تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
وزیر سابق نفت گفت : بنده تعجب میکنم از اینکه برخی مسئولین پروژه ستاره خلیج فارس به عنوان یک پروژه تماما ایرانی را زیرسوال می‌برند. در دوره‌ای که بنده وزیر نفت بودم توانستیم این پروژه را با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت یازدهم بدهیم.
تصویر آرشیوی از مهندس رستم قاسمی | سال ۱۳۹۱ | نفت آنلاین
تصویر آرشیوی از مهندس رستم قاسمی | سال ۱۳۹۱ | نفت آنلاین

به گزارش نفت آنلاین بخشی از صحبت های مهندس رستم قاسمی وزیر سابق نفت در گفتگو با فارس به شرح ذیل می باشد:


✔️ وابستگی به واردات بنزین برای تامین سوخت موردنیاز کشور از گلوگاه‌هایی بود که دشمن تصمیم داشت از این طریق به ما ضربه بزند. برای حل این مشکل هم ما یک تجربه موفق داریم که نماد "ما می‌توانیم" است و این تجربه موفق، احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اوج تحریم‌های آمریکا بود.
 
✔️دشمن در تلاش بود که با اعمال تحریم در حوزه واردات بنزین، کشور را در زمینه تامین سوخت دچار مشکل کند ولی با اقدامات کوتاه‌مدتی که در دوره تحریم‌های ۹۰-۹۱ انجام دادیم و همچنین احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تحریم واردات بنزین علیه ایران بی‌اثر شده است. آمریکا هم که دید تحریم واردات بنزین اثری ندارد اسلحه‌اش را زمین گذاشت. بعد به فکر این افتاد که صادرات بنزین ما را تحریم کند که در این کار هم ناموفق ماند چون با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس سیاست بی‌اثر کردن تحریم‌ها پیگیری شد و نتیجه آن قابل مشاهده است.
 
✔️بنده تعجب میکنم از اینکه برخی مسئولین پروژه ستاره خلیج فارس به عنوان یک پروژه تماما ایرانی را زیرسوال می‌برند. در دوره‌ای که بنده وزیر نفت بودم توانستیم این پروژه را با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت یازدهم بدهیم. وزیر فعلی نفت در نامه‌ای به آقای جهانگیری پیشرفت ۷۰ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تایید کرده‌اند، لذا درباره پیشرفت این پروژه ابهام خاصی وجود ندارد.
 
✔️۷۰ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم تکمیل شده است، حال چگونه احداث این پالایشگاه دستاورد برجام است؟ حداقل برای ۷۰ درصد از احداث این پالایشگاه که تا آن زمان بنده وزیر نفت بودم به صراحت عرض می‌کنم که این پالایشگاه دستاورد مهندسین ایرانی و توانمندی داخلی است. احتمالا دوستان در تکمیل آن ۳۰ درصد دیگر چشم انتظار برجام بودند وگرنه همان هم با اتکا به توانمندی داخلی قابل انجام بود.
 
✔️احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس در دو زمینه توانمندی قابل ملاحظه‌ای را برای ایران ایجاد کرد. اولا ایران را صادرکننده بنزین کرد و توانستیم بنزین باکیفیت بالا تولید کنیم. ثانیا مشکل فروش میعانات گازی ایران را حل کرد. پالایشگاه ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه میعانات گازی کشور است و در دنیا نیز تعداد پالایشگاه‌های میعانات گازی بسیار معدود است.
 
✔️من ادعاهایی درباره میزان توسعه در صنعت نفت کرده‌ام. درباره این ادعاها اعداد و ارقام موجود است و لطفا به کسی برنَخورد، زیرا وقتی موضوعی مستند است پس واقعیت داشته است. بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت در سال‌های ۹۰ و ۹۱ رقم خورده است. اعداد و ارقام این ادعا وجود دارد و قابل صحت‌سنجی است.
https://naftonline.ir/news/23524/
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
رضا
حالا برو تجهیزات و دستگاه های اونجا را نگاه کنین ببین ساخت کدام کشورها است
0