده كه بخشی از آن‌ها به شرح زیر است:

- طی پنج سال گذشته با اهتمام و پیگیری شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حدود ۱۸۰۰۰ میلیارد ریال برای طرح­های زیرساختی استان اعم از آموزش همگانی، بهداشت و درمان، ورزش ، راه­‌سازی بین شهری و بین روستایی و همچنین مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت به ساماندهی سامانه فاضلاب شهر اهواز تخصیص یافته كه تاكنون از محل این اعتبارات افزون بر ۱۴۰ كیلومتر به شبكه فاضلاب این شهر افزوده شده است.

- در جریان سیل ویرانگر سال ۱۳۹۸ شركت ملی مناطق نفتخیزجنوب و شرکت‌های تابعه مستقر در استان در کنار سایر دستگاه­ها به عنوان ناجی شهرهای اهواز، باوی، كارون، حمیدیه، رفیع و... ظاهر شده و افزون بر یك‌­هزار دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی، بخشی از گران‌ترین تجهیزات تخصصی مرتبط با حفاری چاه‌ها و صدها نفر از نیروهای مجرب خود را به كمك استانداری، فرمانداری و نهادهای خدمت‌رسان شهری فرستاده و بیش از ۲۴۰ كیلومتر سیل بند را احداث، نهرهای انتقال آب را لایروبی و با استقرار تجهیزات و پمپ­‌های پرفشار در بیمارستان‌های اصلی شهر، از بروز یك فاجعه انسانی جلوگیری نمود. مجموع کمک‌های نقدی و غیرنقدی نفت به بازسازی و احیای مدارس، منازل و مراكز درمانی روستاها و شهرهای آسیب‌دیده، پس از فروكش نمودن سیل نیز به حدی است كه با مجموع کمک‌های سازمان‌های متولی و مسئول كه بودجه مشخص این امور را از دولت دریافت می كنند، برابری می‌کند.

- ۵۲۰۰ میلیارد ریال كمك به عمران، بهداشت و نیز طرح آبرسانی غیزانیه و اختصاص چندین دستگاه تانكر آبرسان از چند سال قبل تا به امروز به روستاهای منطقه و مناطقی كه دارای تنش آبی هستند، تنها گوشه­‌ای از خدمات این شركت می­‌باشد.

- از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاكنون این شركت با اختصاص یك اكیپ كامل از ماشین­‌آلات نیمه سنگین و سنگین و بدون یك روز توقف، قریب ۲۰۰ کیلومتر عملیات بهسازی معابر روستایی را به انجام رسانده و نیز  آب‌رسانی، ساماندهی به مناطق متراكم و آسیب‌پذیر شهری، مناطق حاشیه نشین شهر، مناطق روستایی و احداث مسجد و مدرسه در روستاهای اطراف تأسیسات و مشاركت مستمر در مقابله با كرونا و طرح شهید سلیمانی با هزینه­‌كرد دهها میلیارد تومان را پی گرفته است كه ذكر جزییات این همكاری‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما مسئولان محترم استان و ذی‌نفعان مرتبط به خوبی از آن اطلاع دارند.

- همانطور كه قبلا نیز اعلام شده بود، پیشنهاد اختصاص ۲/۲  میلیارد یورو از سوی وزارت نفت به مسئولان استانی و ارشد كشوری ایده‌­ی جدیدی بوده است كه این مهم به عنوان صندوق توسعه استان در حال پیگیری جدی است و قطعا در صورتی كه به درستی در راستای حل مشكلات زیرساختی استان هزینه و پایش شود، شاهد تحولی اساسی در رونق و بهبود وضعیت شهرها خواهیم بود.
 
به نظر می‌رسد مشكل اصلی صنعت نفت در مواجهه با پاره‌ای درخواست‌ها و تقاضاهای برون‌سازمانی، عدم آشنایی یا غفلت عمدی سازمان‌های معارض، از قوانین، مقررات و استاندارد‌های خاص این صنعت است كه با توجه به حساسیت و اهمیت و خطرات بالقوه كار، هرگونه چشم‌پوشی از آن‌ها مترادف با بروز حوادث زیان‌بار و خسارات جبران‌ناپذیر مادی و انسانی خواهد بود.
در مورد تعارضی كه اخیراً در یكی از نقاط شهر اهواز با شركت محترم آب و فاضلاب استان به وجود آمده و با وجود داشتن راهكارهای قانونی و حقوقی، به رسانه‌های جمعی كشیده شده است نیز ذكر این توضیح ضروری است که این اختلاف صرفاً ناشی از دغدغه جدی این شرکت در باب رعایت حریم ایمنی و تحصیلی تأسیسات پرخطر نفتی است و البته این شركت راهكار اجرایی حل آن را نیز به شرکت آب و فاضلاب ارائه داده است، در نتیجه هیچ‌گونه مانعی از سوی شركت نفت بر سر راه پروژه‌های آب و فاضلاب اهواز وجود نداشته و اصولا محدوده‌ی عملیاتی شركت نفت عمدتاً هیچگونه تداخلی با محدوده‌ی اجرای طرح جامع فاضلاب شهر اهواز ندارد.
 
 به‌ هر روی این شركت ضمن استقبال از ایده‌ی مدرن­‌سازی شهرهای استان خوزستان كه نوید آن در بدو ورود توسط استاندار محترم به مردم داده‌شده است، آمادگی دارد تا با استفاده حداكثری از بستر و اختیارات قانونی فراهم‌شده برای تداوم عمل به مسئولیت‌های اجتماعی اهتمام ورزیده و در تحول موردنظر دولت مردمی و استاندار ویژه استان، مشارکت نماید. در مقابل، تنها توقع این شركت همچنان كه درگذشته نیز به تكرار مطرح‌شده، تضمین امنیت و حفاظت از حریم‌های ایمنی، جلوگیری از تداخل و تعرض به اراضی تحصیلی، زیرساخت‌های حیاتی و دارایی‌های ملی صنعت نفت به عنوان انفال است كه تضمین آن از سوی مقامات و مسئولان استانی و كشوری، ضامن تحقق ماموریت های ملی این شرکت در استمرار تولید و تأمین انرژی و ارز مورد نیاز كشور و نقش برآب كردن تحریم‌های ظالمانه بیگانگان خواهد بود.
https://naftonline.ir/news/24857/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0