تاریخ انتشارجمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
تهدید سهم مسکو توسط همسایه شمالی ایران؛

آذربایجان نیز به جمع صادرکنندگان گاز به اروپا پیوست

آذربایجان قصد دارد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند که می‌تواند تهدیدی برای سهم مسکو در بازار گاز این منطقه باشد.
صادرات گاز آذربایجان به اروپا | نفت آنلاین
صادرات گاز آذربایجان به اروپا | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین به نقل از رویترز، وزیر انرژی آذربایجان اعلام کرد این کشور صادرات گاز طبیعی به بازار اروپا را از طریق خط لوله ترانس آدریاتیک (TAP) آغاز کرده است. آذربایجان سعی دارد وارد بازاری شود که تحت تسلط روسیه است.

 کمیسیون اروپا در راستای تلاش برای محدود کردن وابستگی بازار این منطقه به انرژی روسیه، از این اقدام آذربایجان حمایت می کند.

 34 درصد از بازار گاز اروپا در اختیار روسیه است و این کشور قصد دارد صادرات گاز به اروپا از جمله ترکیه را در 2021 تا 183 میلیارد مترمکعب افزایش دهد. این رقم در 2020 برابر با 171 تا 172 میلیارد متر مکعب بوده است. مصرف سالانه اروپا حدود 500 میلیارد متر مکعب است که بیشتر آن صرف تولید برق می‌شود.

 خط لوله ترانس آدریاتیک بخشی از پروژه 40 میلیارد دلاری کریدور گاز جنوبی است که با طول 3500 کیلومتر از آذربایجان به اروپا کشیده شده است. این خط لوله از میدان بزرگ شاه دنیز 2 در دریای خزر می‌آید.

 آذربایجان قصد دارد سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند که 8 میلیارد مترمکعب آن به ایتالیا و 2 میلیارد متر مکعب آن به یونان و بلغارستان خواهد بود. آذربایجان به ترکیه هم صادرات گاز دارد.

 وزیر انرژی آذربایجان طی بیانیه ای اعلام کرد:«کریدور گاز جنوبی سیستم امنیت انرژی جهان را تقویت و دریای خزر را به اروپا متصل می‌کند».

 تحلیلگران عقیده دارند گاز آذربایجان نمی‌تواند موقعیت برتر روسیه را در اروپا تغییر دهد ولی تهدیدی برای سهم مسکو در بازار گاز این منطقه است.
https://naftonline.ir/news/22669/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0