تاریخ انتشارجمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
استان ایلام با دارا بودن ۹۵ درصد نفت و گاز غرب کشور از وجود دفتر نفت وگاز محروم است و این رفع محرومیت به مطالبه مردمی تبدیل شده است؛ اما علی‌رغم تأیید مسئولان به حقانیت این مطالبه، وزارت نفت سکوت اختیار کرده است.
وزارت نفت و استان ایلام | نفت آنلاین
وزارت نفت و استان ایلام | نفت آنلاین
به گزارش نفت آنلاین ، استان ایلام، استانی غنی در منابع نفت و گاز با دارا بودن 12 میلیارد بشکه ذخیره نفت و برداشت 1.1 میلیارد بشک ه برداشت‌شده همچنان قطب تأثیرگذار در منابع نفتی کشور است.

به گفته مسئولان وزارت نفت 75 درصد منابع نفتی استان ایلام قابل‌برداشت و دست‌نخورده باقی‌مانده است وجود میدان‌های مشترک آذر، چنگوله، آبان، پایدار غرب و دهلران نیز به غنای منابع نفت و گاز ایلام افزوده است.

اما غنای منابع نفت و گاز برای مردم ایلام تاکنون نتوانسته است نتیجه ملموس داشته باشد، تمرکز مدیریت استانی با دارا بودن و تولید 95 درصد نفت و گاز غرب ایران در استان هم‌جوار(کرمانشاه)، 8 سال سایه شوم جنگ بر توسعه استان، نبود قدرت رایزنی و لابی‌گری به دلیل غفلت نمایندگان استان از دلایل عنوانی برای عدم برخورداری استان ایلام از مدیریت نفت و گازبر منابع خود است.

نبود مدیریت نفت و گاز در استان ایلام و وجود این مدیریت در استان هم‌جوار (کرمانشاه) موجب شده است که بیشتر نیروهای شاغل در پروژه‌های نفت و گاز در استان ایلام به نیروهای غیربومی اختصاص و از طرفی هزینه عوارض و مالیات و یا سایر درآمدهای این مدیریت به ایلام اختصاص پیدا نکند.

این موارد ایجاد مدیریت نفت و گاز استان ایلام و انفکاک آن نفت و گاز غرب کشور به مرکزیت(کرمانشاه) به مطالبه جدی مردم ایلام تبدیل شده است.

این مطالبه سال‌ها است که توسط مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مقامات دولتی مطرح اما برای توجه به آن تاکنون گوش شنوایی وجود نداشته است.

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی احقاق حق سهم نفت و گاز غرب برای توسعه استان را مطالبه اصلی مردم استان از وزارت نفت عنوان و اظهار داشت: استان ایلام به‌رغم ظرفیت نفت و گاز از حداقل امکانات برخوردار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت مستقل نفت و گاز استان ایلام حق مسلم مردم ایلام است و علاوه بر این حق اختصاص بودجه بیشتر و تسریع در انجام طرح‌های عمرانی حوزه نفت و گاز در ایلام یک ضرورت است.

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی به تحقق این مطالبه مردمی اصرار و بیان داشت: مدیریت مستقل نفت و گاز استان ایلام مطالبه‌ای است که نباید این مطالبه به فراموشی سپرده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: نبود مدیریت مستقل نفت و گاز در استان ایلام موجب شده است تا افراد غیربومی بر صنعت نفت و گاز ایلام مدیریت و توان فرزندان ایلام نادیده و بیکاری در ایلام روند افزایشی داشته باشد.

بهزاد علیزاده، نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 90 درصد تولیدات نفت و گاز در ایلام است گفت: قابل‌قبول نیست در استانی با این حجم از منابع نفت و گاز در کشور مدیریت بر این منابع در استان دیگری باشد.

لزوم استقرار دفتر نفت و گاز غرب کشور در ایلام را ضرورت و مطالبه مردم ایلام در بیان بهزاد علیزاده دیگر نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی بود که گفت: برای تحقق این مطالبه به جد پیگیری انجام می‌شود.

سلیمانی دشتکی استاندار ایلام نیز همواره بر بیان این مطالبه مردمی تاکید و صبح امروز نیز در افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام که با حضور رئیس‌جمهور انجام شد بر این مطالبه تاکید و اظهار داشت: مردم ایلام مطالبه دفتر مدیریت مستقل نفت و گاز را دارند.

به گزارش تسنیم؛ مطالبه مردمی، فریاد و مطالبه‌گری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ادوار و فعلی و گذشت نزدیک به 8 سال از این مطالبه به حق مردم ایلام برای ایجاد مدیریت مستقل نفت و گاز استان ایلام، از جمله مطالباتی است که مردم، مجلس و دولت آن را حق می‌دانند و برای احقاق این حق سخن می‌گویند اما در اجرا تاکنون اقدام و پاسخی داده نشده است.

حال سؤال اینجاست که چرا این مطالبه به اجرا در نمی‌آید؟ بماند برای پاسخگویی وزارت نفت که تاکنون پاسخی به آن نداده است.
https://naftonline.ir/news/22609/
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0