کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درد دل دلاری یک کارآفرین نفتی

بهنام کیامرزی: در ایران بی‌کاری نداریم!

20 تير 1400 ساعت 11:23

در پنجمین سال ورود شرکت آترا اکسین کارون به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی هستیم و به همین بهانه تصمیم گرفتیم با مدیرعامل موفق این شرکت به گفتگو بنشینیم.


کارآفرینی در حوزه صنعت کشور، حاصل ۱۷ سال تلاش خستگی ناپذیر جوان ۴۱ ساله ایست که با استارتاپ آهن آنلاین و واردات استنلس استیل در ژیکال استیل در صنعت فولاد شناخته شده است.
 
بهنام کیامرزی حالا پنجمین سال ورودش به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در آترا اکسین کارون جشن گرفته و گواهینامه های بین المللی نصب شده بر دیوار اتاقش نشان از کارنامه قابل قبولی دارد که در این حوزه به نام خود ثبت کرده است.
 
در دفتر آترا اکسین در سعادت آباد تهران به سراغ او رفتیم تا از چند و چون کارآفرینی در صنعت نفت امروز کشور از او بپرسیم.
 
قبل از سوالات اصلی سوالی از شما بپرسیم که این روزها همه مردم دغدغه اش را دارند. تحلیل شما از شرایط اقتصادی در چند سال پیش رو چیست؟
 
کشور ما از لحاظ شرایط استراتژیک و اقتصادی دارای موقعیت خوبی است و شرایط اقتصادی ما هم بصورت مستقیم به سیاست خارجی ما مرتبط می شود، یعنی باید تصمیم بگیریم بالاخره باید با دنیا ارتباط داشته باشیم یا نداشته باشیم. اگر قرار باشد با دنیا ارتباط نداشته باشیم یک مقدار مشکلات خواهیم داشت، ولی اگر با دنیا ارتباط داشته باشیم اوضاع فرق می کند چون برای پیشرفت اقتصادی نیازبه سرمایه گذار خارجی داریم. بدون سرمایه گذاری خارجی نیز نمی توانیم موفق شویم. بعنوان نمونه فقط 200 میلیارد دلار در موضوع نفت، گاز و پتروشیمی نیاز به سرمایه گذاری داریم و با توجه به مشکلات ارزی داخلی نیاز به حضور سرمایه گذار خارجی محسوس است.
 
 شما به عنوان یک کارآفرین شناخته شده هستید. حوزه های کم دردسرتر و سودآور زیاد هستند، چرا نفت و پتروشیمی را انتخاب کردید؟
 
واقعیت این است که دردسر و سود با هم ارتباط مستقیم دارند، یعنی شما هر چقدر دردسرتان کمتر باشد سودآوری نیز کمتر خواهد بود و اصلا نمی توانید بگویید مثلا درحوزه ای هم دردسر کمتر باشد و هم سود بیشتری می توانید کسب کنید و اصلا قابل پذیرش نیست. نفت و پتروشیمی هم یکی از صنایع اصلی کشور ماست و اگر بخواهید کاری جدی بکنید نسبت به بقیه حوزه ها مهمتر و اتفاقا بسیار سود آورتر است.
 
شما تامین کننده تجهیزات صنعت نفت هستید و یکی از بزرگترین گرفتاری های امروز کشور، تحریم های نفتی است، شما تو این شرایط کار هم می کنید!؟
 
تمامی تامین کننده ها تقریبا به این شرایط خاص عادت کرده اند وتلاش می کنند برای دور زدن تحریم ها و در وهله اول برای کشورمان و مردم کار می کنیم. البته نمیخواهیم شعار بدهیم، ما به فکر سود خود نیز هستیم و هر تامین کننده ای این موضوع برایش مهم است، ولی در کنار این موضوع نیز کشورمان برای ما خیلی مهم است. متاسفانه آمریکا در حال دشمنی با ایران است و بسیاری از کشورها این روزها قبول کرده اند حق با ایران است و کشور ما نیز برای استقلالش دارد هزینه می کند و ما نیز در این مسیر قبول کردیم کمک کوچکی در این راه انجام بدهیم.
 
آترا اکسین یه شرکت 5 ساله است. همکاران شما باید حسابی کارکشته باشند که توانستید 5 سال در شرایط سخت دوام بیاورید و کسب موفقیت کنید. درسته؟
 
درسته که آترا اکسین یک شرکت 5 ساله است ، اما اولا نفرات بسیار قوی داشته، دوم اینکه از تجربه سال ها کار ما استفاده کرده وشرکت های مختلفی که قبل از این ما داشتیم پشتوانه آن بوده است. بعنوان نمونه اولین شرکت ما با نام کیاسازه اهواز که شرکت مخابراتی بوده سال 83 ثبت شده و این نیست که آترااکسین از صفر شروع کرده باشه و تونسته از پشتوانه ها، زیرساخت ها و تجربیات موجود که در سایر شرکت ها داشتیم استفاده کند.
 
 میانگین سنی کارمندان شما بسیار جوان است و با توجه به آگهی استخدامی (https://naftonline.ir/video/24027) که به تازگی منتشر کردید، برخلاف خیلی از شرکت ها در حال افزایش نیرو هستید. برای متقاضیان کار در آترا اکسین چه افق و چشم اندازی ترسیم می کنید؟
نگاه مابه کارمند کمی متفاوت است و به عبارتی کارمند نداریم و شریک داریم، یعنی شرکت ما طوری طراحی شده که همه به اندازه کاری که می کنند سود می کنند و درآمد بسیار بالایی دارند. چون کسی برای ما کار نمی کند و همه برای خودشان کار می کنند و همه چیز اینجا بر مبنای درآمد شخصی تدوین شده است. به بیان ساده تر همه سود می کنند بر اساس کاری که انجام می دهند و حقوق ثابتی و سقف مشخصی در اینجا نداریم و هر کسی هر چقدر در توانش بود و تلاش کرد می تواند برای خود درآمدزایی کند و این سیستم هلدینگ آترا است که از سه شرکت آترااکسین کارون، رادین تجهیز و شرکت پیشرو فرآیند زیگورات تشکیل شده است.
 
 استارتاپی برای کاریابی در هولدینگ شما راه اندازی شده! با توجه به حجم بالای متقاضی کار، آیا لازم بود چنین سامانه ای برای استخدام در شرکت هاتون راه اندازی کنید؟
 
بنده کاملا مخالف این هستم که حجم بالای متقاضی کار داریم و اصلا اینطور نیست. از نظر من ما بیکاری در کشورمان نداریم و اتفاقا نیروی کار متخصص نداریم. اگر با تمامی شرکت ها که صحبت کنید بزرگترین مشکل آنها منابع انسانی است. مثلا ما برای استخدام یک نفر 6 تا 8 ماه تلاش می کنیم .متقاضی کار زیاد است ولی متاسفانه متقاضی کار کاردان بسیار کم است.
 
برای آموزش و پرورش نیروهاتون چه اقداماتی انجام می دهید؟
 
باید بگویم تقریبا در هلدینگ ما یک دانشگاه وجود دارد و هر روز کلاس داریم. به بیان ساده ترعملا یک آموزش ضمن خدمت همیشگی در شرکت ماراه اندازی شده است. استاد داریم ... چارت داریم ... سیستم آموزشی داریم و در کل آنچه کاربران در سیستم آموزشی کشور یاد نگرفته اند اینجا بصورت عملی یاد خواهند گرفت.
 
در آخر کمی هم حرف دل شما رو بشنویم. یک کارآفرین خصوصا در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با چه مصائب و معضلاتی دست و پنجه نرم می کنید؟
 
درد دل ما هم دلاری است! این بحث دلار نیمایی و غیرنیمایی و نرخ های متفاوت ارز است! کاش نرخ ارز یکی بشه و تکلیف ما مشخص شود. 
 
محمد امین محبی خبرنگار نفت آنلاین


کد مطلب: 24248

آدرس مطلب :
https://www.naftonline.ir/news/24248/بهنام-کیامرزی-ایران-بی-کاری-نداریم

نفت آنلاین
  https://www.naftonline.ir