تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
معاون مدیر امور فنی (مهندسی نفت) شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب از اجرای عملیات اسیدكاری ۱۷ حلقه و بهینه­سازی عملیات احیاء ۴ حلقه چاه نفت با استفاده از سیال فوم در این شركت خبر داد.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع­رسانی شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، دكتر رامین روغنیان در این باره توضیح داد: انجام این عملیات موجب افزایش دبی تولیدی به میزان مجموعاً ۷۵۰۰ بشكه در روز و تسهیل و تسریع در عملیات جاری و دسترسی به برنامه های تثبیت و افزایش تولید چاه‌ها شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از روش­های جدید و به­روز انگیزش چاه به منظور افزایش و نگهداشت دبی تولیدی چاه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب، اداره مهندسی بهره­برداری شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب طی سال‌های ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹ اقدام به بررسی و برنامه­ریزی استفاده از فناوری فوم(Foam)  به منظور به­كارگیری در عملیات اسیدكاری انتخابی و احیای چاه‌های تولیدی در سطح مناطق نفت‌خیز جنوب نمود.

دكتر روغنیان درباره استفاده از این فناوری بیان داشت: این فناوری ابتدا طی مطالعات كتابخانه‌ای و آزمایشگاهی كاربرد سیال Foam به منظور بهینه­سازی عملیات زنده­سازی چاه با تزریق نیتروژن مورد بررسی قرار گرفت و متعاقباً با توجه به خواص سیال مذكور و تنوع كاربردهای آن در عملیات­های مرتبط با چاه‌های نفت و گاز، برنامه­ریزی جهت استفاده این فناوری در عملیات اسیدكاری انتخابی با فوم قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: در خصوص اسیدكاری انتخابی با توجه به مشبك­كاری اغلب چاه‌های مناطق نفت‌خیز در بیش از یك لایه و نیاز به اسیدكاری انتخابی به منظور حصول اطمینان از نفوذ اسید تزریقی در لایه هدف، در ابتدا طی مطالعات كتابخانه­ای و جلسات كارشناسی، بررسی موضوع و امكان­سنجی استفاده از سیال Foam به عنوان گزینه­ای مناسب جهت اسید­كاری انتخابی در دستور كار قرار گرفت. در این نوع عملیات با توجه به ویسكوزیته بالای فوم و نفوذ كمتر آن در سازند همچنین خاصیت Phase Trapping این سیال از آن به عنوان Diverter استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سیال فوم برای اسیدكاری و احیاء چاه

معاون مدیر امور فنی (مهندسی نفت) شركت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در خصوص مزایای سیال فوم اظهار داشت: سیال فوم ضمن كاهش آسیب به سنگ مخزن، باعث كاهش و كنترل نفوذ اسید در لایه با تراوایی بالا شده و موجب هدایت اسید به طرف لایه كم تراوا می­گردد و در نتیجه به بهبود كیفیت و كارایی اسیدكاری لایه هدف كمك می‌كند.

وی ادامه داد: همچنین به علت جدا شدن گاز از مایع (نیتروژن و آب) بعد از كاهش كیفیت فوم در پایان عملیات و كاهش ویسكوزیته فوم، فرایند تمیز­سازی چاه به سهولت انجام شده و همچنین گاز نیتروژن تزریقی اثر مثبت زیادی در فرایند زنده سازی چاه دارد.

دكتر روغنیان خاطرنشان ساخت: در خصوص بهینه­سازی عملیات احیای چاه، با توجه به اینكه سیال فوم در درون ستون چاه به صورت جریان تك فاز و مه آلود حركت می­نماید لذا این جریان از ایجاد جریال لخته­ای كه باعث افت فشار زیاد در ستون چاه می‌شود ممانعت كرده و با بهبود عملیات تزریق نیتروژن (با كاهش میزان نیتروژن مصرفی و كاهش زمان عملیات زنده سازی) به احیا و تمیزسازی ستون چاه كمك می‌كند.

وی در پایان گفت: در این راستا بعد از انجام آزمایش‌های مربوط به بررسی كیفیت و كارایی افزایه Foaming Agent  همچنین بررسی چاه‌های انتخابی، عملیات اسیدكاری انتخابی با فوم برای ۱۷ حلقه چاه و عملیات بهینه­سازی احیای چاه با تزریق نیتروژن برای ۴ حلقه چاه طراحی و اجرا و موجب افزایش دبی تولیدی به میزان ۷۵۰۰ بشكه در روز شد كه با توجه به نیاز به این نوع عملیات در سطح مناطق‌نفت‌خیز جنوب، ۲۵ حلقه چاه نیز در برنامه اجرای این عملیات قرار دارند.
https://naftonline.ir/news/22845/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

0