تاریخ انتشارسه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
آخرین اخبار پژوهشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب بمناسبت هفته پژوهش
اخبار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
اخبار شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب | نفت آنلاین
خبر اول////به مناسبت روز پژوهش و فناوری؛
پیشرفت طرح های پژوهشی میدان محور مناطق نفت‌خیز جنوب تشریح شد


رئيس پژوهش و فناوري شرکت ملي مناطق نفت خیز جنوب آخرین وضعیت قراردادهای پژوهشی ازدیاد برداشت و بهبود تولید از ۱۰ میدان نفتي این شرکت را تشريح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دكتر شاهين كُرد در نشست خبری روز دوشنبه 24 آذرماه 1399 که به مناسب هفته پژوهش در سالن اجتماعات روابط عمومی این شرکت برگزار شد اظهار داشت: طرح هاي پژوهشي ميدان محور در فاز اول  9 ميدان شرکت ملی نفت ایران در گستره عملياتي شركت هاي ملي مناطق نفت‌خيز جنوب، نفت و گاز اروندان، نفت فلات قاره و نفت مناطق مركزي اجرا شد كه 6 ميدان مربوط به مناطق نفت خيز جنوب بوده است.

وی افزود: به این ترتیب مطالعات پژوهشی میادین اهواز و بی‌بی‌حکیمه به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز و میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت واگذار شد.

دکتر كُرد اظهار داشت: در مرحله دوم واگذاری طرح های پژوهشی میدان محور به دانشگاه‌ها، در سال 99 تعداد 13 قرارداد پژوهشی دیگر امضاء شد که از بین آن ها، میادین رگ سفید، مسجدسلیمان، بینک و مارون (مخزن بنگستان) در گستره عملیاتی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارد.

وی ادامه داد: میدان رگ سفید به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان مسجدسلیمان به دانشگاه سهند تبریز، میدان بینک به دانشگاه فردوسی مشهد و میدان مارون به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شده است.

دکتر كُرد با بیان اینکه حجم نفت درجای اولیه این 10 میدان حدود 60 درصد حجم کل نفت درجای اولیه میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: افزایش تنها یک درصد ضریب بازیافت از این میادین، درآمدزایی قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

رئيس پژوهش و فناوري شرکت ملي مناطق نفت خیز جنوب درباره اهداف اجرای این پروژه ها توضیح داد: واگذاری این پروژه ها به مراكز دانشگاهي/تحقيقاتي کشور با هدف انتقال و توسعه فناوری بخش بالادست شامل بهبود تولید و ازدیادبرداشت از میدان نفتی و گازی صورت پذیرفته و دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي طرف قرارداد باید با اتخاذ رويكرد پژوهشي و مبتني بر فناوري‌هاي روز جهاني، فعاليت‌هاي لازم جهت افزايش ضريب برداشت و بهبود توليد از ميادين مربوطه را در بازه زماني  10 ساله راهبري نمايند.

دكتر كُرد گفت: هر کدام از قراردادها شامل 5 بسته کاری است كه تاکنون بسته کاری اول 6 میدانی که در مرحله نخست واگذاری شده اتمام یافته است و بسته کاری دوم آنها در حال انجام می باشد. همچنین برنامه ریزی جهت انجام بسته های کاری دوم و سوم بطور موازی در حال انجام است و در میدان کوپال نیز بسته کاری سوم نیز شروع شده است.

دستاوردهای طرحهای 6 میدان قبلی در بسته کاری اول

 
وی یکی از مهم ترین دستاوردهای این قراردادها را برقراری ارتباط تنگاتنگ بین دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشتر پایان نامه ها در دانشگاه ها در راستای این قراردادها جهت دهی شده اند و علاوه بر این بررسی روند اجرای قراردادهای مرتبط با این میدان‌ها، از دستیابی به یافته‌های جدیدی در زمینه ازدیاد برداشت نفت حکایت دارد.

دکتر كُرد، مشخص شدن چالش‌هاي اصلي ميادین در سه بخش چاه محور، مخزن محور و تاسيسات محور، غربالگری اولیه ازدیادبرداشت و بهبود تولید از میادین، تهیه نرم‌‌افزارهای بومی غربالگري روشهاي ازدیاد برداشت و بهبود تولید از میادین، شناسايي ميادين مشابه در سطح دنیا و مشخص شدن كمبودهاي اطلاعاتي ميادین از اهم دستاوردهای اين قراردادهاست عنوان داشت که تا کنون به ثمر نشسته است.
 

اقدامات انجام شده برای رفع چالش های اجرایی طرح

 
رئيس پژوهش و فناوري شرکت ملي مناطق نفت خیز جنوب خاطرنشان ساخت: برای اجرایی شدن قراردادهای مذکور اقدامات زیادی در سطح این شرکت انجام شده و در حال حاضر حدود 150 نیروی متخصص از 6 اداره فنی و شرکت های بهره بردار جهت نظارت و راهبری پروژه ها تخصیص یافته است و جلسات مستمری بین کارشناسان مناطق نفت خیز جنوب با اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه ها برگزار می شود.

خبر دوم///به مناسبت هفته پژوهش انجام می شود؛
راه اندازی دفتر پژوهشی مناطق نفت خیز جنوب در دانشگاه صنعتی شریف

 
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب از راه ­اندازی دفتر پژوهش این شرکت در دانشگاه صنعتی شریف خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع ­رسانی شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، دکتر شاهین کُرد اظهار داشت: این دفتر در راستای برنامه این شرکت برای افزایش ارتباطات موثر برون سازمانی ایجاد شده که طی روزهای آینده به مناسبت هفته پژوهش آغاز به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ارتباطات موثر برون سازمانی یکی از اولویت های پژوهش مناطق نفت­خیز جنوب است گفت: در ارتباطات برون سازمانی به دنبال این هستیم تا در تعامل با دانشگاه ­های مختلف نیازمندی ها و چالش­های مناطق نفت­خیز جنوب در زمینه تولید فناوری را ارائه و ظرفیت های موجود در این عرصه را شناسایی کنیم.

دکتر کُرد افزود: در این راستا شناسایی تخصص­های مرتبط با صنعت نفت،  شرکت­های دانش بنیان فعال، ظرفیت پارک­ های علم و فناوری، امکانات آزمایشگاهی مراکز علمی کشور و اعضای هیئت علمی آنها در دستور کار قرار دارد.

رئیس پژوهشی و فناوری شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب گفت: تا کنون دو دفتر در دانشگاه­ های شیراز و دانشگاه صنعت نفت راه ­اندازی کرده­ایم و در نظر داریم در دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر استان خوزستان نیز برای راه‌اندازی دفتر مناطق نفت خیز جنوب اقدام کنیم.
https://naftonline.ir/news/22521/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

تازه ترين نظرات
0