تاریخ انتشارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
مهندس آتوسا انارکی مجری پروژه مدیریت اطلاعات تشریح کرد‎:‎

ارتقای بلوغ مدیریت اطلاعات در مناطق نفتخیز جنوب و هوشمندسازی سازمان

سرپرست پروژه مدیریت بر اطلاعات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برنامه‌ها و اهداف و حوزه‌های این پروژه را تشریح کرد و ارتقای سطح بلوغ مدیریت اطلاعات و هوشمندسازی سازمان را از اهداف این طرح برشمرد.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، مجری پروژه مديريت بر اطلاعات مناطق نفتخيز جنوب درباره اهداف اين پروژه توضيح داد: با توجه به اهميت نقش اطلاعات در فرآيند تصميم‌گيری و تصميم‌سازی و فراهم نبودن زيرساخت مناسب جهت دسترسی مديريت به اطلاعات مورد نياز علی‌رغم وجود سامانه‌های مختلف، ايجاد زيرساخت مناسب و چابك جهت تهيه گزارش‌ها و داشبوردهای مديريتی و استخراج اطلاعات تحليلی از وضعيت سازمان مبتنی بر اطلاعات دقيق، صحيح، به‌روز، كافی و با كيفيت از سطح عمليات سازمان و حفظ اطلاعات به عنوان يك دارايی ارزشمند سازمانی از اهداف اصلی اين پروژه می‌باشد.

خانم اناركی در ادامه افزود: محدوده پروژه شامل كليه حوزه‌های اطلاعاتی و عملياتی سازمان است ولی با توجه به گستردگی حوزه‌های اطلاعاتی در سطح شركت ملی مناطق نفتخيز جنوب، در فاز اول پروژه تنها اطلاعات امور فنی، مالی، منابع انسانی و HSE تحت پوشش این پروژه قرار می‌گیرد. البته راهكارها، استراتژی‌ها و ابزار با نگاه كلان و در نظر گرفتن ارتباطات با ساير حوزه‌های اطلاعاتی تعيين و انتخاب خواهند شد.
 
وی افزود: پروژه مدیریت اطلاعات از طريق همكاری نيروهای داخلی سازمان در قالب كارگروه اجرا می‌شود و كليه اعضای كارگروه از ميان خبرگان و نخبگان حوزه‌های درگير در پروژه و فناوری اطلاعات و ارتباطات انتخاب و با حكم مديرعامل شرکت منصوب شده‌اند.

مجری پروژه مديريت بر اطلاعات مناطق نفت‌خيز جنوب ادامه داد: در مجموع، اين پروژه به دنبال ايجاد بستر اطلاعاتی مناسب از طريق اصلاح معماری اطلاعات، تعيين منابع اطلاعاتی مرجع، شناسايی و تعيين ذی‌نفعان و متوليان اطلاعات، تعيين استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های مديريت بر اطلاعات، شناسايی مفاهيم اطلاعاتی و يكپارچه‌سازی مفاهيم، تأمين منابع اطلاعاتی لازم و پايش و پالايش اطلاعات موجود، شناسايی شاخص‌های عملكردی و عملكرد كليدی، ايجاد گزارش‌ها و داشبوردهای مورد نياز مديريت، آموزش و تربيت متخصصين علم داده در هر حوزه و ارتقا سطح بلوغ مديريت بر اطلاعات در شركت ملی مناطق نفت‌خيز جنوب می‌باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات مربوط به منابع و نيازمندی‌های اطلاعاتی، فرآيندهای اصلی و شاخص‌های كليدی عملكرد هر حوزه توسط اعضای كارگروه‌ها تهيه شده است. بر اساس نتايج حاصل از بررسی و تحليل‌ بر روی اين اطلاعات و جلسات متعدد با مديران، رؤسا و كارشناسان شناخت نسبی از وضعيت مديريت اطلاعات سيستمی و غيرسيستمی در هر حوزه حاصل شده و نقاط قوت و ضعف‌ها مشخص و در حال پيگيری و رفع مشكلات و ايجاد زيرساخت‌های مورد نياز هستيم تا از طريق ايجاد زيرساخت‌های مطمئن اطلاعاتی و تعبيه فرآيندهایی كه تغذيه، پايش و به‌روزرسانی اطلاعات را تضمين نمايد، بستر لازم جهت استفاده از فناوری‌های جديد در حوزه داده را به منظور كسب ارزش بيشتر از اطلاعات و حفظ آن‌ها فراهم نماييم.

مهندس اناركی افزود: همچنين به منظور هوشمندسازی سازمان و تهيه داشبوردهای مديريتی ابزارهای مختلف توسط اعضای كارگروه فناوری اطلاعات از منظر شاخص‌های فنی، كاربردی، مالی و پشتيبانی مورد بررسی قرار گرفت و در نتيجه Power BI محصول شركت مايكروسافت انتخاب شد.

وی گفت: پروژه مديريت بر اطلاعات بر توانمندی نخبگان حوزه‌های كاری جهت تحليل اطلاعات و رويكرد Self-service BI تأكيد دارد، به همين منظور  ضروری است اطلاعات در قالب انباره داده تحليلی تجميع و با لحاظ سطح دسترسی در اختيار كاربران قرار گيرد.

مجری پروژه مديريت بر اطلاعات مناطق نفتخيز جنوب در پايان ضمن سپاس و قدردانی از حمايت‌ جدی مديرعامل و مدير برنامه‌ريزی تلفيقی ابراز اميدواری نمود كه با تحقق اهداف اين پروژه و بهره‌مندی از نتايج آن گامی ارزنده در جهت تعالی سازمانی شرکت ملی مناطق نفتخيز جنوب برداشته شود.

شایان ذکر است "پروژه مديريت بر اطلاعات شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب" در خردادماه سال ۹۹ با دستور مهندس احمد محمدی مديرعامل شركت ملی مناطق نفت‌خيز جنوب آغاز به كار نمود و با توجه به اهميت اين پروژه، در پانصد و چهل و پنجمين جلسه هيأت مديره شركت ملی مناطق نفتخيز جنوب به تصویب رسید.
در همين راستا مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، خانم مهندس آتوسا اناركی رئيس برنامه‌ريزی سامانه‌ها و پردازش اطلاعات مديريت برنامه‌ريزی تلفيقی را به عنوان مجری اين پروژه منصوب كرد.
https://naftonline.ir/news/23262/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0